Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 2049
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 283
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 onderhouden baanontwerp
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

271 berichten

Geplaatst - 27 dec 2013 :  14:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Een heel simpele vraag met zeker ook een simpel antwoord.... Wat is wijsheid? Het belangrijkste deel van mijn baan bestaat uit een hoofdstation dat schuin ligt. Het baanontwerp is een schematische voorstelling. Ik heb geprobeerd de sporen er ook schuin in te tekenen en dat lukt ook wel, maar ik twijfel of ik zo zal verdergaan, dus wat is wijsheid? Is het later, als er allerlei andere informatie bij moet komen, misschien toch beter om het echt een schematische voorstelling te laten zijn, dus alle stationssporen gewoon horizontaal te tekenen?

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,

remunj

Netherlands
1121 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  14:57:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangezien het toch een schematische weergave is zou ik kiezen voor gewoon recht tekenen. Maakt het plaatsen van allerhande tekst e.d. een stuk makkelijker en leesbaarder.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 27 dec 2013 14:58:05
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2604 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  15:24:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik sluit me bij Eric aan. Ik zou het ook gewoon horizontaal tekenen. dat is het gemakkelijkst, zowel bij het tekenen, plaatsen van wissels en seinen etc.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  16:28:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric: ik heb het nu gewoon recht getekend en dat geeft inderdaad een beter overzicht. Bedankt.

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  16:29:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk: bedankt. Zie ook antwoord Eric. Vr gr Jan

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  16:34:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Willen jullie eens kijken naar mijn database en dan met name ook het baanontwerp? De lijnen die in het niets ophouden zijn samen een hoogliggend spoor. Dat zou ik op pagina 2 kunnen invullen, maar beslaat slechts twee blokken (13 en 14). De blokken die nog niet geplaatst zijn, zijn rangeerblokken. Ook die moeten nog getekend worden, maar ik weet niet of ik dat op een aparte pagina zal doen of op de hoofdpagina. Suggesties welkom. Denken jullie dat ik in het baanontwerp op deze manier nog genoeg ruimte heb voor allerlei tekens zoals seinen? Alvast bedankt voor het kijken en jullie reactie. Vr gr Jan

Download Attachment: Blokken-1.bck
41,35 KB

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  16:43:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Oei, verkeerd bestand. Hier is ie nog een keer, hopelijk nu wel goed. Ik zie zelf al een probleem: ik heb het ontwerp op een desktop met groot scherm gemaakt en net in de oude laptop die ik bij de baan gebruik ingelezen en zag toen dat het ontwerp van het scherm "valt". Hopelijk kan ik dat nog herstellen, anders moet ik weer opnieuw beginnen, vrees ik...............

Download Attachment: Blokken-1.bck
49,89 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  18:20:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Persoonlijk zou ik het reduceren naar dit.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  21:25:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim. Dat heb je snel voor elkaar en ziet er "gelikt" uit. Waarom leg je alle lijnen horizontaal? Denk je dat er zo nog genoeg ruimte is voor alle bijkomende tekens? En natuurlijk de luiheidsvraag: kan ik jouw ontwerp ook downloaden of wil je dat ik dat toch maar zelf doe?
Zoals ik eerder al zei vormen de blokken 12-13-14 een verhoogd liggende "buitenlijn". Zou jij die nog apart op een andere pagina tekenen?
En het rangeerterrein apart, lijkt je dat een goed plan?
Bedankt voor je reactie! Mvrgr Jan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  21:36:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Dit ontwerp bestaat niet meer, en is verloren gegaan in het luchtledige.
Voor de rangeersporen heb je denk ik nu alle ruimte, en je kunt 13 altijd met 14 verbinden met een lijn, dat hoeft niet perse er buiten om. Het gaat om het verloop.

Welke tekens zouden er nog bij moeten dan, hooguit een sein en een punt waar in blok, meer zou ik er niet bijzetten, zeker geen tekst met nummering e.d. maakt het alleen maar druk en onoverzichtelijk.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 dec 2013 21:40:20

janspoor

271 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  22:29:34  Toon profiel  Reageer met citaat
gesnopen. Bedankt. Vr gr Jan