Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 13153
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seinen op rood zetten met een virtuele melder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

rosbender

Netherlands
107 berichten

Geplaatst - 31 mei 2020 :  11:01:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumgenoten,

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat de sein op ROOD gaat als de loc net voorbij het sein is.Kan dat met een virtuele melder ???

Graag hulp of ideeën in deze kwestie,,,,

Groetjes, Wullem NS DCC Uhlenbrock IB

Wullem NS

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 31 mei 2020 :  11:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat kan.
Maak een virtuele melder, geef er een lengte en tijd aan zodat je lok voorbij het sein is en neem die op in de eigenschappen van het volgend blok.
En bij "Onderhouden wisselstraten" klik je op het bolletje van "Onderhouden (rangeer)sein" en kies je bij "Vrij op" op de virtuele melder.



Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 31 mei 2020 :  12:11:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Ben,,, ik ga dit zo instellen en kijken of dit werkt,, !!
Groetjes, Wullem NS

Met filmpje van de 31 delige ertstrein met 1 loc

https://www.youtube.com/watch?v=5qruHDEKWtw

Wullem NS
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 31 mei 2020 :  12:13:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wullem,

Hier nog een andere mogelijkheid.

Download Attachment: Lieren7_20200531_114240.zip
121,35 KB

Het gaat om de seinen in blok 9 en 11 in de richting van blok 12, 13, 14 en 22. Vanuit blok 9 heb ik een fysieke melder (117) gebruikt en vanuit blok 11 een virtuele. De stopmelder is daar in blok 11, 50 cm lang, het sein staat 10 cm voor het eind van de stopmelder (dat kwam zo uit) en voor de virtuele melder is 60 cm ingevuld. Het sein gaat ongeveer 20 cm na het passeren van de loc op rood.
Kijk bij onderhouden blokken naar de blokeigenschappen van blok 12, 13, 14 en 22, hoe ik het ingevuld heb. Alleen door het naar voren halen van de eerste melder gaat het sein al eerder op rood.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 mei 2020 :  16:37:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien domme oplossing maar bij mij sluit eerste bezetmelder netjes aan achter tweede bezetmelder van het vorige blok..... één asje van lok voorbij groen sein...... rood. Zonder andere bezetmelders.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 31 mei 2020 :  21:51:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dat klopt, zo doe ik het in feite ook, alleen moet je niet naar het aantal melders bij mij kijken. Ik maak die dingen zelf, dus ik kijk niet op een bezetmelder meer of minder. In Koploper kun je 10 bezetmelders in een blok kwijt als je wild.
Wullem vroeg naar de toepassing van een virtuele melder, die had ik in mijn database in een blok en toevallig naast een blok waar het met een gewone bezetmelder werkt.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  12:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo, Jan,

Ik breek even in op Wim zijn draadje. Vindt hij vast niet erg
Toevallig ken ik de baan van Wim, ben er vrijdag nog geweest voor een uitgebreide rijdag (zie BNLS voor filmpjes)
Wim werkt niet met stroomdetectie. Maar heeft mechanische contactjes als bezetmelders. Daardoor duurt het vaak lang voor er weer een bezetmelding komt. We zien tijdens het rijden dat het vaak lang duurt voor een blok weer vrijkomt. Vandaar de mogelijkheid om te werken met virtuele melders.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  21:15:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt heren,,,

Ga dit van de week uittesten en kijken of dit gaat werken.

Bedankt voor de tips !!

groetjes, Wullem NS

Wullem NS
Ga naar bovenaan de pagina

lrs1948

11 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  21:57:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik werk met een logische en speciale actie.
Speciale actie zet het sein na 7 of 10 seconden op rood.

Download Attachment: Logische.jpg
75,11 KB

Download Attachment: speciaal1.jpg
78,64 KB

Ook aanvinken de laatste bezet melder in dat blok.

Download Attachment: Speciaal2.jpg
69,46 KB

De speciale actie werkt dus als er een trein rijdt en de laatste bezetmelder is bezet.

Ed Laros

Märklin;Tijdperk III Duitsland; Ecos2

Bewerkt door lrs1948 op 01 jun 2020 23:27:26
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  22:45:09  Toon profiel  Reageer met citaat
De eenvoud is het kenmerk van het ware ;-). Mooie oplossing. Zo hebben we weer wat aan het Koploperforum, mijn dank.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  09:05:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Logische actie / speciale actie: alle oplossingen tellen maar ik vind het een beetje de moeilijke weg zoeken als het gemakkelijk kan.

Koploper heeft standaard functionaliteit: sein valt af op basis van een bereikt meldpunt. Het enige wat een virtuele melder in deze doet is dat meldpunt naar voren halen als een echte melder wat ver weg ligt.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  09:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Grappig, ik las elders dat je niet zoveel met logische acties had. Het is even wennen, maar dan kun je er echt ontzettend veel mee. Het interessante in dit verhaal is natuurlijk weer de weg naar Rome. Ik vind het leuk om dit te lezen. Logische acties zijn overigens ook ingebouwd ;-) en persoonlijk vind ik dit een hele aardige oplossing, waar ik niet aan had gedacht. Zo moet het forum ook werken naar mijn idee.

Er waren eerste speciale acties en met de logische acties kon je aan elke voorwaarde wel iets koppelen. We zouden eigenlijk van acties moeten spreken, maar omdat de logische acties er later bij kwamen is het spraakgebruik anders. De praktijk is echter bijna altijd dat er een combinatie van logische- en speciale acties plaatsvindt.

In die zin heeft taal een eigen logica, de aanduiding 'logische acties' is strikt genomen niet juist voor wat we er mee doen, maar ze zijn te krachtig om me daar druk over te maken.

Als ik u was, zou ik me er eens goed in verdiepen. Het maakt via een interessante omweg de dingen juist makkelijker, en zo werkt alle Wiskunde.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  09:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet alles over logische en speciale acties Tom.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  09:25:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is alleen maar mooi, Ben! ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  16:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Uitgaand van een oude database, werken de seinen bij Wim op basis van het Nederlands lichtseinstelsel. Dan is het met het oog op de goede seinbeelden niet verstandig om seinen met speciale acties te bedienen of in wisselstraten op te nemen (uitgezonderd de koeiekop).
Koploper zet het sein op rood op de eerste te verwachten bezetmelder, dat mag ook een virtuele melder zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  17:25:39  Toon profiel  Reageer met citaat
In de wisselstraat opgenomen kun je prima zelf bepalen wat het goede seinbeeld moet zijn: alle seinbeelden zijn mogelijk.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  18:06:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat iets kan, betekent niet dat het ook zinvol is.
Bij het NL-daglichtstelsel is het volstrekt overbodig en kan zelfs tot onjuiste seinbeelden leiden. Uitzondering is dus die koeiekop.
Ook bij het armseinstelsel en enkele buitenlandse stelsels moet je soms seinen in de wisselstraat opnemen. Maar bij NL-lichtseinen is het zonde van het werk.
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  19:13:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Maar bij NL-lichtseinen is het zonde van het werk.


Nou ho ho, dat is iets te kort door de bocht. Er zijn meerdere situaties waarin het instellen van een seinbeeld via wisselstraten nuttig kan zijn.
Bijvoorbeeld wanneer een sein meerdere sporen "beveiligd" zoals aan het einde van (meerdere) opstelsporen.
En bij het instellen van rijwegen naar "linkerspoor" of "verkeerd spoor", waarbij er geen opvolgend sein is op basis waarvan het juiste seinbeeld kan worden getoond.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  19:27:25  Toon profiel  Reageer met citaat
In het eerste geval stel je gewoon in dat het sein naar al die sporen van toepassing is en zal dan ook in alle gevallen netjes geel tonen (of geel knipper bij onbeveiligd gebied).
In het tweede geval kun je beter met een dummy-sein werken.

Echt, ik weet waar ik over praat, ik denk dat ik een van de weinige ben aan wie Paul ooit iets van de onderliggende techniek van de seinstelsels heeft uitgelegd. Bij het NL-lichtseinstelsel is het niet de bedoeling om seinen op te nemen in de wisselstraat en ook niet nodig, heel specifieke situaties uitgezonderd. De samenhang tussen opvolgende seinen is namelijk niet gegarandeerd als je een sein opneemt in de wisselstraat.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  19:55:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn seinen zijn ingesteld bij "seineigenschappen". Daar zeg ik ook in welk blok het sein staat en daar bepaal ik ook de rijwegen die bewaakt worden. Daarmee is het klaar.

Tenzij ik een afwijkend seinbeeld wil (afwijkend van default), dan stel ik dat in bij de desbetreffende wisselstraat. Daarmee heb ik geen verkeerd seinbeeld en is er nog steeds samenhang met opvolgende seinen.

Of het nodig is, of het zinvol is is allemaal praat uit de buik en niet concreet.

Verder is dit nogal off-topic.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jun 2020 :  20:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Ben, maar jij komt met een oplossing die bij normaal gebruik van het Nederlandse seinstelsel niet bruikbaar is, maar alleen als je om wat voor reden dan ook seinen aan een wisselstraat koppelt. Met dat koppelen aan wisselstraten hebben veel mensen problemen gehad waarbij verkeerde seinbeelden te zien waren. Dat moet je gewoon in normale gevallen niet doen. Lijkt me niet off-topic om daarop te wijzen.
Wat jij verder op je baan doet, moet je zelf weten.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  09:18:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals: wees concreet, kom met voorbeelden. Je zegt dat je weet waar je over praat, wat gaat waar mis?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  12:09:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Goed, omdat je het zo ontzettend vriendelijk vraagt, een voorbeeld:
- drie opvolgende blokken: 11, 12 en 17, tussen 1 en 2 een wisselstraat.
- 2 seinen, 101 van blok 11 naar 12 en 102 van blok 12 naar 17.

Als sein 102 rood of geel knipper toont, moet 101 geel tonen.
Maar als jij sein 101 in de wisselstraat van 11 naar 12 opneemt met bijvoorbeeld groen met cijfer, dan zal sein 101 ook groen met cijfer tonen als 102 rood of geel knipper is, zie plaatje.



Als dat is wat je wilt, prima. Maar het is wel een verkeerd seinbeeld. Je kunt dat weer ondervangen door in de wisselstraat het seinbeeld op default te zetten, maar dan werkt het precies hetzelfde als wanneer je het niet in de wisselstraat opneemt. Vandaar dat het in het algemeen vrij zinloos is om het te doen, behoudens heel specifieke wensen. Maar zelfs in die gevallen zou ik het in het NL-lichstseinstelsel gewoon met dummy-seinen oplossen.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  12:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Je kunt dat weer ondervangen door in de wisselstraat het seinbeeld op default te zetten, maar dan werkt het precies hetzelfde als wanneer je het niet in de wisselstraat opneemt.




Precies. Zou ook een beetje raar zijn want Paul heeft dat zo gemaakt.

Dan zijn we weer waar het begon: de seinstand staat altijd op default, daar hoef je niets voor te doen. Ik gaf aan: tenzij ik een afwijkend seinbeeld wil, dan pas ik het aan. Maar dat wil jij niet lezen.

En daarmee stopt deze off-topic causerie beste Hubertus.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jun 2020 :  12:46:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is niet zo raar dat Paul het zo heeft gemaakt want in het Duitse stelsel is het wel van belang en hoewel alle seinstelsels hun eigen systematiek hebben, zit er wel enige gemeenschappelijkheid in.
Het plaatje wat je ziet komt uit de testdatabase van Paul die ik ben gaan gebruiken bij het testwerk voor hem. Daar zat tot vandaag geen enkel sein gekoppeld aan een wisselstraat, om de simpele reden dat dat voor dit stelsel niet van belang is.
Maar goed, jou proberen ergens van te overtuigen lijkt tamelijk zinloos, dus laten we er inderdaad maar over ophouden.

Terug naar het probleem van de topic-starter. Met het toevoegen van een virtuele melder zal het sein eerder op rood gaan als die virtuele melder de eerste te verwachten melder is. Daarvoor hoeft het sein niet te worden opgenomen in de wisselstraat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 06 jun 2020 :  15:19:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben en anderen,

Ik was erg verbaasd over je oplossing om als eerste bezetmelder (BM) een virtuele BM te maken. Mijn complimenten voor deze oplossing.

Ik pas de virtuele BM veelvuldig toe op mijn baan, maar geen haar op mijn hoofd zou bedenken om hem als eerste BM te maken. Ik geef cursussen in Koploper en daar bespreek ik ook de virtuele BM.

Als je in een blok de tweede of derde BM een virtuele BM maakt, dan is het referentiepunt de voorgaande BM. Een virtuele BM die op 150 cm staat ingesteld, wordt er na de eerste BM gemeten. Je kunt dat ook mooi in de Rijwindow van de lok zien.

Nu vraag ik me af wat is het referentiepunt voor de eerste BM in een blok die virtueel is?

vr groet,
Chris Burger



Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.2.7), Koploper, Windows 10
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina