Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 3422
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gezamelijk uitrijsein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
399 berichten

Geplaatst - 20 okt 2016 :  21:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo!
Een industrieterrein met 3 korte kopsporen, 3 blokken, krijgt één gezamelijk uitrijsein net na de wisselstraat vóór het hoofdspoor.
Er tussenin ligt welgeteld 12 cm spoor. Moet ik daar nu een blok van maken (met onzekere bezetmelding), en het sein daaraan koppelen, of is er een mogelijkheid om het geldig te maken voor alle 3 blokken, zonder extra hardware poespas?

Feitelijk wil ik dus een sein plaatsen in een wisselstraat... Kan natuurlijk van de wisselstraat en de 12cm één blok maken met éen bezetmelder + stopverbod. Maar kan het mooier?


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 21 okt 2016 13:31:26

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 okt 2016 :  18:10:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig, dat zou ik ook graag weten. Ik moet het wel combineren met dwergseintjes op de vertreksporen (Belgisch seinstelsel)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 22 okt 2016 :  14:22:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangezien de gouden tip (nog) uitblijft, ga ik even experimenteren met het idee van de wisselstraat een blok te maken met één bezetmelder. Isoleren van het laatste wissel natuurlijk, dat naar het hoofdspoor voert. Eerst maar even via testen enzo, 'k Zal het jullie laten weten.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 22 okt 2016 :  22:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Geslaagd. Het 12cm stukje en de hele industriewisselstraat tot blok gemaakt met één melder. Gaat tegen de KL filosofie in van "geen wissels in het blok", maar zonder minstens 30cm sectie krijg ik geen betrouwbare stroommelding.
De kopspoortjes ook met één melder (optisch 10cm voor het stootblok). In demo dan hè, nog niet fysiek.
Sein op het korte stukje, éénrichtingsgroep met hoofdspoor, stopverbod op het korte stukje, minstens één blok vooruitkijken, en ja hoor! Één uitrijsein voor drie fabriekssporen!
Nu nog dat sein zijn 3 standen laten zien... Volgend threadje.

Mvg, Kees

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 22 okt 2016 22:23:52
Ga naar bovenaan de pagina

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 okt 2016 :  18:52:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Kees,
Op deze manier heb ik het in het verleden ook gedaan, maar liep steeds tegen "gedoe" aan.
Er is een ook een optie waarbij je geen extra blok hoeft te maken. In de tool Wisselstraten heb je de mogelijkheid om handmatig een (rangeer)sein toe te voegen. In mijn geval heb ik sein 1 toegevoegd aan alle wisselstraten vanuit de blokken 823 t/m 826. (opstelsporen)
Werkt perfect. Het is eerder op het forum beschreven, want ik heb het niet zelf bedacht.
Groet,
Erik





Download Attachment: kl.jpg
283,12 KB
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 26 okt 2016 :  21:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Erik, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe heb je sein 93 dan gedefiniëerd, dat moet aan blok 803 hangen en reageert dan ook op ander verkeer in blok 803?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 okt 2016 :  00:12:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Kees,
Ja dat klopt.
Sein 93 staat in blok 803. Dat staat zo gedefinieerd bij de "seineigenschappen".
Sein 1 staat daar ook gedefinieerd, maar daar is geen blok aan gekoppeld.
Ik heb mijn database bijgevoegd, dan kun je het op je gemak even nakijken. En vraag gerust als iets niet duidelijk is.
Groet,
Erik



Download Attachment: gansep.bck
789,93 KB
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 17 apr 2017 :  12:55:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Tijdje geduurd, maar nu heb ik het in de echte baan erin staan.
Hopenlijk werkt het lekker, nogal wat problemen met fins stelsel...

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina