Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 687 / Bezoekers Vandaag: 6475
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 USB-C aansluiting, is die daadwerkelijk sneller?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 01 jun 2020 :  21:36:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat deze vraag op het grensgebied ligt, maar vooral betrekking heeft op het aansturen van Koploper met de Tams, stel ik hem dan toch maar hier en geef ik wat meer technische informatie.

Ik heb een Tams en stuurde die aan met een usb-serial converter en dat ging prima. Ik heb echter wel een redelijk moderne Mac, waarmee ik door het gebruik van Parallels en/of Bootcamp Koploper prima kan aansturen.

De specificaties van de Mac zijn 4,2 Ghz, vier usb 3 en twee Thunderbolt 3 aansluitingen. De maximum snelheid van deze poorten is 40, usb-C is doorgaans 10. Het is een iMac 27 inch, met een SSD van 1 T. Potentieel snel genoeg dus.

Ik gebruikte hiervoor een Keyspan usb-serieel converter en die was nog voor 2.0. Die moet vervangen. Verder een gewone usb-serieel converter aan de HSI-88 en die werkt prima.

Ik zie nu een Keyspan USB-serieel converter met een USB-C aansluiting. Ik vraag me af of dit wel snelheidswinst oplevert. De verbinding is natuurlijk sneller, maar is de Tams op dat punt niet de langzaamste factor?

Het grote voordeel in mijn situatie zou zijn dat ik de twee Thunderbolt/USB-C aansluitingen zou kunnen gebruiken. De zaken die ik aan de usb 3.0 aansluitingen wil koppelen werken niet goed via een hub en die wil ik dus bij voorkeur kunnen laten zitten. Ik kan er dan nog twee andere aanhangen.

Ik ga ervan uit dat de snelle Keyspan op de Mac wel prima zal werken, maar levert het dus ook snelheidswinst op in deze configuratie? In theorie zou dat kunnen, maar is het ook zo?

Is er een Koploperfanaat die ook hierover iets zinnigs kan zeggen? Eventueel alleen bij de Tams of de HSI-88.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  21:41:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De baudrate van de Tams bepaald de snelheid.
De baudrate van de HSI88 bepaald de snelheid.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  23:09:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Als je op zoek bent naar snelheidswinst, dan valt er bij de Tams aan de baanzijde nog wat te halen.
Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar het werkt als volgt.
Er zit een rembooster aansluiting op de Tams. Daar sluit je een wisselbooster op aan. Met behulp van het programma CV-Navi kun je dan bij de rijboosteraansluiting de wisselopdrachten uitzetten. Hierdoor blijft er meer tijd over voor de rijopdrachten.
Op mijn baan heb ik dat ook gedaan, maar die is eigenlijk te klein om er wat van te merken. Op een grotere baan kan dat natuurlijk anders zijn.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  00:34:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Dank voor je meedenken. Het was me niet bekend.ik heb de bezetmelders via de HSI lopen maar dat je de wisselopdrachten zelf kunt scheiden op deze wijze, is een interessante gedachte. Het aantal wissels is vrij groot, dus het zou mogelijk uit kunnen maken. Eenoude 6020 kun je geloof ik nog instellen als wisselbooster, dan heeft die ook nog een functie.

De baudrate van de Tams bepaalt de snelheid.
De baudrate van de HSI88 bepaalt de snelheid.


Mvg
Wim.


Ik vreesde hiervoor al.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  07:21:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Van een 6020 weet ik het niet of je die als booster kunt gebruiken.
Met een Delta Control kan het wel (gebruik ik ook), die zijn voor een paar € te koop.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  11:35:42  Toon profiel  Reageer met citaat
De 6020 is te beschouwen als een soort voorloper van de 6021. De laatste werkt echter met Motorola 2 en de 6020 nog met Motorola 1. De ingebouwde booster van de 6020 kun je daardoor als wisselbooster gebruiken. De vraag blijft natuurlijk wat de snelheidswinst zal zijn, en dat zal moeten blijken. De truc die u noemde met de Tams was me niet bekend. Zo leer je nog wat op je oude dag. ;-).

De Delta als booster gebruiken is natuurlijk een hele goedkope oplossing. Het functioneert echter prima, ik heb er een proefbaantje mee aangesloten die in een andere kamer staat. Zo nodig wel denken aan het goed scheiden van de stroomkringen. Wie een Delta gebruikt moet dan echt met sleperwippers doen. In tegenstelling tot de gewone boosters 6015 en 6017 mag er geen contact zijn tussen de verschillende kringen als er een of meer met Delta gevoed worden. Een Delta als wisseldecoder heb ik nooit geprobeerd

Wie een 6015 of 6017 aan de Ecos wil koppelen, heeft ook sleperwippers nodig. Ik denk echter dat er niet veel Ecosbezitters zijn die, dit doen. Maar het kan wel. Het is helemaal niet onverstandig te kijken of oudere materialen, die je toch hebt, nuttig in te zetten.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  13:16:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Snap niet zo goed, hoe je via een booster een snelheid winst denkt te halen in de communicatie.

De snelheid van het DCC en het Motorola protocol staan vast. Sneller dan dat zal het niet gaan werken.

De Tams is de MASTER, oftewel de baas, die stuurt de opdrachten naar de rails of via een booster naar de rails.
De opdrachten voor wissels en treinen, komen allemaal via de Tams, de booster heeft echt geen eigen processor, of timing.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  18:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De communicatie tussen de computer en de centrale wordt niet sneller en de Motorola en DCC protocollen ook niet, daar heb je gelijk in.

De winst in snelheid of respons tijd moet zitten in het feit dat er geen sein en wisselopdrachten meer verstuurd worden via de rijbooster. Je zult echter een grote baan moeten hebben wil je het merken.

Kijk op de Tams site.
Producten > Digital > Easy Control > en dan de helft naar beneden scrollen > Getrennt fahren und schalten.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  19:47:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Waar komen de opdrachten dan vandaan, en wat heeft die rijbooster er mee te maken?????

Alle opdrachten voor zowel de rijbooster als de wisselbooster komen uit dezelfde centrale. Daarin is geen verschil. Dat het sneller is met een booster, is gewoon niet mogelijk en ook niet waar.

En alle opdrachten worden achter elkaar gestuurd, nooit tegelijk, naast elkaar.

De booster geeft een opdracht alleen maar door, en is verder een dom ding.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  20:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik lees hier toch in dat er dan sprake is van twee centrales en niet van één centrale met twee boosters. Edit: Ik had het schuingedrukt, maar wat er na komt. ljjkt het weer tegen te spreken en geeft Jan gelijk. Ik zal eens kijken welke softwareversie ik heb en of dat in te stellen is.

Getrennt "fahren" und "schalten"
Wesentliches Kriterium für eine funktionierende PC-Steuerung ist, dass die Fahrbefehle die Fahrzeugdecoder schnell erreichen.
Werden Schalt- und Fahrbefehle über den selben Booster gesendet, muss die Übertragung der Fahrbefehle immer wieder unterbrochen werden, um die Schaltbefehle durchzulassen. Im PC-gesteuerten Automatikbetrieb können dabei entscheidende Bruchteile von Sekunden vergehen, bevor die Fahrbefehle bei den Fahrzeugen ankommen. Deshalb verwenden viele PC-Fahrer zwei Zentralen: eine zum Fahren und eine zum Schalten.
Die RedBox und die MasterControl mit Software-Version ab 1.4.8c können so eingestellt werden, dass sie die Fahr- und Schaltbefehle über verschiedene Ausgänge übertragen. Das funktioniert ohne Verzögerungen oder Unterbrechungen bei der Übertragung der beiden Befehlsarten - ganz so, als wenn zwei verschiedene Zentralen für je eine Befehlsart zuständig wären.

Voraussetzungen für getrenntes "Fahren" und "Schalten" mit einer Zentrale
RedBox Version "Booster" oder
"alte" MasterControl mit einem Software-Update auf mindestens Version 1.4.8c

Das Prinzip
Der integrierte Booster der RedBox (bzw. der Bremsbooster-Ausgang der MasterControl) wird so eingestellt, dass er als "Schaltbooster" fungiert. Er gibt dann nur noch die Befehle zum Schalten der Zubehördecoder (oder anders formuliert der Magnetartikel-, Weichen- und Schaltdecoder) ans Gleis.
Mit der Konfiguration als Schaltbooster wird gleichzeitig der Boosterausgang der RedBox (bzw. der "normale" Boosterausgang der MasterControl) so eingestellt, dass hierüber nur noch Fahrbefehle an die Fahrzeugdecoder gesendet werden.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 03 jun 2020 20:22:15
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  20:25:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Het blijft lastig voor me niet iets te mogen toevoegen ;-). Zo te zien heeft Jan toch gelijk, al is het verder niet gespecificeerd. Wel goed gevonden, moet ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  20:36:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik moet eerst updaten, mijn versie moet 1.4.8 c zijn, maar ik ga dit toch even proberen. Het kwam me vreemd voor dat hier winst te behalen viel, maar men zal toch niet zo maar wat roepen. Al vraag ik me af wat de winst dan zal zijn. Grappig.

Het blijft een mooie tip van Jan.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  20:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Jan,

Waar komen de opdrachten dan vandaan, en wat heeft die rijbooster er mee te maken?????

Alle opdrachten voor zowel de rijbooster als de wisselbooster komen uit dezelfde centrale. Daarin is geen verschil. Dat het sneller is met een booster, is gewoon niet mogelijk en ook niet waar.

En alle opdrachten worden achter elkaar gestuurd, nooit tegelijk, naast elkaar.

De booster geeft een opdracht alleen maar door, en is verder een dom ding.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim,

De Tams splitst de rij en wisselopdrachten en kan ze gelijktijdig versturen, rijopdrachten naar de rijbooster en wisselopdrachten naar de "rembooster". De Tams heeft dus twee boosteraansluitingen.

Zoals de Tams standaard ingesteld staat, dan heb je gelijk.
Je moet een en ander dus zelf instellen met het programma CV-Navi.


@ Tom,

Je hebt maar een centrale nodig. Een "Tams MC" of een Tams "Redbox Booster" (zo heet dat ding). En dan het programma CV-Navi downloaden van de Tams site. Nu kun je de wisselopdrachten bij de rijbooster uitschakelen (vinkje zetten).
Dan de wisselbooster op de remboosteraansluiting van de Tams MC aansluiten en klaar ben je.

Groeten,

Jan




Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  22:38:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank, ik heb inmiddels twee boosters aan een EC hangen en dat CV-Naviverhaal was net wat ontbrak. Het is inderdaad met één centrale op deze manier.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jun 2020 :  11:16:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
JAJA,

Koploper stuurt een opdracht naar de centrale dat is een opdracht voor een Loc of een opdracht voor een wissels.
Die opdrachten komen altijd achter elkaar. Het is en het blijft een seriële verbinding/communicatie.

Dat Tams via een tweede centrale en een software truc die van elkaar scheid wil niet zeggen dat Koploper sneller de data kan versturen.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 04 jun 2020 :  14:28:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat Tams via een tweede centrale en een software truc die van elkaar scheid wil niet zeggen dat Koploper sneller de data kan versturen.


Het gaat zelfs niet om een tweede centrale, maar een tweede boosteruitgang. Het zou in de plaats komen van twee centrales. Wat u zegt over de seriële overdracht is plausibel. De vraag is dan wel hoe meneer Tams dan aan kan geven dat het snelheidswinst oplevert. Het is een interessante gedachte, maar ik heb het ook altijd gezien zo u dat zegt.

Ik heb meneer Tams dan ook maar een e-mail gestuurd met de vraag het op te helderen. Het is maar afwachten of je antwoord krijgt, hij geeft elders aan het Engels nauwelijks te beheersen, maar ik ben wel heel benieuwd. Ik heb het dus maar in het Duits geschreven, ;-).

To be continued.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 jun 2020 :  21:29:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

JAJA,

Koploper stuurt een opdracht naar de centrale dat is een opdracht voor een Loc of een opdracht voor een wissels.
Die opdrachten komen altijd achter elkaar. Het is en het blijft een seriële verbinding/communicatie.

Dat Tams via een tweede centrale en een software truc die van elkaar scheid wil niet zeggen dat Koploper sneller de data kan versturen.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim,

Aan de communicatie tussen Koploper en de centrale veranderd bij mijn weten niets.
De vraag is dan wat gaat sneller.
De overdracht van de rij en wisselopdrachten van de computer naar de centrale.
Of al die opdrachten op de rails zetten.
Zit de computer te wachten op de centrale wanneer hij weer wat mag versturen.
Of zit de centrale op de computer te wachten totdat er weer wat komt.
Waar zit de bottleneck, dat gaat bepalen of je met deze optie van Tams wat opschiet of niet.
Ik denk dat jij dat allemaal beter weet dan ik Wim.


@ Tom,

Die keren dat ik Tams een mail heb gestuurd heb ik altijd antwoord gehad en snel.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jun 2020 :  22:06:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij is het vrij simpel.

In koploper heb je opgegeven dat de wisselopdrachten 250ms na elkaar gegeven mogen worden (default)

De snelheids veranderingen worden gegeven aan de hand van de simulatie vertraging, en het proces van het leren remmen.
Dit is het drukste verkeer. Maar de snelheid is nooit sneller dan de baudrate instelling. Dus zeg het maar. Ik geloof er niet zoveel van.

Als de centrale bezig is, zal hij geen volgende opdracht ontvangen. RTS/CTS

Groetjes.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 04 jun 2020 :  23:24:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Een DCC lok opdracht voor 28 snelheidsstappen en kort adres bestaat uit ongeveer 42 DCC bits. Het versturen van deze opdracht via de rijspanning duurt gemiddeld ongeveer 5,8ms (7200 bps). Een P50x XLok opdracht zijn 5 bytes + 1 byte antwoord of ongeveer 60 bits. Bij een seriële baudrate van 9600bps duurt het verzenden van de opdracht en ontvangen van het antwoord ongeveer 6ms. Op 38K4 duurt dit echter maar 1,5ms. Gemakshalve hebben we even verondersteld dat de verwerking in de centrale en door de PC geen tijd in beslag neemt. Met andere woorden, bij 38k4 is de DCC-bus de bottleneck voor Lokopdrachten.
DCC accessory opdrachten worden meestal 2x verstuurd door het commandstation en DCC frame is vergelijkbaar. De P50X opdracht is dan ook slechts 4 bytes waardoor je op ~4ms/1ms komt. Ook hier dus als bottleneck de DCC bus.
Door in het command station loc en accessory opdrachten naast elkaar buiten te sturen wordt de theoretische throughput groter. Hierbij wordt ook wel veronderstelt dat de PC-software en de software in het commandstation niet voor een dominante vertraging zorgen.
Kern van het probleem blijft wel dat de bitrate van het DCC-protocol een structurele bottleneck is voor grotere banen met veel rijdende treinen.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina