Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 4028
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vamers

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 17 okt 2018 :  10:54:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb twee banen boven elkaar, ieder met een schaduwstation van zes sporen en één met bovendien een stationsemplacement. Aangestuurd met Koploper en de Digikeijs 5000. Het hele banenplan werkt goed met één uitzondering: ik krijg "vaste treinroute" niet actief. Wat ik ook doe, de treinen blijven wisselen van stations- en schaduwstationsporen. Wat zou een probleem kunnen zijn?
Voor iedere lok is een route geprogrammeerd volgens de handleiding. Geldig voor alleen die lok. En toch blijven ze hun eigen weg zoeken.

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  10:59:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap.
Heb je in het rijwindow bij rijgedrag ook de vaste route geselecteerd.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  13:58:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, standaard vraag, waar is je backup file van je database. Zo is het wel heel erg koffiedik kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  14:15:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je bij "onderhouden vaste treinroute" onder omschrijving een vinkje gezet bij "actief" ?

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  17:48:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren! Hartelijk dank. Hoe simpel kan het soms zijn. Inderdaad het vinkje in het rijwindow gezet nu. En ga het opnieuw proberen!
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  17:57:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Te vroeg gejuichd. Ik herinner me nu dat ik bij rijgedrag die vinkjes wel heb gezet. Van de twaalf loks houdt één dat vast. En vermeldt onder in het rijwindow: "vaste treinroute". Alle andere loks springen zelf terug op variabele route en vermelden onder in rijwindow: "automatisch".
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  18:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Heb je bij "onderhouden vaste treinroute" onder omschrijving een vinkje gezet bij "actief"

Dit doe je niet in het rijwindow maar bij onderhouden vaste route.
Misschien is het toch beter dat je even je database hier plaatst zoals Wim reeds voorstelde.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  18:31:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, want anders blijft het gokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  23:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
In onderhouden vaste treinroute staan de vinkjes bij actief.
Ik heb geprobeerd het backup bestand te uploaden maar het vraagt om een wachtwoord. Nooit ingesteld.MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2018 :  23:13:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan volg je een verkeerde procedure.

Met de Backup optie binnen koploper maakt jij een ZIP bestand. En dat kun je hier gewoon uploaden. Er zijn je al vele voorgegaan.

Met de restore optie binnen koploper kun jij die ZIP file inlezen.
Alleen als jij die zipfile eerst zelf uitpakt wordt er een wachtwoord gevraagd. En als je dat doet dan volg je dus de verkeerde procedure.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  00:38:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij deze het zip-bestand. MVG

Download Attachment: oktober2018.zip
8,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
335 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  03:16:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Hou er ook rekening mee hoe een Vaste route start. Dit is namelijk geen dwingend gebeuren. Het feit dat de route aangevinkt staat wil nog niet zeggen dat de route altijd zal starten als de loc over het richtingsblok rijdt. Alleen als Koploper uit eigen beweging er voor kiest de lok ook over het eerste blok na het richtingsblok te sturen. start de Vaste Route.

Zit er bijvoorbeeld een wissel na het richtingsblok, dan kan KL best besluiten de lok naar de andere wisselpoot te sturen, dan naar die waarachter het eerste blok van de route ligt.

Wil je dus bereiken dat een Vaste route altijd start, laat deze dan beginnen op een plaats waar na het Richtingsblok geen ander blok gekozen kan worden dan het Eerste van de Vaste route.

Alleen het overschrijden van de grens "Richtingsblok - Eerste blok" doet de route starten, niets anders. Dit gebeurt natuurlijk al wel bij het reserveren van het Eerste blok, ook te zien aan de Status.

Succes,

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:19:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jaap,

Er is geen enkele vaste route actief bij een trein.


In het rijwindow wordt bepaald welke vaste route er voor de trein actief is en gekozen kan worden als er aan de voorwaarden is voldaan voor het starten van de vaste route. Alleen dan zal de vaste route zijn werk doen.

Verder ontgaat mij het nut van al die vaste routes. Zonder die zal koploper veel leuker werken. Wat heeft het voor zin om iedere trein altijd hetzelfde rondje te laten rijden? Beetje variatie maakt het toch veel leuker.

Verder staan alle wissels op je scherm in de verkeerde stand.
Het gele pootje geeft aan waar de trein naar toe gaat/moet.

Mvg
Wim.





Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 okt 2018 10:30:45
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:29:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Wim, maar als je daar een vinkje zet (en dat heb ik al X gedaan) en vervolgens het rijwindow sluit, is het vinkje bij de volgende keer openen verdwenen. Alsof koploper het niet vasthoudt. Verder is het een kwestie van smaak. Op Utrecht Centraal vertrekt dezelfde trein ook iedere dag op hetzelfde tijdstip van hetzelfde perron. (Behalve bij vertraging) Is ook wel zo handig voor de perronborden. Anyway. "vaste treinroute" zou in ieder geval moeten kunnen werken. MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:34:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Jack. Zoals je kunt zien aan het (eenvoudige) sporenplan heeft de betreffende lok na het verlaten van het schaduwstation geen keus. Er is maar één blok waar hij heen kan. De wissel is een uitrijwissel. Ik gebruik "vaste treinroute" om hem steeds op hetzelfde stationsspoor binnen te laten komen en daarna op hetzelfde spoor in het schaduwstation. Ik heb trouwens voor twee verdiepingen gekozen omdat ik geen gedoe wil met (te veel) stijgen, klimspiraal etc. etc. MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:34:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op een station misschien, maar in een schaduwstation wat je niet ziet, is dat overbodig.
Net even je database laten draaien (simulatie) en met aangevinkte vaste routes in het rijwindow wordt de route gestart als aan alle voorwaarden is voldaan. En dat vinkje daar is de enigste mogelijkheid om het te laten werken. Alleen Koploper werkt anders dan jij denkt/hoopt, verwacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:39:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hier met de route werkend en actief voor de Bull


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
In de handleiding staat heel stellig dat de lok niet af kan wijken.
Mijn ervaring tot nu toe is totaal anders. Dat zal dan wel aan mijn manier van denken liggen. MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:43:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Wim, maar je mag verwachten dat de volgende keer bij het openen van het rijwindow nog steeds bij "type" de vaste treinroute wordt gekozen. Bij mij staat ie dan gewoon weer op variabele route. Het zal toch niet zo zijn dat je dat iedere keer weer opnieuw moet selecteren daar. MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:44:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens krijg ik ook niet de omschrijving daaronder: "actief route Bull".
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:47:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Waar bij jou staat links onder in het rijwindow: vaste treinroute, staat bij mij automatisch. dus wat doe jij anders dan ik. MVG.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:48:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
In de handleiding staat dat als de Vaste route actief is gekozen bij de loc zoals in bovenstaand plaatje dan zal die als de route op herhalen staat. tot in het oneindige blijven werken en wijkt de trein er niet vanaf.
Zolang het startblok de route niet heeft gestart zal de trein random zijn route/weg kiezen.
Wat ik al zeg je denkt dat koploper op een bepaalde manier werkt, maar dat kan best weleens afwijken van hoe het werkelijk werkt.

Maar goed je vaste routes werken en blijven gewoon onthouden en actief als jij koploper op de juiste manier afsluit. Dus geen routes actief laten. Eerst alle trein en routes laten eindigen. afsluiten als er geen treinen meer rijden.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  10:51:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vamers

Waar bij jou staat links onder in het rijwindow: vaste treinroute, staat bij mij automatisch. dus wat doe jij anders dan ik. MVG.




Wat jij anders doet is koploper niet de tijd geven de route te laten starten, start alleen als de trein in het startblok komt of staat. En als de route gekozen kan worden.
Gewoon geduld en koploper laten doen waar hij goed in is, en niet zelf bedenken dat het zus of zo werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  11:02:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jaap,

Om het te laten werken moeten alle treinen op het startblok staan het vinkje voor zijn vaste route moet je in het rijwindow aanvinken. En dat kun je de op de blauwe pijl in het rijwindow klikken of hem naar het volgende blok slepen. En dan zullen de vaste routes starten.
En anders moet je geduld hebben en wachten tot de trein in het startblok komt waarin de route voor die trein start.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

vamers

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  13:08:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wel, alle treinen teruggezet op hun opstelsporen. Vervolgens in de rijwindows bij allemaal de optie "alleen automatisch rijden stoppen"verwerkt. Vervolgens bij alle loks de vaste treinroute aangevinkt gevolgd door het blauwe pijltje. Daarna rijden met bestemming. En zie daar het werkt. Bedankt iedereen. MVG
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2018 :  16:40:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jaap,

Rijden via F8, niet via CTRL+F7. Dus gewoon de automaat aan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina