Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 8394
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein laten stoppen bij 1ste bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

marceldejager

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 15 apr 2020 :  21:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Enkele jaren geleden heb ik een modelbaan van iemand overgenomen. De baan wordt bestuurd door DINAMO in combinatie met koploper. De baan echter had wat probelen door de opbouw die gewoonweg niet goed op te lossen waren. Ik heb alles afgebroken en ben opnieuw begonnen. Ik heb een leuke baan bedacht maar zou graag 1 ding voor elkaar krijgen om het mooi te maken maar het lukt me niet.

Ieder blok heeft 2 bezetmelders. Als een trein moet stoppen dan is dat altijd bij de tweede bezetmelder.
Nu wil ik graag dat bepaalde treinen stoppen bij de eerste bezetmelder en het liefst dat ze nog 1 seconde doorrijden.
Kan ik dat voor elkaar krijgen en hoe doe ik dat. Ik heb van alles geprobeerd maar kan het niet vinden.


Met dank alvast,

Marcel de Jager

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 apr 2020 :  21:50:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stop dan maar met zoeken en proberen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 15 apr 2020 :  22:25:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

De eerste bezetmelder is de aanmelding van de trein, de tweede bezetmelder is de stopsectie. Je kan van de eerste bezetmelder niet de stopsectie maken. Als je trein te ver door rijdt op de tweede melder kan bvb de massavertraging of afremtijd inkorten. Eventueel kan je nog een derde bezetmelder inbouwen.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  08:27:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Tenzij de mogelijkheden onder Dinamo sterk beperkt zijn, is iedere melder als stopmelder te gebruiken, ook de eerste.
Voorwaarde is wel altijd dat je die melder op minimum-snelheid bereikt.
Je kunt dat regelen in een vaste route, maar er zijn ook andere opties.

Marcel, kun je wat verduidelijken wat je wilt? Want als je op de eerste melder nog 1 seconde doorrijdt, staat je trein nog lang niet volledig in het blok. Is het voor een rangerende loc, alternatieve stopplaats voor (korte) treinen?
En hoe ervaren ben je met koploper, heb je bijvoorbeeld ervaring met logische acties?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  11:29:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marceldejager



Ieder blok heeft 2 bezetmelders. Als een trein moet stoppen dan is dat altijd bij de tweede bezetmelder.
Nu wil ik graag dat bepaalde treinen stoppen bij de eerste bezetmelder en het liefst dat ze nog 1 seconde doorrijden.




Vooropgesteld: Dinamo ken ik niet in relatie tot Koploper.

Maar je kunt prima stoppen op de 1e melder op basis van alternatieve stopplaats en de snelheid moet natuurlijk laag zijn anders wordt er abrupt geremd.



Een optie is om een treinlengte door te rijden en eventueel nog wat extra's. Als gezegd: of je hier iets mee kan in jouw situatie weet ik niet.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  11:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

dat is gek... ik heb die optie van doorrijden niet...

Download Attachment: Printscreen.jpg
128,41 KB

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  12:39:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, Ben,

Je kunt niet op de eerste melder stoppen, de eerste melder blijft de remmelder.

Zie de help.

B1 is de remmelder, B2 is de eerste alternatieve stopplaats als het blok uit 5 melders bestaat b.v.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  13:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Er staan wel meer dingen in de help die niet onder alle omstandigheden waar zijn. Dat is nu het voordeel van Koploper, het is zo flexibel gemaakt dat er heel veel dingen kunnen die de maker nooit zo heeft bedoeld.

Dus tenzij er onder Dinamo op dit gebied beperkingen zijn aangebracht, kun je dus wel stoppen op de eerste melder van een blok, 5 meter van mij vandaan staat een baan waar dat ook gebeurt.
Voorwaarde is dat je niet sneller dan op minimumsnelheid dat blok binnenkomt. En dat kun je regelen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  13:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros



Je kunt niet op de eerste melder stoppen, de eerste melder blijft de remmelder.




Als gezegd: je kunt prima op de 1e melder stoppen als alternatieve stopplaats.

@Stijn: je hebt gelijk, het zit niet in de reguliere internet versie van Koploper. Excuus.
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  13:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

@Stijn: je hebt gelijk, het zit niet in de reguliere internet versie van Koploper. Excuus.




Zoals jullie in Nederland zeggen... sneu...

M'n work around is een mini vaste route, want daar kan het wel... maar dit is uiteraard veel leuker!

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Bukkemummelen

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  14:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Kijk eens op dinamousers en stel daar deze vraag ,misschien is er een
andere oplossing.

M. Vr. Gr. Jan Dinamo en koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  15:33:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Er staan wel meer dingen in de help die niet onder alle omstandigheden waar zijn. Dat is nu het voordeel van Koploper, het is zo flexibel gemaakt dat er heel veel dingen kunnen die de maker nooit zo heeft bedoeld.



Dat is dan ook gelijk het grootste nadeel van Koploper. Als je al niet uit kunt gaan van wat de Maker zelf erover in zijn Handleiding schrijft.

Hoe Koploper werkt is dan Russisch roulette, en meer zoals de wind waait, waait mijn jassie.

En als je daar iets over zei, was dat niet waar en werd er niet goed gelezen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  17:33:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros



En als je daar iets over zei, was dat niet waar en werd er niet goed gelezen.




De man had gelijk: je leest slecht. Dat blijkt nu ook maar weer, nergens staat dat je niet kunt stoppen op de eerste melder.

Dat het onlogisch is en dat je met je kont nog in het vorig blok staat doet er niet toe, de vraagsteller wil nog een seconde doorrijden zegt hij.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 apr 2020 :  20:36:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Prima Ben, maar er staat ook nergens dat het wel kan.
Er staat dat je op de remmelder op treinlengte kunt stoppen als die aan de lengte voldoet, en dat je die remmelder kunt verschuiven. Voor mij de indicatie dat je niet op de eerste melder, want dat is niet de remmelder maar de aankomstmelder, kunt stoppen. Laat mij dan maar slecht lezen, aan een goede uitleg heb je dan meer dan aan een slechte uitleg, of een uitleg die je zelf mag invullen. Voor mij steeds meer de rede om het Koploper tijdperk achter me te laten. En een product te gebruiken waar wel op een normale manier met de ontwikkelaar is te praten en is te overleggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 apr 2020 21:03:02
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  08:46:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros



Voor mij steeds meer de rede om het Koploper tijdperk achter me te laten. En een product te gebruiken waar wel op een normale manier met de ontwikkelaar is te praten en is te overleggen.




Joh, je meent het.......

https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3375

Maar Paul is overleden Wim, laat het nu eens rusten kerel. Het is gewoon niet chique. Koploper leeft voort ook zonder jou, vind je het niks voeg de daad bij het woord: wegwezen.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  13:16:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, Ben dat meen ik. En wanneer ik vertrek maak ik zelf wel uit. Heb jij niets over te zeggen.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  15:13:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel

Je kan ook 1 melder in het betreffende blok gebruiken dan is de aankomst- en stopmelder het zelfde en zal de trein netjes aan het begin van het blok stoppen.

Als je met volledige detectie rijd is er nog een andere oplossing die beter werkt.
Dan kan je het vrijkomen van de stopmelder in het vorige blok gebruiken als stopmelder in het blok waar het om gaat, als het vorige blok een wisselstraat is moet je hier een melder aan koppelen en het vrijkomen hiervan als stopmelder gebruiken.

Het vvodeel hiervan is dat doorrijden in cm of de trein lengte nietan belang is want zodra de vorige melder vrijkomt zal de trein stoppen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  19:32:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst
Je kan ook 1 melder in het betreffende blok gebruiken dan is de aankomst- en stopmelder het zelfde en zal de trein netjes aan het begin van het blok stoppen.


Alleen als de trein op minimumsnelheid het blok binnenkomt. Die eis geldt voor elke oplossing waar je wilt stoppen op de eerste melder, anders stuurt koploper direct de snelheidsopdracht 0.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  22:06:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is natuurlijk een opvatting, maar ik vind het niet netjes om in negatieve termen over een overledene te spreken, temeer omdat aan de man allemaal een hobby hebben overgehouden.
Als iemand is overleden, kan hij zich niet meer verdedigen, en dus kun je hooguit in wat milde ironische termen spreken. Ik herken Paul zijn gedrag er ook niet in. Hij voelde zich wel teleurgesteld in de nare reacties soms, terwijl de man een kwart van zijn leven aan Koploper gegeven heeft - en het nog weggaf ook. Dan gaf hij wel eens aan dat hij er mee zou stoppen, wat hij gelukkig nooit deed. Dat wisten we allemaal ook wel, dus zo erg was dat niet.

Als je al niet uit kunt gaan van wat de Maker zelf erover in zijn Handleiding schrijft.

Ook persoonlijk, maar deze metafoor kan van geen kanten. Ook niet als ironie. Paul stelde zich helemaal niet als God op.

Toen ik dingen deed, die 'hij niet zo had bedoeld', vond hij het juist prachtig dat er zaken mee konden, die hij zelf niet had bedacht. Hij vond het alleen maar leuk, en was er terecht trots op dat hij het mogelijk had gemaakt, zonder zich dat direct te realiseren. Toen hij dit soort dingen zag bij een aantal mensen, kwam hij met logische acties, die het spel helemaal compleet maakten. Ik vroeg hem ooit het Rocokraantje op te nemen en hij deed dat gewoon. Ik gebruik hem tot op de dag van vandaag.

Hij was wat dyslectisch en wist het niet altijd goed te verwoorden in de handleiding. Ondanks dat hij er een hekel aan had, en het hem veel moeite kostte, schreef hij toch de Koploperbijbel vol. Soms even doorbijten voor de gebruiker, maar dan zag je ook de onvermoede mogelijkheden. En ik geloof dat maar weinig mensen alles van Koploper weten. Je moet goed lezen inderdaad, want het was vaak erg kort verwoord en daar rezen wel eens vragen door. Het was stilistisch inderdaad niet geweldig, maar het klopte doorgaans wel.

Koploper wordt om duidelijke redenen niet meer onderhouden, maar omdat het zoveel kan, is het niet 'over de datum'. Er is niks mis met iTrain, en wie er mee wil werken om de reden dat het wordt onderhouden, moet dat vooral doen. Ik denk dat we eerder moeten zeggen dat het ten dele nog wordt opgebouwd, en wat mij betreft petje af voor de maker, maar er is nog een weg te gaan. Beide programma's hebben hun charme en mogelijkheden. Ik speel met allebei, maar heb al met al meer lol met Koploper, waarin er nog veel te ontdekken valt.

Het is een mening en daarmee geen feit, maar ik vind dat Paul van ons allemaal respect verdient. Ik sta zo in het leven dat je een man die duizenden mensen en prachtige hobby heeft gegeven - en dat alles om niet, niet na zijn dood nog al te veel behoort te kritiseren, zeker niet als het om persoonlijke ervaringen gaat waar lang niet iedereen zich in herkent.

Wie naar iTrain wil gaan, die maakt dat zelf uit. Het kan allemaal wel wat vriendelijker en respectvoller op dit forum. Zeker naar Paul toe, maar ook naar mensen die vragen stellen. Die stellen ze toch echt omdat ze iets niet weten.

Stop dan maar met zoeken en proberen. Stel je voor dat een onderwijskracht zo zou reageren op de vraag van een leerling. Niet erg motiverend, lijkt me. En laat het forum er nu voor bedoeld zijn om vragen, zoals die gesteld zijn door Marcel, te beantwoorden. Een vragensteller stelt zich al kwetsbaar op. Dan mag zowel hij, als de vraag serieus genomen worden. Het is een mooi eerbetoon aan Paul als we hier met dezelfde instelling de mensen helpen, net zoals hij dat zelf ook deed: zonder eigenbelang.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 18 apr 2020 10:48:29
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  22:56:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi gesproken Tom, je slaat de spijker op zn kop en zegt het precies zo als ik het ook voel en ervaar.

Als je al 9 jaar loopt te kraaien dat je het forum vaarwel gaat zeggen en je voegt de daad niet bij het woord, ben je ongeloofwaardig.
En als je bijdragen hier, afgezien van een paar nuttige (die zie ik ook wel), zich beperkingen tot one-liners die eerder kwetsend dan opbouwend zijn, dan heb je hier niets (meer) te zoeken. Misschien iets minder diplomatiek gezegd, maar dat is wel wat het is.

Wel een beetje zonde dat we dit interessante draadje aan het "verkrachten" zijn, maar kon me ff niet inhouden.

Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 17 apr 2020 :  23:11:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dubbel, mijn excuses.

Bewerkt door tomprins op 17 apr 2020 23:12:34
Ga naar bovenaan de pagina

marceldejager

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 18 apr 2020 :  10:27:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de geschiedenis van Koploper niet ken. Ik kreeg het erbij en vind het een leuk programma om mee te werken en ga kijken hoever ik ga komen.

Wat betreft mijn vraag heb ik uit de antwoorden wel de stappen gekregen die ik ga doen.
Het feit dat er in een blok ook een 3e bezetmelder kan zijn was mij onbekend. Ik heb in de papieren gekeken die ik erbij heb gekregen en heb een getekend schema ergens tussen gevonden hoe dit gaat. Dat ga ik vandaag eens proberen want dat zou denk ik de mooiste oplossing zijn.
Of het ook echt allemaal zo werkt is even afwachten maar daar kok ik gauw genoeg achter

Ik laat hier van de week weten of het werkt.

Groeten,

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 18 apr 2020 :  10:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat hier terugmelden zou heel mooi zijn, je merkt dat Dynamo voor veel mensen wat lastiger is, het zou met Koploper geprogrammeerd moeten kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 18 apr 2020 12:20:44
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 18 apr 2020 :  15:28:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Alleen als de trein op minimumsnelheid het blok binnenkomt. Die eis geldt voor elke oplossing waar je wilt stoppen op de eerste melder, anders stuurt koploper direct de snelheidsopdracht 0.

groet, Huub



Hallo Huub,

Van 1 melder in een blok was ik nooit een voorstander.
Ik maak veel gebruik van de alternatieve stopplaatsen in de vaste treinen route, voornamelijk om rangerende locs in de wisselstraat te laten keren en niet helemaal het volgende blok in te laten lopen.
Een en ander had ik zo ingericht dat ik altijd op minimaal een tweede meldpunt kon stoppen.
Toevallig heb ik vorige week mijn aankoppel controle veranderd en daarbij moest in een aantal gevallen de eerste melder opgegeven worden. Dat moest dan maar.
Gisterenavond heb ik jouw idee ingevoerd in Koploper en dat werkt ook heel mooi. Bedankt voor het delen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

marceldejager

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 28 apr 2020 :  11:41:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Ik wil toch even een verslagje doen van mijn voortgang.

Via dinamousers ben ik op het goede spoor gebracht. Een deel van mijn Dinamo omgeving is een zelf gefabriceerde variant.
De bezetmelders zijn er 1 van. Ik heb het schema nu gevonden van de print en voor ieder blok zijn er 4 connecties beschikbaar. 1 voor de gezamenlijke stroomvoorziening en 3 voor de delen van de blokken. Dat betekend dat ik nooit met deze module naar de 3 bezetmelders kan.

Ik heb besloten toch maar een aanpassing aan de treinbaan te doen om dit op te lossen.

Met alle gegevens van hier en dinamousers kan ik weer even door en ben een stuk wijzer geworden.
Ik ga voor nu ook nog niet wijzigingen in de combi koploper en Dinamo. Dit gaat me vast lukken. Tijd genoeg :-)

Bedank,

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 apr 2020 :  12:22:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Stij

Hallo Ben,

dat is gek... ik heb die optie van doorrijden niet...

Download Attachment: Printscreen.jpg
128,41 KB


Stijn


Ik heb hierop geen antwoord gevonden, ik heb ook die functies van Ben niet... welke versie van Koploper is dat ??


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina