Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 6502
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 problemen bij het rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

franskonings

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 18 feb 2019 :  15:12:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lukt mij niet om met meer dan één trein op variabele treinroutes te rijden. De baan staat in de demo modus. B.v. Lok 3 wil van blok 14 naar blok 19 waar lok 55 staat te wachten om naar blok 14 te gaan terwijl beide een andere route kunnen kiezen. Zie meegestuurde schermafdrukken. Bovenstaande komt kan op meerder plaatsen voorkomen en ook als er echt gereden word. Mogelijk dat hier een instelling moet worden aangepast? Zo ja welke?

Verder komt het voor dat een lok zijn eigen leven gaat leiden. Ineens gaat de lok er vandoor zonder stoppen bij een perron, is niet meer beïnvloedbaar vanuit koploper en houd geen rekening met ander baan gebruikers alleen de noodstop op de Ecos centrale houdt hem tegen. Koploper geeft als melding dat de lok ten onrechte stilstaat in een blok.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

P.s. het lukt niet om de schermafdrukken te uploaden.Ik zal het nog een keer proberen.


Download Attachment: Koningsbaan1_20190218_144144.zip
13,93 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 feb 2019 :  18:16:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frans,

In blok 13 staan de vinkjes voor keerloc in ieder geval verkeerd, is de oorzaak van je trein die niet meer reageert, die is het padje kwijt.

Verder heb je zoveel uitgesloten in je variable treinroutes dat er geen touw meer aan vast is te knopen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 feb 2019 :  18:31:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De rede waarom hij niet wil rijden van 19 naar 14 is omdat hij in een vaste treinroute aan het rijden is, en daar dan niet meer van af kan wijken, ook niet als er andere blokken vrij zijn. Het zijn je eigen beperkingen en voorwaarden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 18 feb 2019 :  18:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Frans,
zonder in je database te kijken herken ik je probleem van de losgeslagen loc. Dit komt voor als de loc denkt een bepaalde bezetmelder tegen te komen, maar deze mist. Daarna weet hij niet meer wat te doen en slaat op hol. Koploper denkt dat de loc nog niet bij die bezetmelder is en geeft de melding dat de loc in het voorafgaande blok stilstaat.
Een oplossing hiervoor is om al je bezetmelders via koploper te checken op hun werking (hardware) en om te kijken of de bezetmelders in een goede volgorde aan een blok zijn toegekend.
succes ermee
Willem Q
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 feb 2019 :  20:11:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoofd oorzaak is het bekende vinkje bij keerloc.



Volgens mij moet je hier niet keren in B13 om naar B24 en B25 te gaan B26 ligt er naast en daarvoor zet je het keerloc vinkje niet.

Deze blokken bereik vanuit blok 12 zonder verandering van rijrichting.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: nietkeren.jpg
213,6 KB

Bewerkt door Wim Ros op 18 feb 2019 23:54:52
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 18 feb 2019 :  21:31:23  Toon profiel  Reageer met citaat
En om maar even bij blok 13 te blijven.
In je spinnenweb geef je aan dat je van blok 13 terug mag naar blok 12.
Maar bij de eigenschappen van blok 13 heb je die mogelijk uitgezet.
Je komt dus nooit meer in blok 12.
Wil je dat wel dan zal je het vinkje onder "Naar 12" wel aan moeten zetten en het vinkje bij "keer loc".
Idem dito voor blok 14.
Ander voorbeeld wat fout staat. Ook weer bij blok 13: Tabblad uit blok 24:
Als je uit blok 24 komt en naar blok 14 wilt rijdt je loc gewoon door. Daar moet dus ook geen vinkje bij keer loc staan.
Zo zal je elk blok EN elk tabblad stap voor stap moeten doorlopen en kijken WAAR kom ik vandaan en WAAR ga ik naar toe. En aan de hand daarvan de juiste vinkjes zetten. Want de vinkjes staan her en der te pas en te onpas.
Tot die tijd zal deze database nooit goed werken.

Ik heb het vermoeden dat je denkt dat die vinkjes bij het bestemmingsblok horen.
Dus simpel gezegd. Ik kom uit blok 12, rijdt door blok 13 en ga naar blok 24. Maar dat is een kopspoor dus moet ik daar keren. En daarom een vinkje.
Helaas, fout gedacht Pas bij blok 24 geef je op dat er gekeerd moet worden om terug te rijden.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 18 feb 2019 21:38:53
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 19 feb 2019 :  15:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]dat is een kopspoor dus moet ik daar keren. En daarom een vinkje.
Helaas, fout gedacht Pas bij blok 24 geef je op dat er gekeerd moet worden om terug te rijden.


Duidelijk gezegd, Eric!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 feb 2019 :  15:13:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niet duidelijker dan dat we al bijna 20jaar zo goed als dagelijks doen. Je wordt er van.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

franskonings

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2019 :  19:17:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door franskonings

Het lukt mij niet om met meer dan één trein op variabele treinroutes te rijden. De baan staat in de demo modus. B.v. Lok 3 wil van blok 14 naar blok 19 waar lok 55 staat te wachten om naar blok 14 te gaan terwijl beide een andere route kunnen kiezen. Zie meegestuurde schermafdrukken. Bovenstaande komt kan op meerder plaatsen voorkomen en ook als er echt gereden word. Mogelijk dat hier een instelling moet worden aangepast? Zo ja welke?

Verder komt het voor dat een lok zijn eigen leven gaat leiden. Ineens gaat de lok er vandoor zonder stoppen bij een perron, is niet meer beïnvloedbaar vanuit koploper en houd geen rekening met ander baan gebruikers alleen de noodstop op de Ecos centrale houdt hem tegen. Koploper geeft als melding dat de lok ten onrechte stilstaat in een blok.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

P.s. het lukt niet om de schermafdrukken te uploaden.Ik zal het nog een keer proberen.


Download Attachment: Koningsbaan1_20190218_144144.zip
13,93 KB



Ik heb de opmerkingen verwerkt maar het lukt nog steeds niet om met meer treinen te rijden in een variable route. Het gaat een tijdje goed maar op een gegeven moment staan lok 3 en lok 22 stil. Lok 3 wil van spoor 13 naar spoor 14 waar lok 22 staat die naar spoor 13 wil. Dit terwijl deze ook naar spoor 15, 5 of 6 zou kunnen. Zie de upload van de database, Kun je dit verhelpen door de lok 22 handmatig naar b.v. spoor 14 te sturen? Is dit een z.g. deadlock ? Zo ja wat kun je er (en waar) aan doen. Ik heb het deadlock verhaal gelezen maar snap het niet helemaal.
De baan staat in de demo modus.
Ik heb koploper 9.2 gedeïnstalleerd om uit te sluiten dat het programma beschadigd zou zijn en de laatste versie geïnstalleerd. Dit heeft ook niet geholpen.Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik weet het niet.
Bij voorbaat dank voor uw reacties.
groet, Frans Konings


Download Attachment: Koningsbaan1_20190301_122457.zip
14,28 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2019 :  19:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frans,

Koploper opnieuw installeren heeft totaal geen zin. Als Koploper niet opstart met een 'rare' foutmelding dan weet ik (en jij ook) dat Koploper 100% identiek is als wat ik thuis heb.

Je database is nog steeds niet juist:



3/9/4 en 3/9/14 corrigeren in onderhouden blokken bij blok 9 is toch echt keren
1/10/29 is fout omdat er vanuit 10 -> 29 geen wisselstraat is vastgelegd
1/11/29 is fout omdat er vanuit 11 -> 29 geen wisselstraat is vastgelegd
24/13/14 is fout in onderhouden blokken: deze route is rechtdoor en dus niet keren; wijzig bij onderhouden blokken en dan blok 13.
1/23/29 is fout omdat er vanuit 23 -> 29 geen wisselstraat is vastgelegd

Zonder een goede basis zal Koploper nooit goed werken.

Suc6
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2019 :  19:44:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frans,

Als LOC22 in een vaste treinroute gevangen is zal die daar niet meer van afwijken.


Dus zal hij blijven wachten op het vrijkomen van blok 13, en de trein in blok 13 wacht op het vrijkomen van blok 14.

De beste oplossing is geen gebruik te maken van vaste treinroutes, en koploper het zelf laten bepalen, wat jij denkt of wil dat koploper doet, maar niet kan omdat jij hem een beperking oplegt, in de vorm van een vaste treinroute.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2019 :  20:02:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frans,

Naar aanleiding van je vorige probleem, had ik al een beetje aan je database gewerkt. En deze tot een werkend geheel gemaakt.
Ook even wat overbodig tekst verborgen zodat het geheel minder rommelig overkomt, en een beter overzicht geeft.

Kijk er maar eens naar en laat het maar eens rijden en werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: Koningsbaan1_WR.zip
13,7 KB

Bewerkt door Wim Ros op 01 mrt 2019 20:45:08
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina