Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 432
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Eén bezetmelder per blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Andre de R

7 berichten

Geplaatst - 16 jul 2016 :  17:50:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer een bestaande baan die geautomatiseerd is met iTrain te automatiseren met Koploper. Daarbij loop ik tegen het probleem aan dat per blok slechts één bezetmelder (gelijk aan de lengte van het blok) wordt gebruikt. Ik heb ergens gelezen dat Koploper dit ook aan kan (mits snelheid locs geijkt). In de handleiding kan ik hier niets over vinden. Kan dit en zo ja, hoe?

Mvrgr. André

Andre de R

7 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  10:29:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Ben, het is me duidelijk en ik zal het proberen.
Extra fysieke bezetmelders toevoegen zou kunnen maar ga ik niet doen, enerzijds ivm de kosten, anderzijds met het het enorme werk dat dat met zich brengt. Binnen iTrain werkt één bezetmelder per blok uitstekend o.a. het laten stoppen van een trein ongeacht z'n lengte met het midden voor het midden van het perron is kinderspel.

Mvrgr. André
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  11:37:18  Toon profiel  Reageer met citaat
André

Over dit onderwerp is al zoveel geschreven (zie historie). Wil je koploper goed laten functioneren, dan zijn 2 bezetmelders per blok (rijden in 1 richting) en 3 melders (rijden in 2 richtingen)minimaal
vereist. Alle andere oplossingen is besparen op kosten!
Ik zou dan ook gewoon verder gaan met iTrain!

Mvg,Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Andre de R

7 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  11:37:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben, ik loop tegen een probleem aan. Bij <Instellingen per database> moet ik bij <Algemeen 3> de mogelijkheid om virtuele bezetmeldpunten te gebruiken activeren. Deze optie is disabled bij mijn Koploper V 9.0. Hoe kan ik deze disabling opheffen of heb ik niet de juiste versie?

Mvrgr. André
Ga naar bovenaan de pagina

Andre de R

7 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  11:48:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees, jouw reactie kruiste mijn reactie. Als Koploper echt niet in staat is om met één bezetmelder per blok te werken dan kan ik er niets mee, maar ik wil het toch nog wel ervaren of dat werkelijk zo is. iTrain bewijst dat het wel degelijk mogelijk is en voorzover ik weet kan WinDigipet het ook.

Mvrgr. André
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  11:54:32  Toon profiel  Reageer met citaat
André,

Uitgebreide versie aangevinkt?

Mvg, Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  12:02:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Andre,

Op tabblad algemeen-1 een vinkje zetten bij uitgebreide mogelijkheden, dan wordt je gevraagd of je een ervaren koploper gebruiker bent en als je dat niet bent het vinkje niet zetten, of anders gewoon doen dat je dat wel bent en het vinkje wel zetten.

Het schuiven van een stopplaats op een melder kan ook in koploper, dat is het doorrijden in cm of in tijd. Maar om de trein netjes te laten remmen heb je daarvoor minimaal 2 melders nodig. Bij het gebruik van 1 melder per blok, zal de trein altijd een zogenaamde noodstop maken.


@Cees, voor zowel het berijden van een blok in 1 richting als in 2 richtingen daarbij het het minimale aantal melders 2. Dat is inderdaad al heel erg veel besproken.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  12:19:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan wil ik je wel even wat tijd laten sparen.

Het werkt, maar de nauwkeurigheid van stoppen hangt af van de kwaliteit van het ijken, de lengte van het blok en de kwaliteit van de cruise-control van je decoder.

Ik wissel nogal veel van loks. Dan rijdt hij eens een ritje solo, om elders een goederentrein op te halen en de dag erop rijdt hij met een reizigerstrein. Combineer dat met hellingen en spiralen dan krijg je een strooiing van stopplaatsen.
Op een baanvak van 2 meter kan het verschil 15cm zijn. Ik heb met de virtuele stopplaatsen en doorrijafstand moeten spelen om het in orde te krijgen.

Rij je altijd met vaste samenstellingen kan dat nadeel meevallen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Andre de R

7 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  16:44:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim bedoel je dat bij gebruik van een virtuele melder de trein altijd vol in de remmen gaat ipv afremmen rekening houdend met de opgegeven massatraagheid.

Mvrgr. André
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 jul 2016 :  18:15:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee. Andre, ik bedoel en ik schrijf dat je bij het gebruik van slecht 1 melder per blok geen rem indicatie hebt en dat de trein altijd in een soort noodstop stopt, ook is het door rijden in cm of tijd niet mogelijk. Dus wat is schrijf is precies het omgekeerde van wat jij denkt te lezen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 01 aug 2016 :  10:42:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Hallo Wim,

1 melder in een blok. Is het mogelijk om die ene melder te gebruiken om te melder als binnenkomer in het blok en een virtueel melder te gebruiken als stopmelder?

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 aug 2016 :  14:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad dat kan.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 aug 2016 :  22:31:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Beter is andersom, dus een virtuele als binnenkomer en de echte als stopmelder, maar dan heb je dus gewoon weer 2 melders per blok. Waarvan er dan eentje virtueel is, en nog steeds niets op basis van 1 melder per blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 aug 2016 :  23:37:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou voorstellen gewoon even op je proefbaan proberen, dan zie je hoe het rijdt en wat de tekortkomingen zijn.
Ik heb op mijn baan van één blok alle bezetmelderstukken op één bezetmelder aangesloten en geprogrammeerd met een stop op een virtueel punt....bingo.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina