Auteur |
Onderwerp  |
|
kaleb
Netherlands
21 berichten |
Geplaatst - 20 jul 2018 : 22:22:10
|
Ik ben de laatste dagen veel met KL bezig. Iedere keer als ik KL afsluit krijg ik de melding dat het maken van de back up niet is gelukt en komt er een zipje van 1 kb te staan.
Nu ben ik al dagen aan het zoeken naar de logica hiervan. En ik heb deze gevonden! Ik weet niet of dit al bekend is. Ik heb wel via google gezocht maar niet gevonden.
De crux zit hem in het feit dat de database (normaal door ECoS aangestuurd) in "testen" staat (algemeen-1 van database instellingen). Op het moment dat deze van "Testen" wordt omgezet in "Aansturen" werkt de back up weer zoals het hoort.
m.vr.gr.
Kaleb |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 07:55:51
|
Wordt er nog meer info gegeven of alleen "niet gelukt"? Lijkt mij meer een probleem van jouw windows omgeving die een bestand nog open heeft terwijl Koploper die al heeft gesloten. Heeft trouwens in Koploper niets met vinkje testen te maken (alle communicatie is in beide gevallen NIET open).
Mvg, Paul. |
 |
|
kaleb
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 09:05:35
|
Hallo Paul,
Ik krijg geen extra info. Alleen de melding: "Het maken van de backup is niet gelukt"
En inderdaad: nu is aansturen actief en doet ie het ook niet. (weg euforie ). Is het eerder dan toeval geweest denk ik dan, hoewel dat in computerland niet bestaat.
quote: Lijkt mij meer een probleem van jouw windows omgeving die een bestand nog open heeft terwijl Koploper die al heeft gesloten.
De klapdoos waarmee ik werk heeft een SSD boot waarop KL staat. De back up wordt naar d: (gewone interne schijf) geschreven waarop Dropbox actief is (handig om op meerdere laptops te testen). De laptop is met een i7 snel en stabiel genoeg en is een 'hihg-end' machine van 3 jaar oud. Voldoet ruimschoots nog aan de moderne normen.
Hoe kan ik nagaan waarom de backup niet lukt?
m.vr.gr.
Kaleb |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 10:38:18
|
Of het heeft iets te maken met de rechten binnen Windows, of jij als gebruiker wel het recht hebt om in een bepaalde map iets te veranderen. En bestaat de map wel waar koploper het bestand moet plaatsen?
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
kaleb
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 10:48:59
|
Hallo Wim,
Kan geen rechten kwestie zijn. Ik ben als administrator ingelogd en met dezelfde account wordt dropbox beheert.
Voorheen ging de backup met deze laptop altijd goed.
m.vr.gr.
Henk (Kaleb) |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
phdirk
Netherlands
2628 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 20:48:24
|
Hallo Henk,
Ik herinner me uit het verleden, maar ik kan het draadje zo niet vinden, dat er wel vaker problemen zijn geweest met Dropbox en backups van Koploper. Weliswaar gebruik je Dropbox, als ik het zo lees niet voor je backups, maar daar zou wel eens het probleem vandaan kunnen komen. Zoals gezegd geen Koploperprobleem maar een Windowsbug
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
WouterL
Netherlands
96 Posts |
Geplaatst - 18 aug 2025 : 16:45:20
|
Henk, heb je inmiddels de oplossing gevonden? Ik heb plotseling hetzelfde probleem. Het mag dan wel vanuit Windows komen, maar het is dan niet zo gek als je in het forum hier naar soortgelijke ervaringen met KL zoekt in de hoop dat iemand het ooit heeft weten op te lossen en dat hier meldt. Groet, Wouter
Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: een nieuwe baan, 80-proof! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0 |
 |
|
phdirk
Netherlands
2628 Posts |
Geplaatst - 19 aug 2025 : 21:48:18
|
Hallo Wouter,
Ik weet niet of je je backups opslaat op een gemeenschappelijke schijf of in de cloud. Koploper kan daar niet goed mee overweg in combinatie met Windows 10 en 11. Je kunt alleen de map gebruiken, die Koploper zelf kiest voor het opslaan van de databases en de backups. Dat is de map C:\Users\gebruiker\appdata\roaming\pahasoft\koploper\database. Als je een andere map probeert te gebruiken, begint Koploper foutmeldingen te geven. Ik heb ook mijn hele databasebestand opnieuw moeten opbouwen, want naar vanuit de oude map naar de nieuwe map kopiëren werkt ook niet. Vroeger (voor Windows 10) kon je namelijk wel zelf je map kiezen waar je je Koploper databases neerzette. Ik deed dat altijd op de Dataschijf.
Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII |
 |
|
PaulRoman
Romania
171 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2025 : 18:19:11
|
@Dirk: Wat je hier beweert wordt in ieder geval in mijn huidige configuratie weerlegd. Ik werk met Windows 10, en sla mijn Koploper databases op in C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Database, en mijn backups in C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Backup Beide folders worden gespecificeerd in de file C:\Users\Paul\AppData\Roaming\Pahasoft\Koploper\Kopl.dba onder de kopjes [ALG] basisdir=C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Database resp. [Alg] BackupDir=C:\Users\Paul\Documents\ModelRailroad\Koploper\Versie_9.4.9\Backup
@Wouter:Misschien als je in deze file (Kopl.dba) als backup folder de cloud locatie invult dat het je wel lukt.
Groet, Paul
Schäßburg an der Kokel |
 |
|
phdirk
Netherlands
2628 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2025 : 20:41:25
|
Hallo Paul,
Onder Windows 10 had je inderdaad wat meer vrijheid, dat klopt, maar bij Windows 11 is het qua databases heel beperkt. Backups kun je inderdaad op meer plekken kwijt. De laptop bij de treinbaan is een Windows 10 laptop en dat werkt redelijk flexibel, mijn hoofdlaptop werkt onder Windows 11 en daar kon ik de map voor de databases niet meer veranderen, zonder de functionaliteit te verliezen.
Met beste groeten Dirk bj1953 HO=TC/IBII |
 |
|
|
Onderwerp  |
|