Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 508 / Bezoekers Vandaag: 5301
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Spanning en Loc decoders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hil1814

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 09 sep 2016 :  11:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb een grote baan met 52 wissels. ik rij momenteel met 8 treinstellen (rijden af en toe tegelijk), waaronder mfx locs. geluid mfx locs staat uit.

heb de voeding van de ecos op 16 volt gezet. dat is volgens anderen beter voor je decoders. klopt dat ?

de ecos staat op maximum vermogen van 4 ampere. geheel is dus 16 x 4 = 64 VA.

is de instelling op 16 volt juist en goed voor de decoders of mag deze ook hoger gezet worden, bijvoorbeeld 19 volt.

handleiding ecos schrijft, HO-2 rail 16-18 volt en HO-3 rail 18-20 volt. heb echter nog geen beeld bij "wat een hogere spanning betekend voor de loc decoders".

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 10 sep 2016 :  03:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hilbrand,

De 4 ampère is prima, maar voor H0 wel een bovenwaarde anders krijg je bij kortsluiting teveel vuurwerk en schade aan je rails en wielen.

Het klopt dat een hogere spanning problemen kan geven. De decoder wordt gewoon heter als hij wat harder moet werken (Lees lange trein de heuvel op).
Als hij dan zijn warmte niet goed kwijt kan zou hij dus kunnen doorbranden of andere kuren gaan vertonen.

Of je nu 16 of 19 Volt gebruikt maakt niet zo heel veel uit en als ze het bij 16V prima doen zou ik daar voor gaan, worden ze minder warm.

De meeste elektronica houd niet van hoge temperaturen en veroudert ook sneller, vooral condensatoren.

Ik heb de spanning van mijn TwinCenter zo rond de 16 volt staan, dat is eigenlijk de N-spoor spanning. Die was 22,5 V in de H0 stand en ik heb mijn vingers wel eens gebrand aan een decoder. Op advies van Wim Ros de spanning instelling verlaagd. In de IntelliBox II is dit niet meer in te stellen maar kan je gewoon voor een trafo met lagere spanning kiezen, wat in een lagere baanspanning resulteert.

Je moet er wel rekening mee houden dat het invloed heeft op de snelheden van locs die al geijkt zijn. Je zal opnieuw moeten ijken als je je spanning later zou veranderen. Dat geld dus ook als je meerder boosters heb, de spanningen moeten gelijk zijn anders heb je snelheids afwijkingen.

Wel heb ik de ervaring dat de manier van instellen van de maximum snelheid de gevoeligheid hiervoor beïnvloed. Gebruik je alleen CV5 dan heb je een grotere gevoeligheid voor afwijkingen dan bij het terug regelen van de decoder referentie spanning (CV57 bij Zimo, CV 53 bij Esu) waardoor de loc ook langzamer gaat rijden. Bij alleen CV5 is de referentiespanning (Lastregeling) dynamisch (hij wordt vast gesteld door de baanspanning), zet je hem vast dan heeft de baanspanning geen invloed.

Die decoder referentie spanning staat bij mijn meeste decoders op 12V (CV op waarde 120). Dan zakt de snelheid al een redelijk eind en kan ik met CV 5 fine tunen. Theoretisch zou de baanspanning dus nog 4 V kunnen zakken voor hij invloed heeft op de snelheids ijking.

Hoop dat je wat aan dit verhaal hebt,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 10 sep 2016 03:54:16
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 11 sep 2016 :  21:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack, dat was een prachtig verhaal! 'k Ga dat een uitproberen voor een paar "vreemd" werkende locs.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina