Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 158 / Bezoekers Vandaag: 1137
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 980
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Backup maken niet gelukt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

kaleb

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 20 jul 2018 :  22:22:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben de laatste dagen veel met KL bezig. Iedere keer als ik KL afsluit krijg ik de melding dat het maken van de back up niet is gelukt en komt er een zipje van 1 kb te staan.

Nu ben ik al dagen aan het zoeken naar de logica hiervan. En ik heb deze gevonden! Ik weet niet of dit al bekend is. Ik heb wel via google gezocht maar niet gevonden.

De crux zit hem in het feit dat de database (normaal door ECoS aangestuurd) in "testen" staat (algemeen-1 van database instellingen). Op het moment dat deze van "Testen" wordt omgezet in "Aansturen" werkt de back up weer zoals het hoort.

m.vr.gr.

Kaleb

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  07:55:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wordt er nog meer info gegeven of alleen "niet gelukt"?
Lijkt mij meer een probleem van jouw windows omgeving die een bestand nog open heeft terwijl Koploper die al heeft gesloten. Heeft trouwens in Koploper niets met vinkje testen te maken (alle communicatie is in beide gevallen NIET open).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  09:05:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik krijg geen extra info. Alleen de melding: "Het maken van de backup is niet gelukt"

En inderdaad: nu is aansturen actief en doet ie het ook niet. (weg euforie ). Is het eerder dan toeval geweest denk ik dan, hoewel dat in computerland niet bestaat.
quote:
Lijkt mij meer een probleem van jouw windows omgeving die een bestand nog open heeft terwijl Koploper die al heeft gesloten.

De klapdoos waarmee ik werk heeft een SSD boot waarop KL staat. De back up wordt naar d: (gewone interne schijf) geschreven waarop Dropbox actief is (handig om op meerdere laptops te testen). De laptop is met een i7 snel en stabiel genoeg en is een 'hihg-end' machine van 3 jaar oud. Voldoet ruimschoots nog aan de moderne normen.

Hoe kan ik nagaan waarom de backup niet lukt?


m.vr.gr.

Kaleb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  10:38:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Of het heeft iets te maken met de rechten binnen Windows, of jij als gebruiker wel het recht hebt om in een bepaalde map iets te veranderen. En bestaat de map wel waar koploper het bestand moet plaatsen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  10:48:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Kan geen rechten kwestie zijn. Ik ben als administrator ingelogd en met dezelfde account wordt dropbox beheert.

Voorheen ging de backup met deze laptop altijd goed.

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  11:03:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan is het een zeer lokaal probleem en moet je het terplaatse oplossen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2628 Posts

Geplaatst - 21 jul 2018 :  20:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik herinner me uit het verleden, maar ik kan het draadje zo niet vinden, dat er wel vaker problemen zijn geweest met Dropbox en backups van Koploper. Weliswaar gebruik je Dropbox, als ik het zo lees niet voor je backups, maar daar zou wel eens het probleem vandaan kunnen komen.
Zoals gezegd geen Koploperprobleem maar een Windowsbug


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
96 Posts

Geplaatst - 18 aug 2025 :  16:45:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Henk, heb je inmiddels de oplossing gevonden? Ik heb plotseling hetzelfde probleem. Het mag dan wel vanuit Windows komen, maar het is dan niet zo gek als je in het forum hier naar soortgelijke ervaringen met KL zoekt in de hoop dat iemand het ooit heeft weten op te lossen en dat hier meldt.
Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: een nieuwe baan, 80-proof! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2628 Posts

Geplaatst - 19 aug 2025 :  21:48:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Ik weet niet of je je backups opslaat op een gemeenschappelijke schijf of in de cloud. Koploper kan daar niet goed mee overweg in combinatie met Windows 10 en 11. Je kunt alleen de map gebruiken, die Koploper zelf kiest voor het opslaan van de databases en de backups. Dat is de map C:\Users\gebruiker\appdata\roaming\pahasoft\koploper\database. Als je een andere map probeert te gebruiken, begint Koploper foutmeldingen te geven.
Ik heb ook mijn hele databasebestand opnieuw moeten opbouwen, want naar vanuit de oude map naar de nieuwe map kopiëren werkt ook niet.
Vroeger (voor Windows 10) kon je namelijk wel zelf je map kiezen waar je je Koploper databases neerzette. Ik deed dat altijd op de Dataschijf.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

Romania
171 Posts

Geplaatst - 20 aug 2025 :  18:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk:
Wat je hier beweert wordt in ieder geval in mijn huidige configuratie weerlegd.
Ik werk met Windows 10, en sla mijn Koploper databases op in C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Database, en mijn backups in C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Backup
Beide folders worden gespecificeerd in de file C:\Users\Paul\AppData\Roaming\Pahasoft\Koploper\Kopl.dba onder de kopjes [ALG] basisdir=C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Database resp. [Alg] BackupDir=C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Backup

@Wouter:Misschien als je in deze file (Kopl.dba) als backup folder de cloud locatie invult dat het je wel lukt.

Groet,
Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2628 Posts

Geplaatst - 20 aug 2025 :  20:41:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Onder Windows 10 had je inderdaad wat meer vrijheid, dat klopt, maar bij Windows 11 is het qua databases heel beperkt. Backups kun je inderdaad op meer plekken kwijt.
De laptop bij de treinbaan is een Windows 10 laptop en dat werkt redelijk flexibel, mijn hoofdlaptop werkt onder Windows 11 en daar kon ik de map voor de databases niet meer veranderen, zonder de functionaliteit te verliezen.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII
Ga naar bovenaan de pagina
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina