Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 274 / Bezoekers Vandaag: 2657
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 foutje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tony

Belgium
12 berichten

Geplaatst - 09 nov 2018 :  13:58:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Na 14 jaar heb ik terug een baan gemaakt met N spoor. Helaas heb ik voor de aanvang van de bekabeling de handleiding van koploper niet gelezen. Hierdoor heb ik per "blok" slechts 1 bezetmeldpunt aangesloten. Blijkt nu dat er 2 bezetmeldpunten nodig zijn per blok. Ongeachte deze grove fout ben al zo ver dat ik de bezette "blokken" al kan detecteren op het scherm in koploper.
Ooit had ik de "beginners baan" van koploper nagebouwd. Ook had ik nog een schets terug gevonden waar ik dacht mee verder te kunnen. Als ik het me goed herinner kon ik zo alsnog automatisch rijden en stopten de treinen alsnog voor een bezet blok.
Mijn vraag is dus...... Bestaat er een mogelijkheid om het mijn huidig ontwerp alsnog "automatisch de treinen te stoppen voor een bezet blok?

De schets is van mijn baantje van 14 jaar terug. Sorry voor de heel slechte kwaliteit

Alvast bedankt voor jullie hulp

Download Attachment: DSCN1816.JPG
841,12 KB

Tony

Ter verduidelijking van mijn vraag post ik ook een ontwerp van de huidige baan.
Download Attachment: blokken.jpeg
1140,88 KB

Bewerkt door tony op 09 nov 2018 16:02:20

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 09 nov 2018 :  16:11:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Tony,

Lees volgend draadje eens door.
www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5588

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 09 nov 2018 :  16:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Marcel,
Ik heb het draadje juist gelezen en zal één en ander eens uitproberen.
Echt duidelijkheid schept het me wel niet. Kan ik op een simpele manier aan koploper laten weten dat als een blok spoordetectie aangeeft er geen 2de in het desbetreffende blok mag komen. Ook al valt alles dan gewoon stil:-).
Ik herriner me nog dat in m'n proefbaan de wissels automatisch werd omgelegd als een stationspoor bezet was.
De volgende stap in m'n zoektocht word uitzoeken hoe ik een wisselstraat kan omleggen. Ttz als ik op 1 wissel klik de bijhorende ook omschakelen. Daar kom ik wel achter in de handleiding:-).
Momenteel ben ik al tevreden over hetgeen koploper me nu bied. M'n nieuw baantje zal vooral bestuurd worden door m'n 14 jarige zoon. Als de treinen telkens een noodstop maken als het volgende blok bezet is maakt mij echter niet zoveel uit. Erger zou zijn dat hij botsingen veroorzaakt.......

Mvg Tony


Tony
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 09 nov 2018 :  17:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Tony,

Toch zou ik het overwegen van twee terugmelders per blok te gebruiken. Zo moeilijk is dat niet. Met een dremel slijp je een rail door en aan het onstane spanningsloze blok soldeer je een draad. En daar heb je, je tweede terugmelder. Het speel plezier met koploper gaat dubbel zo groot worden. Als je de treinen op een natuurlijke manier ziet afremmen en tot stilstand komen. Lees ook de beginners handleiding geschreven door Chris Burger, en te downloaden op de site van PaHasoft, eens door. Het zal je alles bijbrengen over je wissels. En daarna kan je hier terecht met je vragen en problemen.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 nov 2018 :  17:47:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tony

Kan ik op een simpele manier aan koploper laten weten dat als een blok spoordetectie aangeeft er geen 2de in het desbetreffende blok mag komen. Ook al valt alles dan gewoon stil:-).



Dat is standaard in koploper, als één bezetmelder in een blok bezet is, kan er geen tweede trein in. Dit is onafhankelijk van het feit hoeveel bezetmelders je in een blok gebruikt.

Maar ik denk dat het probleem elders zit.

Met één bezetmelder heeft de trein geen stoppunt of de blokscheiding zelf is het stoppunt. De lok stopt dan boven op de scheiding van de bezetmelders. Blokkeert zo twee blokken en kan zelf niet meer weg, ook niet als de vorige weg is, omdat het blok voor zijn neus bezet is door hemzelf.

Ik vrees dat het slijpschijfje moet bovenkomen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 10 nov 2018 :  19:16:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo
Idd dit heb ik deze namiddag ervaren. Deze middag even de korte handleiding doorlopen en had daaruit vernomen hoe ik de treinen een blok moest toewijzen op de baan. Euforie, en dacht dat m'n "probleem" van de baan zou zijn. Niet dus.... en wel om de reden die jij aangeeft:-). Dus m.a.w. die Dremel en enkel extra terugmeldpunten (14) zullen er moeten komen. Het leek net iets te simpel, maar ja ik had de handleiding beter eerst gelezen. Bedankt voor jullie spoedige reacties

Mvg en dank


Tony
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina