Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 13574
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vervolg draaischijf op- en afrijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 09 apr 2019 :  21:47:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad, dat heeft geholpen. Het bestand zit erbij. Overigens heb ik van loc BR01 de wielen flink zitten poetsen, maar ik moest de lengte vande loc voor de draaischijf toch aanpassen van 33 cm naar 73 cm. Dat lijkt me van vuile naar schone wielen niet normaal.

De logfile heeft me niet veel wijzer gemaakt. Alle locs, die er zijn, werden gerapporteerd en het gemniddeld aantal cycli, maar geen rijdende trein, laat staan iets over een loc lengte en/of het aantal cm doorrijden.

Ik heb niets meer te melden, dan ik al heb gedaan.

Mvrgr
Carel

Download Attachment: Zwiep1.zip
101,78 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  22:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt in het tabblad logging kijken, daar zie ik keurig alle bezetmeldingswijzigingen, loc-opdrachten en cm's doorijden verschijnen. Moet bij jou ook zo zijn, anders heb je de juiste vinkjes niet gezet of zit je niet op de goede plek te kijken.

Ik moet er nog dieper induiken, maar je hebt in ieder geval verkeerde waarden bij onderhouden locomotieven achter draaischijf ingevuld.
Voor nu zou ik die waarde gewoon op nul zetten, dan wordt dat genegeerd en werk je met de lengte die je bij Lengte invult.
Dus als voorbeeld de BR01, haal de 73 weg en maak daar 0 van, laat de 27,5 staan.
Wat betreft doorrijden doe je op dit moment niks met de loclengte (zover je het doorrijden hebt opgegeven).
Als je daar wel rekening mee wilt houden, moet je een - (min) voor het aantal cm zetten. Dus -20 cm doorrijden wordt dan 20 cm plus de loclengte. Behalve als je naar de draaischijf rijdt dan wordt het 20 cm plus de halve loclengte.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  23:41:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Je kunt mij niet wijsmaken dat je daadwerkelijk de snelheid van deze loc heb geijkt.
En hoe kun je in blok 25 verschillende melders tegen komen uit komend uit verschillende blokken, volgens mij kun je maar 1 melder tegenkomen en dat is de melder op de brug.
Kortom er is nog veel mis in deze database. Zal op deze manier dan ook nooit kunnen werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 09 apr 2019 23:47:37
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  10:08:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,
Ik heb je data base van een jaar terug ingezien en nu deze het is voor mij een raadsel.
Draaischijf lengte 30 cm en doorrijden 100 cm hoe krijg je het ver zonnen.
Ga naar de site van Paul kijk dan Hoe automatiseer je een draaischijf met koploper.
M.v.g Piet
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  11:22:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet ,
De reden hiervoor is simpel. Ik had toen een andere draaischijf en decoder. Alles wat daar goed ging gaat hier fout, dus probeer je andere instellingen, net zo lang tot hij stopt, waar je dat wilt. Dat blijkt echter steeds tijdelijk te zijn.
ik zal de de site van Paul er nog.eens op nakijken en ik hoop van Huub ook nog wat goede tips te krijgen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  11:27:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel, hoe kun jij op je brug van je draaischijf iedere keer een andere melder tegenkomen?? Geef daar eens antwoord op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  12:32:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom op de brug maar een melder tegen: 11.15

Mvrg
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  12:38:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel, dat is niet wat er in je database staat bij blok 25.

Daar zou dus een lijstje met alleen 11.15 moeten staan.


Of kijken wij naar een verkeerde database??

Maar volgens mij en de gegevens uit de database is dat de melder die aangeeft dat de draaischijf actief aan het draaien is. En dat kan nooit de melder zijn van die zegt dat de brug op de schijf bezet is of vrij.

Heb het idee dat je een aantal zaken nog niet helemaal begrijpt of op de juiste manier toepast.

Zoals het er nu in staat zal het nooit werken.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 apr 2019 12:42:53
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  13:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft natuurlijk niet met een melder op de brug te werken. Dat is wel goed voor de betrouwbaarheid, maar het kan ook met een melder buiten de brug. En of die melder buiten de brug dan een gezamenlijke is of verschillende zijn, vindt koploper volgens mij ook niet zo spannend.
Maar je moet wel de door te rijden afstanden goed invullen, lengte van de loc's goed in koploper zetten (al dan niet specifiek voor toepassing de draaischijf) en de locs goed geijkt hebben.
Hoe je dat doorrijden bepaalt en goed invult is in de draai27 handleiding (op de site van Paul dus) te vinden op blz. 14 en 15.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 10 apr 2019 19:28:16
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  14:13:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk, dat Wim en ik langs elkaar hebben heen gepraat en ik wat anders bedoelde dan hij.
Omdatr ik in het verleden ook een draaischijf, zij het van Roco (en nu van Maerklin) heb gehad. Heb ik een oude database opezocht om te kijken hoe ik het daar gedaan heb, omdat het toen wel functioneerde.
Toen ik echter van uit die database de laatste backup wilde laden, bleek, dat KL alleen de backups t/m 2018 liet zien. Dus ik kon vanuit die database niet de laatste backup laden. Op de usb stick staat de laatste backup wel, maar als ik deze uitpak of dubbelklik wordt om een wachtwoord gevraagd, dat ik niet ken. Dat gebeurde trouwens ook met de database, die ik gisteren via het KL forum heb verstuurd. Hoe hebben jullie die geopend? In de helpfile staat, dat dit net zo gebeurt als vroeger met het bck bestand. Maar daar werd nooit om een wachtwoord gevraagd.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  14:29:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Een database lees je gewoon met backup/restore weer in.
NIET de bck file uit de ZIP file halen. Dan werkt het niet.
Gewoon doen zoals het bedoeld is.
Maar dit is al zo vaak gevraagd en uitgelegd.
En oudere databases kan je gewoon ook in de nieuwste versie inlezen.

En of je draaischijf nou van Roco of MArklin is maakt niet zoveel uit. Zolang je de juiste gegevens niet invult zal het nooit gaan werken.

Groeten,
Eric

Bewerkt door remunj op 10 apr 2019 14:32:08
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  15:34:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Als ik nu KL opzet, dan komt hij met de oude database en laat hij alleen de bestanden t/m eind 2018 zien en niet de recente backups. Ik kan de laatste backup dus ook niet vanuit KL restoren. Deze staat wel op mijn usb stick, maar dubbelklik ik daarop, dan vraagt hij om een wachtwoord, dat ik niet ken. Dus heb ik een probleem. Ook als ik vanuit het bericht van gisteravond op het forum, waarin ik mijn database als attachment meestuurde, probeer dit bestand te openen vraagt hij om een wachtwoord. Vroeger ging dat met dubbelklikken altijd goed en nu niet. Hoe moet ik dat nu doen.?

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  15:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel, lees mijn reactie nou eens goed.
De ZIP file NIET openen.
In Koploper in menu Algemeen klikken op back-up / restore en de ZIP file selecteren. Dan zal ook bij jou, net als bij ieder ander, de database ingelezen worden.
Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ook jij hebt dan geen probleem met restore..

En als je alleen backups van 2018 ziet staan je nieuwe backups waarschijnlijk op een andere locatie en moet je die locatie eerst kiezen.

Groeten,
Eric

Bewerkt door remunj op 10 apr 2019 15:45:52
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 apr 2019 :  16:19:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Eric,

Omdat het laden en wegschrijven altijd automatisch gebeurt, heb ik de laatste tijd niet meer opgelet, waar dat precies gebeurde. Bij het restoren kwam KL automatisch met het pad, dat ik tot eind vorig jaar gebruikte. Ik was vergeten, dat ik sinds begin van het jaar die map. die zich binnen de map backup bevindt niet meer gebruik.Logisch, dat hij alleen met de bestanden t/m eind 2018 kwam.
Het schoot me weer te binnen en ik heb het gewenste bestand weer terug. Excuses voor de overlast.

Mvrgr
Carel

P.S. Ik heb de oude gegevens weer en ga daarmee aan de slag.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  21:01:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben nu bezig de door Wim en Huub aangedragen oplossingen te realiseren, maar slaag hierin niet, omdat de bezetmelder 11.15 precies andersom werkt als ik gewend ben en KL verwacht. Deze geeft stroom als de geïsoleerde rail van de draaischijf vrij is en geen stroom als deze door een loc bezet is. Omdat de S88 module stroom ontdekt als de draaischijf niet bezet is, zegt KL, dat de wisselstraat bezet is, zodat een loc niet vertrekt. Ik had gehoopt dit met een logische en speciale actie te kunnen oplossen dan wel met het vrijgeven van een wisselstraat. Maar dat lukt allemaal niet.

Alle andere oplossingen werken, zoals geconcludeerd, ook niet, dus ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Heeft iemand een tip?

Mvrgr
Carel


I


Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  21:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even een aanvulling op de vorige mail. De oorzaak van de tegengestelde bezetmelder ligt in de decoder TT Dec van Littfinsky, die stroom afgeeft i.p.v. stroom door te geven.

mvrgr.
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  21:35:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je dat niet in de bezetmelder kunt of wilt oplossen, kun je dat ook in koploper oplossen.

Ga naar onderhouden -> Baan definities -> Status bezetmeldpunten.
Zet daar een vinkje bij de betreffende bezetmelder. Dan werkt het precies andersom. Dus een bezette melder wordt door koploper als vrij gezien en omgekeerd.
Alleen deze melder dus aanvinken, anders ga je gekke dingen krijgen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  22:28:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Nog even een aanvulling op de vorige mail. De oorzaak van de tegengestelde bezetmelder ligt in de decoder TT Dec van Littfinsky, die stroom afgeeft i.p.v. stroom door te geven.

mvrgr.
Carel



Is afhankelijk van welke bezetmeld modules jij gebruikt. En is het 2-rail of 3-rail. Geef nu gewoon even de volledige informatie dan is het voor ons ook niet zo'n zoekplaatje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  22:50:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ergens in dit draadje heb ik gezegd, dat ik een Maerklin draaischijf heb en aangewezen was op een Littfinsky decoder , omdat de 7686 en 7687 van Maerklin in het geheel niet werkten, zoals door mijn leverancier proefondervindelijk werd vastgesteld, Het is dus met een drie rail systeem.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  23:53:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op blz 15 van de TT-Dec handleiding staat in hoofdstuk 5.1. Terugmeldingen met Märklin draaischijf (3-rail spoor):
5.1.1. Positie bereikt en brugspoor bewaakt met standaardterugmeldmodule
RM-88-N voor de s88-terugmeldbus:

Hoe je dit aansluit op een s88 terugmelder.

De brug en het actief draaien.

Begin daar eerst eens mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  00:12:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub. Ik vind het al erg genoeg, dat Maerklin zijn gebruikers op diverse fronten in de steek laat, maar ik ga niet investeren in
allelei nieuwe spullen, als ik nog ruimte heb in mijn bestaande S88 modules. Het geld groeit mij nog steeds niet op de rug..


Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  08:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft ook geen Littfinsky S88 aan te schaffen.
Het gaat erom hoe je het aansluit, dat is op blz. 15 te vinden.
Ik ken de decoder verder niet, maar het is raar als het precies andersom zou werken qua bezetmelding. Kan zijn dat het een aansluitfout is.
Mocht het echt zo werken, terwijl je het goed hebt aangesloten, dan kun je het met dat vinkje in Koploper oplossen.
Maar zorg eerst dat je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  08:29:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub.


Als je de handleiding zou bekijken, en de aansluitvoorbeelden op de LDT site zie je dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Dus het kan ook prima met je bestaande spullen. Die RM-88-N is niet meer dan het eerste voorbeeld in de handleiding. En uiteraard hun eigen product
Maar ik denk dat je eerst eens goed moet checken of al je aansluitingen wel kloppen en daarna zorgen dat je draaischijf en de loodssporen goed in Koploper ingevoerd zijn met de overtal de juiste te verwachten bezetmelders.
Zonder juist ingevulde database blijft het een gebed zonder eind.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  10:03:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor zover ik uit de handleiding kan opmaken uit de aansluitmogelijkheden voor de Maerklin draaischijf is de 11e aansluitingsmogelijkheid uiterst rechts voor de bezetmelddraad. Dan komt de vlakbandaansluiting voor de draaischijf en daarnaast zitten nog 2 aansluitingen voor terugmeldingen, welke ik niet gebruik. Van de aansluiting voor de bezetmelder leidt een draad naar een S88 module. Met als gevolg een stroom geleiding naar de rail, die zonder loc geen stroom zou moeten hebben en met loc via de wielen wel. Meer kan ik er niet van maken.

Dan heb ik nog een vraag aan Eric: wat bedoel je met loodssporen en overtal? Zijn dat misschien specifiek Limburgse woorden?

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  10:07:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,
Loodssporen begrijp ik inmiddels wel. Daarmee bedoel je de sporen in de loods, maar overtal is mij onduidelijk..

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  10:31:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub. Ik vind het al erg genoeg, dat Maerklin zijn gebruikers op diverse fronten in de steek laat, maar ik ga niet investeren in
allelei nieuwe spullen, als ik nog ruimte heb in mijn bestaande S88 modules. Het geld groeit mij nog steeds niet op de rug..


Mvrgr
Carel



Tja Carel, als jij het dan niet erg vind, dan zeg ik je dat je dus geen idee hebt waar je mee bezig bent. En niet weet dat een s88 van LDT hetzelfde is als een s88 van, Huib, RoSoft, Märklin, Viessmann, Conrad, Digikeijs, enz. enz. En dat alleen de prijs verschillend is.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina