Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 3647
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Koploper8.0 en TAMS RedBox communicatie?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JB47

74 berichten

Geplaatst - 14 dec 2020 :  18:28:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds kort heb ik een RedBox basis die bedoeld was om de oude MRDirect te vervangen.
Mijn oorspronkelijke opstelling: Koploper 8.0>MRDirect>EDITS Booster. Seinen en wissels met OM32's.
De RedBox (RB) leek een goed idee, want ook mijn bezetmelders konden rechtstreeks op de neiuwe RB worden aangesloten. Echter, bijna een derde van mijn locs wil niet meer reageren als ik de RB gebruik.Het lijkt tamelijk willekeurig: meerdere typen en merken decoders, waarvan soms dezelfde (ook versie-nr) in een andere loc wel werkt. Alles wat er maar te configureren valt in de RB heb ik geprobeerd,(inmiddels al weken bezig) ook terugzetten van decoders naar fabrieksinstelling helpt niet. De communicatie met bepaalde locs werkt niet.
En de beschrijving van de configuratievariabelen van de RB is onvoldoende.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken, is dat Paul mogelijk in latere versies van Koploper nog wat heeft aangepast in het protocol voor TAMS EasyNet.
Ik heb nl. nooit meer geupdate omdat alles voor mij perfect werkte in de oude opstelling.
Overigens draait Koploper 8.0 bij mij nu sinds kort (probleemloos) op een windows 10 laptop, die nu uit pure frustratie maar weer de oude DOS PC met MRDirect aanstuurt........alles loopt gewoon weer. Maar voor hoe lang nog, want die oude DOS PC begint kuren te vertonen. Daarom leek de RB zo'n goed idee.
Heeft iemand een idee wat er mis gaat bij mij?
Alvast bedankt voor de hulp.......!
Jaap

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 14 dec 2020 :  19:55:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Sowieso niet echt handig om je vraag twee keer te stellen. Dat geeft alleen maar versnipperde antwoorden.

En verder. Serieus Koploper 8.0?
Dat is een versie van meer dan 8 jaar oud.

Ik zou op zijn minst eerst maar eens updaten naar de laatste versie.
In die 8 jaar zijn er zoveel bugs opgelost en aanpassingen geweest dat het zinloos is om hier tijd in te steken om op te lossen.
Grote kans dat met een update problemen opgelost zijn.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 dec 2020 :  21:39:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jaap, zijn het oude Motorola decoders die niet reageren?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 14 dec 2020 :  22:24:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Volgens mij zijn het wel oude maar gewone DCC decoders: LE1025, 1035, Lenz 10433 Gold, zelfs een LD-G8 (TAMS!).
Van de Gold heb ik er een heel stel lopen zonder problemen.
Ik weet niet beter dan dat het allemaal DCC decoders zijn. Bovendien maakte de instelling voor Motorola in de RB geen enkel verschil.
Nou ja, dat is niet helemaal waar, een loc begon dan soms langzaam te kruipen als hij opdracht kreeg om naar een volgend blok te rijden, maar reageerde daarna op geen enkel commando meer; bleef gewoon doorrijden dus.

Maar mischien heeft Eric gelijk en moet ik gewoon updaten.
En Eric, sorry dat ik twee keer met het probleem kom, maar ik dacht in tweede instantie dat het hier meer op zijn plaats was.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 dec 2020 :  22:32:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jaap,

Dat het niet wil rijden via de Tams REDBox, heeft niets met Koploper te maken. Dat is een kwestie van de juiste instellingen voor die specifieke decoder in de Tams REDBox. Dus je moet je treinen met die specifieke decoders gewoon met je Centrale bedienen, Lukt dat niet dan moet je daarin naar de oorzaak zoeken.
Soms helpt het als je de aansluiten naar de rails verwisselt dus wat nu de puco's zijn op de railstaaf zetten.

Een update naar 9.4 zal hier niet aan helpen, maar het is sowieso wel aan te reden die update wel te doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  10:57:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,
Ook ik was tot de conclusie gekomen dat dit probleem in de RB moest zitten, maar hoopte toch dat iemand anders iets dergelijks had meegemaakt en ervaring kon delen.
Overigens heb ik diverse weigerende locs in de RB database aangemaakt, en met de enige insteling die daar bestaat (DCC of MM) gespeeld, zonder resultaat. In die tab van de RB software staan nog wat knoppen met m3f of zoiets, maar de beschrijving van de loc tab ontbreekt volledig in de handleiding, dus geen idee wat dat voorstelt.

Uiteraard heb ik ook gekeken wat de RB doet als Koploper niet aangesloten is, maar wel een Roco multimuis. De "probleemlocs" lopen ook zo niet. Met het oude Roco boostertje wel.
Ik heb er nog niet aangedacht om een loc achterstevoren op de baan te zetten en zo jouw suggestie uit te voeren. Dat zal ik vandaag nog even proberen, maar eigenlijk ben ik er helemaal klaar mee.
Van iemand hoorde ik dat die een oude intellibox (na een update van 33 euro) had ingezet als centrale. Dat liep mooi.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
groeten,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  11:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JB47
Ik heb er nog niet aangedacht om een loc achterstevoren op de baan te zetten en zo jouw suggestie uit te voeren. Dat zal ik vandaag nog even proberen, maar eigenlijk ben ik er helemaal klaar mee.


Knap als jij dat in Wim zijn bericht leest. Staat er namelijk helemaal niet.
Wim heeft het over het omwisselen van de draden naar de rail. IS toch wat anders dan een loc omdraaien.

Heb de handleiding van de RB eens bekeken.
Dat m3 waar je het over is is het mfx protocol van Marklin.
Maar voor jou niet van toepassing om te selecteren.

Als je aangeeft dat het met de MM en booster wel werkt betekend dat dat je decoders naar DCC luisteren.
Dan zouden ze ook moeten reageren als je het protocol van de RB standaard op DCC zet en eventueel misschien ook specifiek voor die locs ook nog eens.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  12:57:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Tams producten kennen veel uitval. Terug naar de winkel zou ik zeggen en een beroep doen op garantie.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  13:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,
Mogelijk heb ik Wim niet goed begrepen, maar om snel zijn idee uit te testen met een loc die niet wil rijden lijkt mij "omdraaien" gelijk te staan aan intern draadjes omwisselen, toch?(ben er nog niet aan toe gekomen)
En wat betreft DCC, MM etc. heb ik alles al getest. Al mijn decoders zijn DCC decoders. Maar uiteraard heb ik ook de instelling MM uitgeprobeerd en uiteraard ook die locs apart in de lijst van de RB aangemaakt en ook daar weer met beide instellingen getest.
Ik waardeer de hulp, maar geloof me, alle combinaties zijn na weken klooien wel gepasseerd.
En Ben, grappig dat je dat zegt; het ding is al heen en weer naar TAMS in Duitsland geweest................want ik kon er met de bijbehorende communicatiesoftware een gegeven moment ook al niet meer inkomen. "Er was niets mis mee" was de boodschap. (Maar daarna kon ik er wel weer in om te configureren(!). Terug naar de winkel lijkt wat lastig met een Duitse internetshop.
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  13:52:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JB47

Hallo Eric,
Mogelijk heb ik Wim niet goed begrepen, maar om snel zijn idee uit te testen met een loc die niet wil rijden lijkt mij "omdraaien" gelijk te staan aan intern draadjes omwisselen, toch?(ben er nog niet aan toe gekomen)
Jaap



Jaap als het een 3-railbaan is wat mij het geval lijkt als je Motorola decoders in je locomotieven hebt, dat is omdraaien van de trein op de baan niet gelijk aan het verwisselen van de draden naar de rails.
Oude Motorola decoders zijn nu eenmaal polariteitsgevoelig (afhankelijk). Dus ons de juiste informatie geven, dan hoeven we ook geen slag in de ruimte te doen.
Verder lijkt mij met het Tams product niets mis, het probleem zit duidelijk ergens anders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  13:58:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JB47

En Ben, grappig dat je dat zegt; het ding is al heen en weer naar TAMS in Duitsland geweest................want ik kon er met de bijbehorende communicatiesoftware een gegeven moment ook al niet meer inkomen. "Er was niets mis mee" was de boodschap. (Maar daarna kon ik er wel weer in om te configureren(!). Terug naar de winkel lijkt wat lastig met een Duitse internetshop.




Een internetshop is ook een winkel Jaap. Het is je eerste aanspreekpunt.
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  15:03:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begin te denken dat het in de CV29 zit, bit 4 bepaalt de railcom setting....
Ben nu opnieuw naar de verschillende instellingen van de niet reagerende decoders gaan kijken.
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  15:31:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de oude LE1025 decoder blijkt CV29 bit 4 "not used" te zijn. Er is GEEN "RailCom support".
Dan kan dit wel de oorzaak zijn lijkt me.
Wat denken jullie?
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 15 dec 2020 :  16:09:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee, maar meest simpele oplossing is dan Railcom uitschakelen in de RB.
Weet je het snel genoeg.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 17 dec 2020 :  12:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
De laatste stand van zaken is.
1 De loc die nu wel wilde rijden bleek eerder onvoldoende getest te zijn
2 Ik gebruik een EDITS booster, zodat RailCom niet werkt. (wist ik niet)
3 De LE1025 en 1035 decoders zijn dusdanig oud dat ik, als ik verder wil met de RedBox, die zal moeten vervangen.
Overigens dank aan Wim die me, in direct contact, even heeft geholpen nog wat zaken uit testen.

Verder heb ik in de afgelopen weken meerdere keren contact gehad met TAMS. Volgens TAMS is de RB in orde. Als laatste heb ik op 13/12 mijn test ervaringen,compleet met overzicht van locs die wel en die niet reageren, naar Kersten Tams gestuurd. Tot nu toe geen reactie.

mvg, Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 18 dec 2020 :  11:12:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,
Bericht naar de winkel is verstuurd. Ik verwacht er niets van, maar je hebt gelijk, je weet nooit.
mvg, Jaap
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina