Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 168 / Bezoekers Vandaag: 2129
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginner.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mcn.nsr

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 11 feb 2007 :  17:53:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,
zal mij even voorstellen, ben Raymond en samen met mijn schoonvader beginnen wij het digitale tijdperk van de modelbaan te onderzoeken.
Zelf gaat ik voor koploper met mrdirect, mijn schoonvader gaat voor koploper maar dan via de intelibox.
Nu heb ik 1 computer klaar om koploper aan te sturen. Deze staat bij mijn schoonvader. We waren benieuwd of het ook werkte dus ging we het uitproberen. Maar er kwam geen beweging in de trein.
Nu zal ik zelf wat verkeerd gedaan hebben, dus ga ik morgen terug om te kijken.
Maar ik had wel een vraagje:
Heb je bezetmelders nodig om een trein rond te laten rijden? Want die hebben we niet er tussen zitten.
Het is een ovaaltje met verder geen wissels. Dit komt allemaal later erin. De bezetmelders gaan we donderdag kopen.

In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Raymond.

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 11 feb 2007 :  18:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Raymond,
als je automatisch wilt gaan rijden (dat wil zeggen, dat de computer "bepaalt" waar en wanneer de treinen rijden) dan heb je bezetmelders nodig om zo de computer te laten weten waar de treinen zich bevinden.

Om de communicatie tussen de pc en de baan uit te proberen zijn echter geen bezetmelders nodig. Vanuit koploper is het mogelijk om met het locomotief venster een loc "handmatig" te bedienen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Catweazle

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 11 feb 2007 :  20:56:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,

Ik ben vorig jaar begonnen met modelspoor ( na 30 jaar rust). Ik ben absoluut geen electronica expert maar heb wel de mooie bezetmelders van Huib Maaskant en Eddy de Boer gebouwd ( zie http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm )
Erg leuk en makkelijk om te bouwen en werkt perfect met koploper.

Ik zelf werk ook met mrdirect. Het lastigste vond ik nog om de s88/lpt interface print te bouwen. Daar heb ik twee keer over gedaan ( geen soldeer expert). Maar als dat eenmaal werkt is mrdirect en koploper een genot.


gr. Edwin

Bewerkt door Catweazle op 11 feb 2007 21:05:06
Ga naar bovenaan de pagina

mcn.nsr

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 feb 2007 :  23:02:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Corne en Edwin.

Corne, bedankt voor de info. Ik ga het meteen morgen bekijken. Dat er bezetmelders nodig zijn voor automatisch rijden wist ik wel, maar ik dacht dat ze er meteen standaard in moesten zitten.

Edwin. Met jouw info wordt ik ook vrolijk. Ik heb ook weinig soldeer ervaring, dus ben blij dat het jouw lukt. Dan moet het bij mij ook lukken. Zogauw ik wat heb uitgeprobeerd zal ik het melden. Al zal het niet snel zijn want ik ben met nog veel andere dingen bezig.

Bedankt voor de snelle info.

Raymond.
Ga naar bovenaan de pagina

mcn.nsr

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 feb 2007 :  15:34:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi iedereen.

Vandaag even met koploper bezig geweest bij mijn schoonvader.
Alles werkt (wat we kunnen zien) Het probleem was een com poort probleem en zat de muis in de weg. In de bios stond de poort op iets anders ingesteld. Dit heb ik gewijzigd en nu doet hij het helemaal.
We zijn weer een stap verder.
Donderdag gaan we een bezetmelder kopen en kunnen we eens kijken hoe dit gaat. Gewoon rustig aan.
Mocht dit goed werken, dan gaan we eens kijken naar zelfbouw modules.

Raymond.
Ga naar bovenaan de pagina

Catweazle

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 12 feb 2007 :  18:54:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi suc6

gr. Edwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina