Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 341 / Bezoekers Vandaag: 782
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel bezet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

asselt4

Netherlands
90 berichten

Geplaatst - 13 feb 2007 :  16:31:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden
krijg iedere keer een melding van wissel straat naar 2 bezet of naar 1 bezet wat doe ik verkeerd rij met een ovaaltje met 2 wissls en 2 treinen ik wil ze om beurten laten lopen tegen mekaar in
wie weet raad of wat doe ik verkeerd
gr jaap

J v Asselt

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 13 feb 2007 :  19:24:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap, das nogal moeilijk te zeggen zo.
Kun je een backup van je database plaatsen en wat meer info geven? Gebeurt dit alleen tijdens echt rijden, of ook tijdens de simulatie?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 13 feb 2007 :  20:29:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste corne
Een bacup word nog een probleem
Maar ik zal prtoberen uit te leegen hoe het zit
Ik heb een ovaal en een inhaal spoor met 2 wissels en 4 blokken blok 1en 2 is blok in vrije baan blok 3 en 4 is station trein in blok 4 gaat links om en trein in blok 3 gaat rechts om als ik ze allebei een keer laat rijden krig ik die melding wisselstraat naar 1 bezet en wisselstraat naar 2 bezet kom je er nog niet uit zal mijn vrouw vanavond een bacup plaatsen
hopelijk hier mee van dienst te zijn
gr jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  06:12:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Op het moment dat beide treinen op het station staan, zouden beide wissels vrijgegeven moeten zijn.
Ik neem aan dat eerst 1 trein gaat rijden, en dat als die op het station terug is, de andere gaat rijden? (zouden beide treinen gelijk vertrekken, dan zou je een deadblok krijgen in de vrije baan blok 1 en blok 2)
Het lijkt erop dat de wisselstraat niet vrijgegeven wordt als de trein in het station is gestopt, maar waarom kan ik zo niet zeggen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  06:58:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Japp,

Heb jij treinlengtes ingevoerd? Heb jij gegevens gewijzigd in aanvullende blokgegevens over het bezethouden van wissels en vorige blokken als de trein te lang is?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  19:34:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corne/Paul
Hier een backup van de baan de treinen staan er nog op
Ben de weg even helemaal kwijt
Hoop dat dit goed is zo
Met vr.gr.Jaap

Download Attachment: MCVproefbaan.bck
14,12 KB

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  20:02:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Ik kan wel verbetering doorvoeren en terug plaatsen maar ik denk dat jij daar niets aan hebt. Ik wil wel even zeggen wat mij op het eerste gezicht opvalt:
- instellingen per database / tabblad 'seinen en wissels' de onderste twee items staan altijd op 0 bij een nieuwe database. Gebruik deze alleen als jij wissels aanstuurt met geheugendraad. Daar niet veel gebruikers dit doen staan beide items op 0 (wil zeggen niet van toepassing).
- onderhouden blokken en start de eigenschappen op van blok 1. Misschien moet je hier nog eens goed de helpfile lezen. Met het onderste tabblad geef jij aan uit welk blok komt de trein rijden. Default staat het eerste blok daar in jouw geval dus blok 2. Je hebt hier aangegeven dat beide blokken mogen blok 2 en blok 3. Echter als je denk: trein komt uit blok 2 en mag weer naar blok 2 dan moet de loc hiervoor keren. Het keer vinkje is hier niet aangegeven. Klik ook eens aan de onderkant op tabblad van blok 4. Hier zie je dat er niets is opgegeven. Je moet voor alle blokken dit nakijken.
- onderhouden baanontwerp: kies hier het onderhouden van wisselstraten. Meteen wordt de eerste mogelijkheid getoond 'van 1 naar 2'. Jij hebt hier ook wissel 32 opgenomen. Die ligt niet tussen 1 en 2 en dus niet opnemen in deze wisselstraat. 'Van 1 naar 3' ook daar is wissel 32 ten onrechte opgenomen. Bij 'Van 2 naar 4' is wel wissel 32 opgenomen echter de stand is hier verkeerd. In deze wisselstraat is wissel 33 ten onrechte opgenomen. Verder moet je maar alle wisselstraten op deze manier nakijken. Je seinen 16 en 19 tonen default veilig doch deze moeten default onveilig tonen daar deze voor een gevaar punt staan (maar het maakt voor het rijden niet uit).

Wat mij verder opvalt is dat jij ook al heel erg in de aanvullende blokgegevens aan het wijzigen bent geweest. Dit is geen goed idee, want ik kan je nu al vertellen dat jij daar ook problemen mee gaat krijgen. Maak even een nieuw blok aan en zorg dat alle instellingen van dat nieuwe blok worden overgenomen in je bestaande blokken. Hierna kan je dat nieuwe blok weer verwijderen.

Koploper is zo gemaakt dat er enorm veel ingesteld kan worden. Hiervan hebben beginnende gebruikers last. Ik heb het wel zo gemaakt, dat jij in eerste instantie alleen het hoognodigde moet aanpassen. Hiermee bedoel ik dus de zaken waarvan jij nog niet precies weet wat het doet, jij die beter eerst kan laten staan. Als de treinen de rondjes gaan rijden kan je rustig stap voor stap gaan experimenteren. Eerst moet de basis kloppen.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  22:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo paul
Ikheb nog een probleempje jij schrijft[ maak even een nieuw blok aan en zorg dat alle instellingen van dat nieuwe blok worden overgenomen in je bestaande blokken.Hierna kun je dat nieuwe blok weer verwijderen]
Dat kan ik nog niet volgen ps. dat weet ik niet hoe dat werkt
M.vr.gr.Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  22:44:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Onderhouden blokken; en daar een nieuw blok toevoegen. Jij hebt toch deze database ook reeds gemaakt?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  12:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden
heb alles gedaan wat Paul geschreven heeft maaar de boel zit nog vast allebei de treinen krijgen nu de melding [ tegemoet komende trein ] nu weet ik het even helemaal niet meer
Is er iemand in de buurt van Ede die mij even op het juiste spoor zetten kan tegen vergoeding natuurlijk
Met vr.gr.jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  15:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Niet te snel opgeven. Het is al een totale andere melding. Als je weer eens even je database hier plaatst wil ik best wel weer even kijken. Zoals de melding nu is lijkt het mij ergens fout te zitten in de 2 richtingsgroepen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  18:15:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo paul
Ik geef het nog niet op Paul daar heb ik te veel voor ge inversteerd
maar dat klopte die twee richtins groep had ik op 2 gezet nu lopen ze weer maar hij stopt nog niet op het station maar daar kom ik nog wel uit
Met vr gr jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  20:01:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Even door de duidelijk (soms kan schrijven zo verkeerd uitvallen). Ik bedoelde de support via email of dit forum. Met z'n alle kunnen we heel veel.

Je zou nog in je database alle deadlocks kunnen verwijderen. Deze moet je echt alleen als allerlaatste redmiddel gebruik. Met de tweerichtingsgroep was je goed op weg. Alleen moet je bij blok 1 en blok 2 definieren als een tweerichtingsgroep. Beide blokken moet dus hetzelfde nummer krijgen (echter geen 0). Dit zorgt ervoor dat op dat spoor nooit twee treinen met de neus tegen elkaar komen te staan.

Het stoppen moet je zoeken in een combinatie van bloktype en treintype. Voor je blokken 3 en 4 moet je dus een apart bloktype (Bv. station) definieren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  22:17:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,
Ik woon in Beuningen bij Nijmegen en ben bereid, indien het je echt niet lukt om het probleem te verhelpen, om langs te komen en je verder op weg te helpen.
Met vriendelijke groet,
PeterC
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 17 feb 2007 :  23:25:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo peterC
Ik wil het eerst zelf uitzoeken daar leer je het beste van
Als het helemaal niet lukt dan laat ik het even weten
Maar bij voorbaat heel erg bedankt
Me.vr.gr.jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 18 feb 2007 :  12:46:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Peter
Hier een berichtje van mij
Zit weer helemaal vast stuur even een berichtje terug
Mijn email is j.asselt4@chello nl.
Dan kan ik even contact met je opnemen per telefoon
Beste forum leden ik zal laten weten wat ik fout doe want ik kom er zo even niet meer uit
Mvr.jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 18 feb 2007 :  17:42:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim
In eerste instantie heel veel dank voor de moeite die je voor me gedaan heb se rijden perfect ik kan het nu eens rustig nalopen hoe het allemaal staat ps een ding nog sein no 18 gaat niet op
groen bij vertrekkende trein in blok 3
Het zal niet veel zijn maar ik wil er nu niet zelf in spitten
Kijk er nog even naar
Mvg jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 feb 2007 :  18:12:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap?

Ik denk dat jij verkeerd mailt. Volgens mij heeft geen wim je hier geholpen en waarschijnlijk zal dit dus prive zijn geweest.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 18 feb 2007 :  21:26:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul
Sorry paul maar dat wist ik ook niet
Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt
Mvg Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 feb 2007 :  22:00:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Nee hoor; het was meer een tip om ook de oplosser zelf te bedanken.

Zelf wil ik hier niet aan beginnen om databases goed in te vullen; volgens mij leert een gebruiker daar niet van. Wat jij had, was bijna gelijk aan de simpele databases zoals die zijn te downloaden. Daar staan dus alle voorbeelden eigenlijk in.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina