Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 315 / Bezoekers Vandaag: 7860
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Richting afrijden draaischijf per loc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bverbiest

Netherlands
101 berichten

Geplaatst - 05 apr 2019 :  19:21:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste treinenthousiasten
Ik heb een stoomdepot met automatisch werkende draaischijf. Alles verloopt naar behoren maar bij de waterkraan zou ik één loc achterwaarts de draaischijf willen laten afrijden en de andere allemaal vooruit.
Ik weet hoe ik dit per draaischijfspoor kan instellen maar dan geldt het voor alle locomotieven waar "richting draaischijf" staat aangevinkt bij onderhouden loc.
Is er ook een mogelijkheid dit voor een individuele loc te regelen bv met logische of speciale acties. Ik heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest

keesm

51 Posts

Geplaatst - 06 apr 2019 :  06:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barend,

Het kan als volgt
Maak een nieuw blok aan met dezelfde eigenschappen, bvb lengte en bezetmelder, als jouw blok X
Dit blok en blok X opnemen in een blokgroep met max bezetting 1.
De wisselstraat van brug naar dit blok opnemen met "achteruit" afrijden.
In de vaste route voor jouw lok juist dit blok opnemen.
Eventueel dit blok verbieden voor alle andere loks. Via variabele route of "alleen bij bestemming".

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 06 apr 2019 :  12:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barend,

@ Ben,

Die kende ik nog niet, zit er denk ik nog niet zo heel lang in.


@ Kees,

Met 2 blokken heb ik dat lang geleden ook zo gedaan, alleen was ik niet zo slim om die twee in één blokgroep op te nemen. Het werkte echter wel.

Nu werkt het hier met een tweede wisselstraat. Het probleem bij de draaischijf is dat Koploper altijd de eerste wisselstraat pakt.
Hiervoor heb ik in de eerste wisselstraat een dummy kruising opgenomen. Deze wordt geblokkeerd in een variabele treinroute, welke weer afhankelijk is van het treintype. De treintypes worden weer automatisch gewijzigd in de vaste trein routes. Als de dummy kruising geblokkeerd is pakt Koploper automatisch de tweede wisselstraat (waar de dummy kruising niet in zit)
Dezelfde lok kan dezelfde draaischijf aansluiting dus zowel voor als achteruit afrijden.

Download Attachment: Lieren7.zip
102,49 KB

De draaischijf staat op pagina 2.
Voor de Blokkendoostrein gelden in principe 3 vaste treinroutes waardoor er 4 verschillende locomotieven voor dezelfde trein kunnen staan. Bij 2 vaste treinroutes komen de locomotieven vooruit de draaischijf af en bij een route achteruit.
In het logboek, bij info van de variabele treinroute (achteruit de draaischijf af) en bij info treintypes (losse loc rang. achteruit de drsch. af) staat nog wat tekst hoe een en ander werkt.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 06 apr 2019 :  16:58:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor deze tips.
@ Ben dit vinkje kende ik, maar dan geldt het voor deze loc voor alle draaischijfsporen. En ik wil het alleen laten gelden voor het spoor met de waterkraan. In de loods moet hij wel gewoon achteruit eraf.
@ Kees Dit ga ik proberen; lijkt me een leuke oplossing.
@ Jan Ik ga zeker even kijken in je database naar de oplossingen.

Iedereen hartelijk bedankt.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 07 apr 2019 :  19:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Jan,

Slim gevonden die methode met de alternatieve wisselstraat.
Met Koploper kan eigenlijk alles.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina