Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 301 / Bezoekers Vandaag: 11602
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 525
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vrachttrein wegzetten: Wagonafhandeling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
370 berichten

Geplaatst - 04 jan 2020 :  21:36:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi!
Nu al een heel stuk verder gekomen, zeker met hardware en dat allemaal invoeren (toevoegen van blok 66, 67, (kruis)wissels 4 en 12, bijbehorende bezetmeldpunten, wisselstraten, ontkoppelrails enz enz)
Het afkoppelen van de lijnloc vaste route 7.1 gaat al goed.
Logische acties 7.2 t/m 7.4 gaan ook goed.

Maar dan: Mijn Hippel #25 staat in blok 66, gaat bij automatisch rijden naar blok 6, de logische actie is waar, er zijn blokken zat vrij, de vaste route 7.7 is gekozen in het rijvenster en toch start de vaste route 7.7 niet.

Wat zie ik over het hoofd?


Download Attachment: Saunabaan-4.zip
72,28KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 09 jan 2020 01:21:47

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  21:55:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Je hebt aangegeven dat er drie blokken vrij moeten zijn bij de start van de route, maar het derde blok, blok 7, is bezet.
Dus minder vrije blokken als eis stellen, dan start de route wel.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
254 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  21:59:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Je hebt bij de start van route 7.7 als voorwaarde opgegeven dat er 3 blokken vrij moeten zijn, in het derde blok staat echter de trein te wachten die de Hippel moet gaan ophalen. Dus zijn er geen 3 vrij en dus start de route niet.
Ik heb alles niet helemaal uitgezocht, maar dit viel mij als eerste op.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  23:01:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt. Dat is dus x eerste blokken in volgorde, en niet minstens... Dat kon ik uit de handleiding niet opmaken.
Verder gaan vogelen dus.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 05 jan 2020 13:59:32
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 05 jan 2020 :  14:29:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo weer!

Dacht een oplossing te hebben voor het opbreken en samenstellen van de trein: De lichtsluis voor wagenafhandeling / koppelen ook gebruiken voor een lengtemeting.
En dan de weer samengestelde trein verplicht over 14/58 sturen, waar ook een lengtemeting.
Die laatste, 14-58 heb ik nu ingevoerd, maar doet het niet!
- Bezetmelder 7.12 werkt prima (zelfde poortje als mijn 100% effectieve keerlus)
- Zie de bezetmelding niet knipperen of zo
- Lichtsluis 7.12 ligt in de driehoek wisselstraat tussen 14 en 58, bezetmelders in 58. Lichtsluis komt dus eerst.
- Lengtemeting op bezetmelder 4.16, 1680mm of 6.14 470mm ("direct" achter de lichtsluis) maakt niet uit.


Download Attachment: Saunabaan-4.zip
72,48 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 06 jan 2020 :  10:30:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Kun je aangeven wat precies je probleem is?
Ik zie in de communicatie-logging de lengtemeting gewoon werken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 06 jan 2020 :  18:59:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Kun je aangeven wat precies je probleem is?
Ik zie in de communicatie-logging de lengtemeting gewoon werken.


Beste Huub, goede tip.
De communicatielogging laat een gekke pre-dender zien. Dat zou nog kunnen, maar niet pas 2 sec later opnieuw bezet voor 3sec (de echte trein), dat klopt niet.

34 17.42.24 (z): Bezetmeldpunt: 7.12: bezet
35 17.42.24 (g): Loc 21 start lengtemeting (Lengte&Snelheid blok 14=>58)
36 17.42.24 (z): Bezetmeldpunt: 7.12: vrij
...
42 17.42.26 (z): Bezetmeldpunt: 7.12: bezet
43 17.42.26 (z): Bezetmeldpunt: 6.16: vrij
44 17.42.28 (z): Bezetmeldpunt: 6.14: bezet
45 17.42.28 (n.b): Blok: 58 bezet door "(21) 218-3 Wit"
46 17.42.28 (n.b): Blok: 14 vrij van "(21) 218-3 Wit"
47 17.42.29 (z): Bezetmeldpunt: 7.12: vrij

Wat blijkt: Wielflenzen maken een kleine kortsluiting op het hartstuk van wissel 29 (een Frateschi ) en dat veroorzaakt door mijn metingsschakeling een hele korte bezetmelding nog voordat de trein bij het lichtpoortje komt. => Meting altijd 0 cm.
Probleem is dus niet in Koploper.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Download Attachment: 5mm_IR_poort_keerlus.JPG
73,79 KB

Bewerkt door jimmaet op 06 jan 2020 20:15:34
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  01:35:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, weer even verder!
Op 4.13 een lichtpoortje gemaakt voor wagonafhandeling.
Het probleem: Ik rijdt vanaf de verkeerde kant in, volgens de handleiding moet je een blok inrijden en dan wordt er doorgereden, dus in dezelfde richting

Oftewel:
Trein komt uit 59 in 7, loc koppelt af en rijdt naar 67.
Rangeerloc komt "ergens vandaan" uit richting 9/59 naar 7 en koppelt aan.
Maar dan: wagonafhandeling moet weer richting 9, zodat de (ingekorte) trein naar 20-22 geduwd kan worden.
Dat is echter de verkeerde kant op noch is er een stopblok tussen 7 en 9!

Nu de vraag: los ik dat beter op met:
A) poortje 4.13 tot een (parallel) blok verheffen en de wagonafhandeling doen met de binnenkomstmelder van 9 (ik hoef maar n keer te stoppen, lok staat vooraan, dus dat lukt met gewone bezetmelder)
B) blok 7 opknippen in 2 blokken, waarvan de rechtse slechts n melder heeft, met dan eventueel terugrijden over de staart moet dat ook lukken?
C) ander idee?

Ik heb zo'n voorgevoel dat oplossing A minder verandering in vinkjes en routes veroorzaakt.
Bij oplossing B zit de ontkoppelaar netter en hoef ik geen trucs met niet-echte blokken uit te halen. Wel zal de rangeerloc dan regelmatig precies op het wissel stoppen.

Download Attachment: Saunabaan-4.zip
72,87KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 09 jan 2020 01:59:49
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  09:15:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een paar keer je bericht gelezen, maar ik ben bang dat ik je kwijt ben.
De wagenafhandeling was een idee om van de aankomende trein de loc op de door jou gewenste manier te laten afkoppelen. Dat is in dezelfde richting.
Blijkbaar gebruik je nu die wagenafhandeling ook bij iets wat de rangeerloc moet doen. Maar wat? Is de wagenafhandeling voor dat doel het geijkte middel?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  11:32:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Blijkbaar gebruik je nu die wagenafhandeling ook bij iets wat de rangeerloc moet doen. Maar wat? Is de wagenafhandeling voor dat doel het geijkte middel?

Beste Huub,

Het afkoppelen van de lijnlocomotief was al geregeld, vaste route 7.1
Nu gaat het om het opsplitsen dus gedeeltelijk afkoppelen van de trein, nadat de rangeerloc aan de achterkant is aangekoppeld.

Mijn idee is zichtbaar in een 3min YouTube videotje:
https://www.youtube.com/watch?v=d-rCHnvyqWY
Ik wil dat alle bewegingen compact op 6, 7, 9 blijven.

Dat lukt dus nog niet, omdat dat stoppen (wagenafhandeling) in de rijrichting, n de stopmelder moet gebeuren. En dat zou dan vanuit 7 een stopmelder in 9 zijn, wat betekent dat de wagenafhandeling pas n 9 zou kunnen, al "kilometers" van het station verwijderd. Terwijl een groot deel van de trein (minus die 40cm) op 7 moet blijven staan.

Na een nachtje slapen besloot ik oplossing B te nemen, zo ook in het videotje.

Moet nog wel extra lichtsluisjes maken:
- Bij de ontkoppelaars (dunne haakse bundels)
- Ergens tussen 9 en 6 (schuin over het wissel) voor lengtemeting van het afgekoppelde stukje.

Uiteindelijk lijkt dit meer een oefening in leren hoe Koploper werkt, en de hardware overeenkomstig aanpassen (lees: uitbreiden)


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  13:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Filmpje is duidelijk.
Je zult proefondervindelijk moeten vaststellen wat voor jou de beste oplossing is. Ik gooi er nog een extra gedachte in, een fictief blok.
Dat is een blok dat niet daadwerkelijk op je baan aanwezig is, maar wel in koploper.

Wel een disclaimer hierbij, je gaat Koploper op een manier gebruiken zoals het vermoedelijk nooit is bedoeld. Pas dit ook alleen maar toe als je weet wat je aan het doen bent, anders is het risico op botsingen zeer groot.

Ik heb mijn database bijgevoegd om een idee te geven hoe ik dat zelf gebruik.
Op mijn baan zijn alle schaduwsporen kopsporen, ook die voor getrokken treinen. De lange getrokken treinen gaan eerst naar blok 604 en worden vervolgens teruggeduwd naar blok 701 t/m 709.
Korte getrokken treinen kunnen ook naar blok 602 en 603. Als die van die sporen willen vertrekken, moeten ze eerst worden teruggeduwd voor ze richting 311 kunnen. Daarvoor is blok 699 aangemaakt.
Dat blok bevindt zich in de wisselstraat (I know, wissels mogen nooit in een blok, maar dit blok bestaat vrijwel uitsluitend uit wissels ) naar blok 707. De stopmelder van blok 699 is de lichtsluis die ook de binnenkomst- en stopmelder is van blok 707 t/m 709.
Alle getrokken treinen, zowel lang als kort, komen feitelijk door dat blok 699, maar Koploper weet niet beter dan dat het alleen voor treinen is die van 602/603 naar 311 willen.
Uiteraard zitten er wat beveiligingen onder, o.a. om te voorkomen dat wissels onder de trein worden omgezet, maar dit werkt nu alweer een tijdje vlekkeloos.

Een ander punt waar ik een fictief blok gebruik zijn blokken 801 en 802. Beide blokken zijn precies hetzelfde spoor, maar koploper weet niet beter dan dat het twee verschillende sporen zijn en kan op die manier dus ook twee locs naar hetzelfde spoor sturen. Normaal niet gewenst, maar in dit geval precies wat ik nodig heb (het is een spoor waar ik mijn buurtgoederentrein samenstel, door deze oplossing kan ik twee verschillende locs voor die trein gebruiken, terwijl ze allebei wel in automatisch verkeer blijven als ik ze van de baan haal).

Geen pasklare oplossing voor wat jij wilt, maar het zou eraan bij kunnen dragen.

groet, Huub


Download Attachment: Huub2017.zip
54,04 KB
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  14:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,
Juist een fictief blok heb ik ook aan zitten denken. Bedankt voor het voorbeeld!

Eigenlijk is dit misschien wel mooier en duidelijker:
Met een variabele route kan ik dat fictieve blok altijd uitsluiten. Misschien zelfs met aanvulling blokgegevens (bloklengte 3cm, geen toegang bij te lange trein tenzij vaste route/bestemming?)

Ik heb in ieder geval al een bezetmelder n een lichtpoortje op wissels 14-15, dus qua hardware lukt het ook.

Even weer hardop denken, rangeerloc al aangekoppeld aan de staart in 7: Vertrek naar fictief
Wisselstraat bezet = aankomen in fictief blok.
Lichtsluis = stopmelder fictief.
Ontkoppelrails aan, en dan door naar 9.
In 9 korte trein stopplaats = vrijkomen aankomstmelder
En dan terug naar 6 (alternatief: 5) znder fictief aan te doen!

Zo zou ik zelfs zonder de wagenafhandeling kunnen.
En zonder wagenafhandeling, hoef ik niet tussen de wagons door te kijken => Lichtsluisje 5mm lager en schuin over het spoor zetten, dan werkt die meteen ook als lengtemeting!

Vandaag echter handen vuil maken, motorfietsproject moet ook. Weekend weer treinen (of na 't douchen, bloed kruipt waar het niet gaan kan!)

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
525 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  16:09:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag echter handen vuil maken, motorfietsproject moet ook. Weekend weer treinen (of na 't douchen, bloed kruipt waar het niet gaan kan!)


Zie het als weathering als je het niet doet.

Het Koploperforum bewijst wel weer zijn nut, Hubertus. Een fictief blok is een nuttige gedachte soms. Zo leer je nog wat op de oude dag. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  17:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Met koploper kan bijna alles.
Maar gebruik dit soort dingen echt alleen maar als je het snapt, het is niet zonder risico voor je dure treintjes.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  14:42:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub gaf een hele goede tip!

Wel nog wat hardware-aanpassingen doen:
- Stroomdetectie wissels 14-15-16 moet ik opknippen in tween, anders staat de wisselstraat bezet tijdens afkoppelen van de staart.
- Lichtpoortje voor het 40cm afkoppelen had ik eerst zo gemaakt, dat 'ie tussen de wagonnen doorkijkt. Dat moet anders, i.v.m. lengtemetingen (nu meet ik alleen de rangeerloc)
- OC32's voor seinen en lichtjes op station/ in de stad moeten nu ook gemonteerd, want het werkt pas echt met echte ontkoppelaars. Al kan ik handmatig dus al wel wat doen.

Soldeerbout aan, maar ik heb er dus al goede hoop op!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1388 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  17:55:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een aandachtspunt, mocht je daar nog niet aan hebben gedacht.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet
Met een variabele route kan ik dat fictieve blok altijd uitsluiten.


Je moet het twee kanten op beveiligen. Enerzijds het fictieve blok uitsluiten voor alles wat daar niet voor die rangeerbeweging hoeft te zijn. Maar je moet ook zorgen dat sporen/wissels van dat fictieve blok niet door andere treinen kunnen worden gebruikt als het bezet is.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
370 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  19:04:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Je moet het twee kanten op beveiligen.


Da's voor elkaar.
Variabele treinroute sluit het fictieve blok altijd uit voor iedereen, maar staat het toe bij bestemming.
Bestemming is uitsluitend bij handmatig opgeven in rijden volgens bestemming en bij vaste route.

Andersom: Zelfde wissels worden geclaimd als voor alles andere, dat van 5/6/7 (omgenummerd naar 105, 106, 107) naar 9 (omgenummerd 115) gaat.
Dus het blok wordt niet gekozen of de benodigde wisselstraat is bezet.
Misschien nog opnemen in te verwachten bezetmelders, om geen onnodige spookmeldingen te krijgen.

Tot hieraan toe werkt het al lekker.

Volgende stap is nu hardware (ontkoppelaars, problemen met de Krois koppeling op de rangeerloc etc).
Daarna iets met treinlengtes vogelen. Dat duurt wel even.
Bijv:
Vaste route na de lengtemeting in 6 laten stoppen en opsplitsen in 3 verschillende vaste routes (opstarten met logische acties):
  • Lengte <20cm en korte spoortje vrij: daarheen wegzetten en rangeerloc weer parkeren. Opgeslagen lengte in 7 verwijderen, spoor is weer vrij.
  • Lengte 21-55cm: Naar Kera 20-21-22 en dezelfde vaste route opnieuw starten met alternatief richtingsblok
  • Lengte >56cm: fout in afkoppelen of lengtemeting. Stoppen en geluid afspelen.




P.S. omnummering gedaan, omdat al die 66, 65, 68 naast 1 t/m 7 me niet beviel. Dus een nummersysteem gemaakt.
100-den: Stationscode
10-en: 0 = midden, links is 2, 4, 6... rechts is 1, 3, 5
1-en: Ligging van spoor vanuit stationsgebouw bekeken.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
525 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  19:23:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Maak maar een mooi Youtubefilmpje als het werkt. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Mrklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
254 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  20:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Volgens mij kun je het vinkje "Uitgesloten 117" weghalen en bij Toegang bij bestemming" laten staan.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina