Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 5739
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Niet keren in blok bij variabele route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

eveekens

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 04 jan 2018 :  14:47:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers forumleden,

Ik wil de treinen laten rondrijden d.m.v. de mogelijkheid van de “Variabele treinroute” zodat Koploper zelfstandig een optimale route kan vinden.
Waarbij ik feitelijk twee verschillende treinlopen wil onderscheiden.
a) Een treinenloop voor de getrokken treinen met daarbij een route met de klok mee en een route tegen de klok in. Dit treintype mag dus niet keren in een blok!
b) Voor wat betreft de treinstellen, die mogen keren in het station en in de opstelsporen maar niet in een normaal blok!
Alle blokken kunnen in twee richting worden bereden.

Wat ik nu zie gebeuren in de testmodus is dat het links of rechtsom rijden goed gaat zolang het wisselblok tussen de blokken 10/11/12 en 13/14/15 vrij blijft. Komt echter een trein vanuit het station en het wisselblok is op dat moment bezet door een andere trein dan zal trein vervolgens keren in het blok en dus achteruit terugrijden naar het station. Dit zou ik dus graag willen voorkomen!

De blokken 11/12 en 13/14/15 zijn als ‘Normaal blok’ gedefinieerd en er staan geen vinkjes bij het ‘Keren loc’. (ook niet onder de andere tabs)
Voor getrokken treinen had ik bij de variabele route een richtingsverbod bedacht die dan zou moeten voorkomen dat een trein zou willen keren in het blok.
Helaas werkt dit klaarblijkelijk niet zo ;-)

Ik heb op forum en in de handleiding gezocht hoe ik dit kan oplossen maar kan niet zo één twee een voor mij begrijpelijk antwoord/oplossing vinden.
Op pagina 105 in de handleiding vindt ik wel een item met als onderwerp “Geldt wanneer” met info over de opties “Vooruit en Achteruit”. Ik kan deze instellingen echter niet terugvinden in “Onderhouden variabele route”?

Ik zou graag wil weten hoe ik het keren in een blok kan voorkomen, want ik kom er nu even niet uit.

Mvg,
Edwin


Download Attachment: Dreieckstadt_20180104_142825.zip
16,42 KB

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 04 jan 2018 :  15:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Kan het zijn dat de trein die keert een treinstel is ?
Zo ja, dan zal die inderdaad keren.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 jan 2018 :  17:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij kan je beter antwoord geven als je ook de database hebt bekeken. Maar ja wie ben ik....

Edwin: 1 vraag/hint: als je in blok 11 bent en je bent gekomen uit blok 1 en je wilt weer naar blok 1 terug moet een trein dan keren? Ik denk het namelijk wel. Dus moet er in onderhouden blokken bij blok 11 komend uit blok 1 (onderste tabblad) wel bij blok 1 een keer vinkje zijn geplaatst.
Dit consequent doorvoeren in je database en je getrokken treinen zullen niet keren. In principe zullen alleen treinstellen of trekduw treinen automatisch kunnen keren in een blok.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 04 jan 2018 :  17:29:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Eh nee Paul,

Was zo maar een schot voor de boeg.

Mvg
Jos
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 04 jan 2018 :  23:40:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

In de blokken 10-11-12 en 13-14-15 mogen geen getrokkentrein of treinstellen keren!
Althans dat is niet mijn bedoeling ;-)
Het is de bedoeling dat getrokkentreinen een volledige ronde links om of rechtsom draaien.
Dus bijvoorbeeld van 1 > 11 > 14 > 1 of anders om. (dus nergens keren)
Een treinstel rijdt de zelfe route als een getrokkentrein maar mag ook keren op alle stationssporen 1 tot 9 en in alle opstelsporen 16 tot 21.

Wat ik nu bijvoorbeeld in de demo stand ziet gebeuren is dus wat ik eerder beschreef, dat een trein die in blok 11-12 (of 10 bij een getrokken goederentrein) aankomt bij vertrek vanuit het station, gaat keren als het wisselblok naar 13-14-15 of 18 tot 21 wordt geclaimd door een andere trein.

Dit gedrag valt te forceren als men extra treinen toevoegd aan één van de variabale routes. (dus als KPL meer routekeuzes moet maken) Ik forceer de acties hierbij een beetje door bij een wachttijd meteen weer op de Go te drukken. Als voorbeeld heb ik twee extra getrokken goederentreinen toegevoegd.
Als ik daarbij bijvoorbeeld trein 11 nauwlettend volg en regelmatig weer een Go geef na een stilstaand dan zie je dat trein soms gaat keren in blok 10-11-12 als op dat moment het volgendse wisselblok bezet is. Dit gedrag ziet men ook bij de treinstellen, ook deze keren soms in blok 10-11-12 of 13-14-15.
Ik hoop hiermee dat ik duidelijk genoeg ben.

Download Attachment: Dreieckstadt_20180104_233701.zip
16,56 KB

Bewerkt door eveekens op 05 jan 2018 00:10:47
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  07:03:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begrijp precies wat jij bedoeld, alleen begrijp jij nog niet hoe Koploper werkt in onderhouden blokken. Koploper werkt met het uit-via-naar principe. Om te bepalen wat een volgend blok is doet Koploper het volgende:
- in welk blok is trein nu
- uit welk blok is trein gekomen
Deze twee samen leveren een aantal mogelijkheden op.

Ga naar onderhouden blokken en start hier het onderhoud voor blok 11. Dit is het blok waarin de trein nu is. De tabbladen aan de onderkant zijn de mogelijke uit blokken. Het eerste tabblad is blok 1.
Je geeft dan aan naar welke blokken de trein mag rijden. Hier staat ook blok 1 weer tussen. Het vinkje naar blok moet dus of worden verwijderd of je moet het vinkje bij keren zetten. Als jij helemaal niet wil dat die mogelijkheid genomen kan worden dan moet jij het vinkje verwijderen bij blok 1 (en dus bij nog veel meer blokken)...
De huidige situatie als je die op je echte baan zal inzetten geeft het volgende resultaat. Trein rijdt van blok 1 naar blok 11 en kan dan weer kiezen voor blok 1. Op het scherm zie je dan dat de trein terug rijdt, echter omdat het keer vinkje niet is gezet rijdt de trein op de baan fysiek door. Je kan het ook in het rijwindow zien: de lok wisselt niet van rijrichting.
In onderhouden blokken bepaal je dus niet met het keer vinkje of een lok mag keren: je bepaalt het met vinkje als deze trein beweging gemaakt wordt of er dan gekeerd moet worden.

Ik hoop dat je het snapt want anders uitleggen kan ik het ook niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  11:41:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Goed uitgelegd, Paul.
Er MOET gekeerd worden om vanuit 1 in 11 weer naar 1 te kunnen.
Dat gaat in Onderhouden Blokken.

Aanvullend:
Wie er MAG keren, wordt bepaald in:
  • Onderhouden Locomotieven (treinstellen kunnen keren) en/of
  • Aanvulling Blokgegevens (alle treinen mogen keren), waar dus een getrokken trein een duwtrein wordt.
  • Dit heeft allemaal nog niets met variabele routes van doen. Je kan dus treinstellen laten keren en getrokken treinen niet met hele simpele instellingen.


Leg ik dat goed uit?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 05 jan 2018 11:42:51
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  13:17:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja hoor Kees. Het is alleen een beetje jammer dat wij (de vaste hulpbrigade) dit bijna wekelijks uitgelegd hebben. Het is dus met stip het meest voorkomende probleem binnen Koploper. Het plaatsen van het vinkje bij 'keren loc' op de plekken waar het gewoon moet. Als de loc de andere richting moet vertrekken waarin hij is aangekomen, en dat is onafhankelijk van vaste of variabele trein routes. Het is gewoon de basis van het gehele systeem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  15:42:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet



Leg ik dat goed uit?




Nee. Althans: ik vind het niet handig.

In "bloktype" geef je aan of treinstellen en trek/duw mogen keren. Wat een treinstel is wordt bepaald in "eigenschappen lokomotief" en wat een trek/duw is wordt bepaald in het rijwindow bij "rijgedrag".

Gr, Ben.

En Ben, bij jouw raak ik helemaal de draad kwijt als beginnende gebruiker. Deze instelling is voor een zeer specifiek doel en maakt het alleen maar ingewikkelder om het te begrijpen.
De manier waarop de oorspronkelijke vraagsteller bezig is, duidt er volgens mij op dat hij onderhouden blokken nog niet door heeft. Dat is stap 1 en pas dan komen andere toetsers en bellen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  19:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ik sprak tegen Kees Visser waar het gaat om "aanvullende blokgegevens" en het vinkje aldaar "alle treinen mogen keren".

Ik wil niet ruziën
Inderdaad, Ben, ook in bloktypen kan ja aangeven, of er wèl of niet gekeerd mag worden. En dat ziet er in principe goed uit bij Edwin in Bloktypes.
Aangezien in Onderhouden Blokken al zoveel Héél Belangrijks gebeurdt, kies ik voor een andere methode, iets overzichtelijker vind ik. Kwestie van smaak. Hangt ook van de baan af, welke rol een station heeft enzo.

En nu verder voor Edwin, hij heeft al een tijdje niets geschreven:
Dat neemt niet weg dat correct vanuit-naar aanvinken de basis van alles is.
INCLUSIEF "keer loc" als dat MOET om sowieso uit 1 in 11 weer naar 1 te KUNNEN. (Meestal wil je natuurlijk niet uit station op vrijebaan terug naar hetzelfde stationsspoor, dat is helemaal niet logisch, dus vinkje "Naar 1" wegnemen, dan wordt die route nooit gekozen).

Zie plaatje: Als je uit 1 (onderaan) in 11 bent aangekomen, zal je MOETEN KEREN, als je terug naar het station 1-9 wil.
(En weer, als je praat over rondje links of rechts, dan wil je helemaal niet gaan keren in blok 11, dus kan je de hele route wegvinken onder "naar", je wilt uit 1 in 11 alleen naar 13-14-15 en 18-19-20, alleen deze aanvinken)
En hetzelfde geldt bijv uit 12 in blok 1 naar 13 (bij Eigenschappen: Blok1). Verplicht keren, anders kom je er nooit.


Óf de trein zal keren of rechtdoor zal gaan, hangt af van wat er aan vrije blokken bestaat en of het treintype mag keren (treinstel).
En die variabele routes: Nog even helemaal vanaf blijven! Wat jij, Edwin, wilt lukt prima met bloktypes, correcte eigenschappen blok: xx en treintypes.
Ook praten over een "wisselblok" (in KL zitten wissels nooit IN een blok) is verwarrend.

Als je nog meer hulp nodig hebt, stuur me 'n mailtje, dit draadje is onnodig lang voor zoiets simpels.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 05 jan 2018 20:17:16
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  19:28:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even kort op weg helpen:
Blok 1 is een station, waar trek-duw en treinstellen mogen keren, toch?
Dan in eigenschappen blok 1:
Uit 11 naar 11, 12, 13 aanvinken, bij 11 "keer loc"
Uit 12 naar 11, 12, 13 aanvinken, bij 12 en 13 "keer loc"
Uit 13 naar 11, 12, 13 aanvinken, bij 12 en 13 "keer loc"

In blok 13 wil je waarschijnlijk helemaal niet omkeren.
Dus uit 1-9: Alleen naar 10, 11, 12, 16, 17 aanvinken.
En uit 10-17: Alleen naar 1-9 aanvinken.

En als je nog een voorkeur voor rechts of links rijden hebt, gewoon wegvinken of in het spinnenweb bepaalde richtingen verwijderen.

Laat me het weten!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 05 jan 2018 19:32:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  20:12:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet
Als je nog meer hulp nodig hebt, stuur me 'n mailtje, dit draadje is onnodig lang voor zoiets simpels.



Waarom Waarom???? Daar is het forum toch voor, gewoon hier behandelen en uitleggen, ook al is het simpel.
Geen achterkamertjes.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  20:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je ergens ook gelijk in, Wim.

Maar voor je 't weet is dit een hot topic, terwijl we niets anders doen dan de startsleutel omdraaien
Ook een kwestie van smaak?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 jan 2018 :  20:33:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja Kees, ik weet niet onder welke steen je de afgelopen tijd gelegen hebt, maar dit werd/wordt bijna wekelijks behandeld. Dus gewoon een vraag die hier wordt gesteld hier behandelen punt.
En als je het topic schoon wil houden dan geen onzin advies geven, zoals behandelen via het achterkamertje.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 06 jan 2018 :  00:07:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ondanks de goede bedoeling en de uitgebreide uitleg valt het kwartje bij mij helaas niet!
En mijn excuses voor de verlate reactie maar ik probeerde de aanwijzingen om te zetten in een werkend scenario. Ik raak echter steeds meer gefrustreerd omdat het gewoon niet wil lukken. De treinen keren nog steeds in de blokken 10 tot 15.

In onderhouden blokken 10-11-12 en 13-14-15 heb ik bij tabs "Uit blok" de vinkjes weggehaald bij "Richting Naar" als dit kan leiden tot het terugrijden. Dus "Uit blok 1" vinkje weg bij "Naar 1" en voortgezet bij de andere tabs (2-2, 3-3, 4-4, etc.)

In bloktypen staat bij het "Normaal blok" welk gekoppeld is aan de blokken 10-11-12-13-14-15 bewust geen vinkje bij "Keren treinstel..." maar dus wel bij Opstel blok treinstellen. En bij het Stationsblok is de optie Keren treinstel/trekduw geselecteerd. Bij "onderhoud Locomotieven" hebben alleen de treinstellen het vinkje 'Treinstel'.

De enige plekken waar ik dus treinen wil zien keren is in de blokken 16 tot 21 waar dus alleen treinstellen mogen komen.
En in de stationsporen 1 tot 9 (en 10 t/m 15) mogen de getrokken treinen dus absoluut niet keren tenzij het een treinstel is of een trekduwtrein. Ik zie echter bij het testen nog steeds het zelfde gedrag.

De opmerking "blijf nog even af van de variabele routes" begrijp helemaal niet! Hoe zou ik anders de treinenloop kunnen activeren, er is toch alleen een keus te maken voor een vaste of variabele routes?

Hoewel ik lees dat andere personen de meest prachtige dingen doen met koploper en ik het ook een prachtig pakket vindt heb ik dus helaas moeite de logica van Koploper te vatten. Ik ga mij nu maar even concentreren op het aansluiten van de wissels en de readcontacten.
Ik laat dit nu maar even rusten en ga later de Koploper cursus maar weer opnieuw doen en de handleiding grondig lezen ;-)

Mvg,
Edwin

Download Attachment: Dreieckstadt_20180106_005844.zip
16,34 KB

Bewerkt door eveekens op 06 jan 2018 00:59:49
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jan 2018 :  00:31:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed, de aangepaste database plaatsen, dan kijken we even met je mee en leggen dan de vinger op de zere plek.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 06 jan 2018 :  01:01:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De file toegevoegd aan mijn laatste posting.

Mvg,
Edwin

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jan 2018 :  01:25:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed dan nog een keer.

We nemen blok 10. Daar staat als je uit blok 7 komt dat je naar blok 8 en blok 9 mag dat zijn de blokken naast blok 7, om daar te komen moet de loc dus de andere kant op dus terug, hier moet je dus het vinkje bij keerloc zetten. Zo moet je dat doen bij alle situaties waarbij je de andere kant op moet als dat je bent binnengekomen. Naar blok 13,14,14 enz. rij je in dezelfde richting verder. dus hoef je hier geen vinkje bij keerloc te zetten.
Daar zit alle pijn al de gehele tijd, en dat is wat Paul je ook al deed uitleggen. Dus je gehele database door en alle tabbladen invullen en je telkens afvragen kan ik in dezelde richting mijn doel bereiken of moet ik terug, en dus een vinkje bij keerloc zette,

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2018 :  07:35:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door eveekens

De file toegevoegd aan mijn laatste posting.
Je doet het alleen voor het voorbeeld wat we hebben genoemd. Ik kom weer even op blok 11. Jij hebt daar nu netjes op ons aangeven de keuze van blok 1 verwijderd als je uit blok 1 komt. Dat is goed. Echter ook als in blok 11 uit blok 1 komt (dus zelfde tabblad) geldt dat als je wilt rijden naar blok 2 de loc ook moet keren. Hier moet dus of het keer vinkje aanstaan of ook blok 2 moet worden uitgezet zodat er helemaal niet naar toe gereden kan worden. Enz enz...

Hieronder heb ik voor de blokken 10, 11 , 12, 13, 14 en 15 de aanpassing in onderhouden blokken doorgevoerd zodat daar nooit meer een trein zal keren. Vergelijk dit eens met zoals jij het nu het vastliggen in jouw database.
Download Attachment: Dreieckstadt.zip
15,35 KB

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 07 jan 2018 :  00:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Mijn dank voor de aanpassingen in de database
Met alle vinkjes weghalen in bijvoorbeeld blok 11 voor de routes terug naar 1 tot 9 had ik ook al mee geëxperimenteerd, het omgekeerd uitvoeren van 13 tot 20, daar was ik echter nog niet opgekomen! Ik had dit daarom maar weer ongedaan gemaakt.

Nogmaals mijn grote dank voor de gedane aanpassingen.

Mvg,
Edwin

Bewerkt door eveekens op 07 jan 2018 00:49:26
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2018 :  06:59:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Snap je nu ook waarom?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 07 jan 2018 :  14:26:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Nu het zo door jouw is uitgewerkt is het voor mij wel duidelijker geworden. Ik blijf het echter wel een lastige materie vinden.
Je een beeld vormen van Uit blok > In blok > Naar blok vindt ik gewoon moeilijk

Ik kan gelukkig dank zij jouw hulp wel weer verder.
Het is prachtig te zien hoe Koploper op een relatief beperkte baan toch steeds weer een route weet te vinden. Waarbij dan veel treinverkeer, zoals ik had gewenst, in mijn station plaatsvindt. (alle andere sporen liggen in een schaduwstation)

Nogmaals bedankt

Mvg,
Edwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina