Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 67 / Bezoekers Vandaag: 1215
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vraagje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rousalm

Belgium
6 berichten

Geplaatst - 06 mrt 2020 :  16:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Gezien mijn beperkte kennis, volgende vraag aan de kenners :

Moet er bij digitaal rijden (IB + Koploper) eigenlijk een keerlusschakeling voorzien worden ? Aangezien er in dit geval niet met de klassieke gelijkstroom wordt gereden als ik het goed begrepen heb.
Dank voor jullie hulp.

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2020 :  22:51:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je baan een keerlus heeft, moet je inderdaad een keerlusschakeling gebruiken. Dat gaat echter anders dan bij analoog rijden.
Je hebt hele grove modules. Die detecteren dat de trein kortsluiting geeft en schakelen dan snel de polariteit om. Die zou ik niet gebruiken.
Je kunt beter een schakeling nemen die detecteert dat de trein eraan komt en dan de polariteit goed zet. Rosoft (https://rosoft.biedmeer.nl/) heeft er bijvoorbeeld een..


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rousalm

Belgium
6 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2020 :  09:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank.

Ik weet nu zeker dat er een keerlusschakeling nodig is !
Ga naar bovenaan de pagina

jojoman2003

6 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2020 :  11:48:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Een keerlusschakeling is enkel nodig wanneer je 2rail rijdt. Bij 3rail is dit niet nodig.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2020 :  12:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rousalm

Hartelijk dank.

Ik weet nu zeker dat er een keerlusschakeling nodig is !


Sterker nog, je hebt er twee nodig.
in beide lussen links en rechts van je station 1
In blok 5 of 6 links en in blok 12 of 13 rechts.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2020 :  21:43:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben zeer te spreken over m'n optische keerlusschakeling.
Gewoon waar de polariteit verkeerd valt, een lichtsluis neerzetten (liefst schuin over de baan en op bufferhoogte, zodat je niet tussen wagons doorkijkt).
Alle polariteiten staan gewoon, TOTDAT er een trein over de tegengepoolde railslas heengaat, alleen DAN wordt er even omgepoold.

Wèl opletten:
1- je keerlus moet altijd minstens zo lang zijn als je langste trein (onafhankelijk van type schakeling)
2- aan beide einden allebei de spoorstaven isoleren, dus minstens 4 isolatielassen (+ melder secties).
3- Als je bezetmelders in je keerlus hebt, moeten die NA de keerlusmodule geschakeld worden, of je hebt een veelpolig omschakelrelais nodig en nog meer isolatielassen. Niet alle bezetmelders kan je (makkelijk) uit verschillende stroomcircuits voeden. Zelf heb ik Huib Maaskant's BMD16N-SD en daar is het een makkie.

Tutorial voor keerlussen:
http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Lichtsluis, melder, als je zelf een printplaat kan bestukken en solderen: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

't Is eigenlijk simpel, maar er zijn "teveel" keuzes.
Sommige keerlusmodules hebben geintegreerde bezetmelder, andern niet, waardoor je misschien ongebruikte bezetmelders overhoudt, als die niet verschillende voedingen toestaan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina