Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 199 / Bezoekers Vandaag: 1288
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 517
Google

Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Volgende stap: Trein wegbrengen naar industrie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
323 berichten

Geplaatst - 10 jun 2019 :  23:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik moet een volgende stap gaan nemen, en daar moet net even meer samenwerken dan ik zelf behap:
- Via automatisch rijden komen vrachttreinen (en alleen die) af en toe aan in blok 7 vanuit richting 59. Dan kunnen ze niet verder (kan niet keren, geen wisselstraat naar 17).
- Wat ik wil, is dat dan de lok afkoppelt (automatisch of met de hand, waarna ik dat met bijv een knop op de baan aan KL doorgeef)
- De lok keert op de stopmelder van 19, net na vrijkomen van wissel 3,
- De lok een "plekje" opzoekt met rijden volgens bestemming (met alternatieven), geschikte plekken zijn 11, 44-46 en het hele schaduwstation,
- De rangeerlok (bijv Sik of een ander als ik m'n finse dag heb) opgeroepen wordt (waar hij dan ook staat) om vanuit 59 in blok 7 aan te koppelen (dat is dus de achterkant van de trein)
- De rangeerlok minimaal 12 cm trein meeneemt, of zoveel dat er hooguit 60 cm blijft staan op 7,
- De rangeerlok via kopmaken op 11 (indien vrij) of 9 de 12...40 cm lange sliert op 62 wegzet
- De rangeerlok dan via datzelfde kopmaken aan het eind van de max 60cm lange aankoppelt, die nog op 7 stond,
- De rangeerlok die sliert wegzet naar 20-22 (kan bepaald worden door type van de vracht)
- De rangeerlok dan weer zichzelf ergens wegzet, of gewoon blijft wachten totdat hij weer nodig is.

Kort gezegd: Als een vrachttrein op 7 aankomt zonder vervolgblok, trein opdelen in 2 stukken, die allebei duwend door een rangeerlok worden weggezet op 2 bestemmingen (met alternatieven).

De losse onderdelen hiervan kan ik me wel voorstellen, maar hoe pak ik het geheel aan? Functies, vaste & variabele routes, schakelaars... Éen maxiactie of achter elkaar opererende "aktes" waaruit het hele toneelstuk wordt samengesteld (dat laatste zal wel flexibeler zijn, ik kan me indenken dat als wegzetten op 62 klaar is, de lok even kijkt of er op 7 iets staat. Dan is namelijk actie/route "wegzetten naar 62" iets dat ook ergens anders kan worden opgeroepen, bijv vanuit de haven 41-46)

Dus, een flowchart maken voor verschillend subroutines met een als... hier en daar en die dan stuk voor stuk opbouwen?

201969202529_saunabaan3.zip

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

hubertus

Netherlands
1297 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  09:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou beginnen elke stap afzonderlijk voor elkaar te krijgen.
Daar zitten nog wel wat uitdagingen in. Hoe zoek je bijvoorbeeld een plek op met rijden volgens bestemming? Hoe hak je een trein in twee delen op basis van de lengte en hoe zorg je dan dat er op de juiste plek ontkoppeld wordt. Hoe zorg je dat vaste routes die moeten starten ook werkelijk starten? Hoe zorg je dat een geduwde trein op tijd stopt?

Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt, zou ik gaan nadenken hoe acties aan elkaar te koppelen. Vraag is dan waardoor een actie wordt getriggerd en of Koploper daar vervolgens iets mee kan.

Dit onderwerp lijkt me trouwens niet echt op zijn plek bij beginners. Is meer voor redelijk ver gevorderden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
323 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  10:41:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Dit onderwerp lijkt me trouwens niet echt op zijn plek bij beginners. Is meer voor redelijk ver gevorderden.

Gelijk heb je. Kon ik het maar omzetten.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 11 jun 2019 10:43:28

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  11:23:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zoiets als dit misschien?
https://www.youtube.com/watch?v=f4TQdS3qD4c

https://www.youtube.com/watch?v=vjDxHNxl0P8

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

jimmaet

Finland
323 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  11:47:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zal het eerst eens opbreken in voorwaarden etc, en dan kijken of dat met acties, vaste routes etc stap voor stap te doen is.
Bijv:
- Lok kan niet verder: Afkoppelen en vaste route: Is dat meer iets voor een logische of speciale actie?
- Sequensen moet ik ook even goed bestuderen
- Is het sowieso mogelijke een lok, waar hij ook staat, naar een bestemming te laten komen en vanuit daar een vaste route te starten?
- Rekentaken gebaseerd op (opgeslagen) treinlengte zie ik nog helemaal niet gebeuren, maar ook dat kan anders opgelost worden, bijv met lichtpoortjes een stukje van 60 cm vanaf een ontkoppelaar goed detecteren, en de actie alleen toestaan als de treinlengte tussen 60 en 100cm ligt, bijvoorbeeld?

Wat ik zoek is een beetje steun in de rug om het te beginnen aanpakken. Stap voor stap.

Kees Visser

Bewerkt door jimmaet op 11 jun 2019 11:48:37

hubertus

Netherlands
1297 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  12:44:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet

Ik zal het eerst eens opbreken in voorwaarden etc, en dan kijken of dat met acties, vaste routes etc stap voor stap te doen is.
Bijv:
- Lok kan niet verder: Afkoppelen en vaste route: Is dat meer iets voor een logische of speciale actie?

Afkoppelen kun je volledig regelen in een vaste route en ondanks dat ik in het algemeen geen fan van vaste routes ben, zou ik ze in dit geval wel gebruiken. Geeft wat meer mogelijkheden om het afkoppelen bedrijfszeker te laten verlopen (zoals een klein stukje terugrijden om de spanning van de koppeling te halen). Keren waar dat normaal niet mag, kan dan ook, maar je hebt bijvoorbeeld dan ook de mogelijkheid het treintype te wijzigen. En dat kan het toegankelijk maken en uitsluiten van blokken bij het wegrangeren van die loc weer een stuk vereenvoudigen. Bij jou zal het wel een uitdaging zijn de vaste route te starten, dat lukt namelijk alleen als richtingsblok en ik meen ook eerste blok geen stopverbod hebben.
quote:

- Sequensen moet ik ook even goed bestuderen

Met een sequens gebruik je een logische actie als trigger om een of meer andere logische acties waar of niet waar te maken. Daarbij kun je ook aangeven wanneer dat moet gebeuren. Dus als logische actie A waar wordt, kun je er met een sequens voor zorgen dat logische actie B na 5 seconde waar wordt en logische actie C weer 10 seconde later niet waar wordt. Kunnen heel nuttig zijn, maar ik zie niet zo snel waar je ze voor dit verhaal nodig zult hebben.
quote:

- Is het sowieso mogelijke een lok, waar hij ook staat, naar een bestemming te laten komen en vanuit daar een vaste route te starten?

Ik ken geen mogelijkheid om een lok automatisch een bestemming te geven. Maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het graag. Alternatief kan zijn om met variabele routes af te dwingen dat een loc naar een bepaald blok gaat.
quote:

- Rekentaken gebaseerd op (opgeslagen) treinlengte zie ik nog helemaal niet gebeuren, maar ook dat kan anders opgelost worden, bijv met lichtpoortjes een stukje van 60 cm vanaf een ontkoppelaar goed detecteren, en de actie alleen toestaan als de treinlengte tussen 60 en 100cm ligt, bijvoorbeeld?

Wat ik zoek is een beetje steun in de rug om het te beginnen aanpakken. Stap voor stap.

In koploper kan heel veel en vaak ook nog op meerdere manieren.
Het advies om eerst elke stap afzonderlijk voor elkaar te krijgen, is ook een beetje als die steun in de rug bedoeld. Ik werk zelf tenminste ook altijd zo. Voordeel is dat je het behapbaar houdt en in de zoektocht naar een oplossing kom je vaak dingen tegen die je elders in je proces kunt gebruiken. Je zult namelijk ook tegen zaken aanlopen dat Koploper net wat anders werkt dan je denkt. En oplossingen die bij een ander werken, kunnen bij jou een ongewenst effect geven.

In jouw geval zou ik beginnen om voor elkaar te krijgen dat de loc afkoppelt en naar een vast opstelspoor rijdt. Als dat werkt, uitbreiden naar meerdere mogelijkheden als opstelspoor.

Idem met de rangeerloc, eerst proberen om de hele trein ergens anders neer te zetten, daarna pas om het ook in delen te doen.

groet, Huub

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  13:01:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stap 1 denk niet te ver vooruit/door. Stap 2 Eenvoudig beginnen. Stap 3 uitbreiden.

Mvg
Wim.

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 11 jun 2019 :  16:38:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Trein komt aan in blok. Op basis van b.v. een logische actie wordt een vaste treinroute gestart. In die treinroute laat je de trein naar het opstelspoor rijden voor de wagons. die koppel je af en sluit de lengte op. Na afkoppelen laat je de loc wegrijden naar een opstelblok. Als de loc daar is aangekomen kijk je via een volgende logische actie of hij daar is, en je start op die voorwaarde de volgende vaste treinroute. En die mogelijkheden herhaal je tot dat het cirkeltje rond is en alles weer in normaal bedrijf wordt opgenomen. Tot dat hij weer in zijn start blok/punt komt, en het geheel weer van voren af aan begint.
Het is dus een combinatie van vaste treinroutes en van logische actie die bepaalde vaste treinroutes starten.

Mvg
Wim.

jimmaet

Finland
323 Posts

Geplaatst - 12 jun 2019 :  12:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub en Wim, het zal nog een hele kluif worden, maar hartelijk bedankt voor de goede adviezen.
En nu wordt het nèt zomer in Finland, dus ik zal het printen en na 3 maanden weer eens terugkijken

Ik heb er goede hoop op gekregen, en dankzij Wim's opbreken van de stappen ook een eigen denkfout al tegengekomen (Alles moet inderdaad achter elkaar gebeuren, want de hoofdlijnlok staat in de weg om te kunnen rangeren).

En nu weer brood verdienen, koffiepauze over

Kees Visser
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina