Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 101 / Bezoekers Vandaag: 1569
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wat vragen van een beginner
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robpnl

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 10 feb 2007 :  16:52:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Na wat puzzelen heb ik mijn baan aan de praat. Ik rijdt Märklin en werk met MRDIREKT, eigenbouw S88 (RoSoft) en Viessmann wisseldekoders. Ik heb nog een drie problemen:
1. Soms blijven er bezetmeldingen hangen. Even het rode spiegelei en daarna weer de groene brengt het geheel vaak weer in het gareel.
2. het testprogramma waarmee de toestand van de S88 kan worden uitgelezen geeft bij opstarten altijd alle bezetmeldpunten onbezet. Ook al staan er treinen op de melders! Pas als iets in de toestand van de meldingen verandert (even wagonnetje op een melder plaatsen) wordt de feitelijke situatie weergegeven.
3. Ik heb de optie 'leren remmen' aan staan. Een aantal, vooral oudere Delta loks, vertoont een vreemd gedrag. Bij de eerste maal stoppen in een blok gebeurt dit abrupt bij de stopsectie. Daarna remt de lok netjes af, maar rijdt ook steeds verder door in de stopsectie. Soms schiet hij er op een gegeven moment doorheen. Andere keren stop de lok zo dicht bij het einde van de sectie, dat een passerende lok 'm uit de rails rijdt.
Leren remmen betekent toch dat Koploper leert hoe de trein netjes af te remmen zodat deze stil staat zodra de stopsectie bereikt is? Doorrijden in de stopsectie mag toch niet mogen?

Weet een van jullie wat er aan de hand is. Doe ik iets fout?

groet, Rob

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 feb 2007 :  10:30:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Punt 2 is zeker een bug in MrDirect. Hoe de huidige stand is weet ik even niet meer door mij drukke werkzaamheden voor Railz.
Punt 1 zou ook wel eens met punt 2 te maken kunnen hebben. Het is in ieder geval geen instelling in Koploper of iets dergelijks.

Punt 3: jij hebt een verkeerde voorstelling van het leren remmen. Het leren remmen zorgt ervoor dat de locomotief met minimumsnelheid aankomt op de stopsectie. Hierna zal Koploper de loc met de massasimulatie nog van de minimumsnelheid naar 0 brengen om op deze manier netjes te kunnen stoppen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 11 feb 2007 :  14:16:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul,

Ik zal het probleem van de communicatie met de S88 aan Marco voorleggen. Wat betreft het leren remmen; ik ga ermee aan de slag.

groet, Rob
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 12 feb 2007 :  21:35:23  Toon profiel  Reageer met citaat
weer een stap verder!

Het probleem bij het leren remmen bleek naast dat ik een foute voorstelling van de optie had nòg een oorzaak te hebben. Enkele 'railbussen', zoals de rode pijl hebben aan één van de wielstellen antislip bandjes om alle wielen ... weg spoorstaafdetectie. Zit dit wielstel voorop, dan detecteert koploper het binnenrijden in de stopsectie laat. De trein steekt dan al ver in de sectie (+/-30cm) en wil dan wel eens met zijn neus 'doorschieten'. Ik heb de massavertraging in koploper teruggeschroefd en nu gaat het goed. Bedankt voor de uitleg Paul.

groet, Rob
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 20 feb 2007 :  11:09:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Met het vervangen van mijn MRDIRECT-PC zijn de andere problemen ook verdwenen.

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina