| Auteur |
Onderwerp  |
Pagina: 1 2 (of 2) |
|
Qurinus
Netherlands
53 berichten |
Geplaatst - 20 dec 2013 : 19:37:13
|
Beste spoorders, even voorstellen ik ben Krijn 65 jaar heb pas een baantje aangelegd op de zolder van 3 x 2,40 met gat in het midden. Merk Marklin met IB2 als centrale. Ik zou nu koploper willen gaan gebruiken, heb daar weinig ervaring in maar heb wel een studie gemaakt van verschillende documenten op jullie site, geweldig om dat te kunnen trouwens. Nu heb ik een vraag. er staan op mijn baan 6 loks allemaal met MFX decoders waarvan 3 met uitgebreid geluid. Met de IB2 werkt alles dus ook de extra functies, maar met Koploper niet. In de rijwindows staan onder de functies ( enkele )de L van Loc de S van Stuurwagen en de E van extra. alle functies met de L werken maar S en E niet. Moet dat trouwens om zowel de S als de E daar te hebben of is één genoeg? Bijgevoegd een backup om eventueel te bekijken. Er zullen zeker dingen niet goed staan daar ben ik wel van overtuigd want het is een zeer uitgebreid programma shapoo. Graag een reactie van jullie. Trouwens Rinus bedankt om de mail te beantwoorden zodat ik er in kon komen. Met vriendelijke groeten Krijn.
Download Attachment: Krijn.bck 34,77 KB |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 09:11:51
|
Ik geloof dat het een moeilijke vraag is  Misschien vandaag? hoop hoop hopen |
 |
|
|
remunj
Netherlands
1131 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 10:26:31
|
Welkom op het forum.
Geen idee of het een moeilijke vraag is. Heb geen verstand van MFX decoders. Wat ik wel weet is dat dit een vrij ongeduldige reactie van je is. Als je op een (vrijdag)avond een vraag stelt en je de volgende ochtend vroeg (op een vrije zaterdag voor de meeste uitslapen en eerst andere dingen doen) al ongeduldig reageerd omdat er geen antwoord is getuigd dat van wat ongeduld. Het is voor de meesten van ons ook gewoon een hobby 
Gewoon afwachten komen de antwoorden vanzelf wel. Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Gr. Eric |
Bewerkt door remunj op 21 dec 2013 10:28:03 |
 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
346 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 11:16:11
|
Hallo Krijn,
Je hebt de stuurstanden hetzelfde adres gegeven als het tweede adres van de lokdecoder. Je hebt dus enkele adressen tweemaal vergeven.
Als deze stuurstanden ook echte stuurstanden op jouw baan zijn, moet je ze een ander adres geven. Probeer je met de stuurstanden de lokfuncties te bedienen, dan zou ik ze verwijderen.
Als ik hier in de communicatielogging kijk wordt het door Koploper goed aangestuurd, en zou het gewoon moeten werken.
Je zou ook nog kunnen kijken of dat tweede adres van die extra functies In Koploper en in de lokdecoder overeenkomen.
Groeten Jan.
|
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 15:50:17
|
Sorry Eric mijn excuus was niet de bedoeling om irritant te zijn.  |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 15:55:55
|
Hoi Jan, Dank voor het antwoord. Inderdaar stonden 2 stuurwagens op dezelfde code ééntje moest 58 zijn i.p.v. 38, goed gezien. Maar de rest blijft het zelfde. Krijg de E van Extra en de S van stuurwagen niet aan de praat in de rijwindow bij tabblad funties. Wel met de IB2,dus ergens tussen koploper/PC en de IB2 moet iets fout zitten of in communicatie met de IB2. Het gekke is dat al het andere wel werkt. We wachten rustig af en denken verder na |
 |
|
|
hubertus
Netherlands
2092 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 16:14:15
|
Misschien dat ik je niet goed begrijp, maar je hebt in geen enkel rijwindow een stuurstand gekozen. Dan zul je de functies van de stuurstand ook niet kunnen aansturen. Je moet in het rijwindow in het tabblad stuurstand aangeven met welk stuurstandrijtuig de loc is gekoppeld.
Huub |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 16:43:17
|
Hoi Huub, in het Rijwindoew onder tabblad stuurstand staat het volgende
Boven 1e Bel 2e Fluit kort
Onder 1e Bel 2e Fluit kort
Beiden zijn aangeklikt en staan dan in het tabblad Funties o.a.
L2:(=uit) Motorgeluid L3:(=uit) Fluit lang E2:(=uit) Bel E3:(=uit) Fluit kort S2:(=uit) Bel S3:(=uit) Fluit kort Je ziet nu dat de extra functies zowel bij Extra ( van het tabblad functies bij de lokomotief) als in de stuurstand staan, ik weet niet of dat nodig is. Onderaan staat het "Aan" knopje met de letters L die werken, maar E en S niet. Groeten Krijn |
Bewerkt door Qurinus op 21 dec 2013 17:06:23 |
 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 18:25:39
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Qurinus
Hoi Jan, Wel met de IB2,dus ergens tussen koploper/PC en de IB2 moet iets fout zitten of in communicatie met de IB2. Het gekke is dat al het andere wel werkt. We wachten rustig af en denken verder na
Daar tussen zit echt niets fout, alleen geef je het niet goed op in koploper, daar zit het probleem, je haalt teveel dingen door elkaar en benoemd de verkeerde dingen.
Bij eigenschappen locomotieven geef je het tweede Motorola adres op waarmee je de functies f5 en f8 mee bediend, die maak je vervolgens aan bij E als extra. En dan gebruik je geen stuurstand om de functies te besturen. Kun je regelen met die opties.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 18:40:09
|
Wim bedankt, ga ik straks veranderen. Ik vond het al vreemd dat het twee keer kon. Waarschijnlijk heb ik dan twee mogelijkheden door elkaar gegooid. Met vallen en opstaan moet het toch een keer lukken.
Krijn |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 19:02:30
|
Ik heb nu alle stuurstand eruit gegooid en alleen de extra funties ingevuld bij locomotief functies. Nog steeds werken de f1/f4 prima maar f5/f8 niet. 
Krijn |
 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 19:10:41
|
Heb je dan bij het tweede adres het juiste getal ingevuld? Dus locadres +1 bij voorbeeld?
Je vult bij het tweede adres het adres in waarmee je de f5..f8 ook bedien als je het via de IB zelf doet.
Mvg Wim.
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 19:53:57
|
Klopt, trouwens koploper vult dat gelijk in als je de 4 extra functies aanvinkt. Dat is adres +1 en dat klopt want zo zijn de loks ook in de cv's gezet anders zou IB ze ook niet vinden en die doet het wel. Ik denk dat het daar niet zit. |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2013 : 21:22:34
|
Dat klopt Wim,
Er zijn 3 loks met uitgebreid geluid. Op CV 1 staat de lok zelf in CV 75 staat nummer + 1 Dus in dit geval 57 en 58 37 en 38 27 en 28 Met de IB II, 65 100 hebben we die geprogrammeerd, dat gaat heel simpel. Daarna alles getest met de IB en alles werkt. Daarna in koploper aan de slag gegaan, maar dat wil niet erg.
|
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2013 : 09:33:19
|
Meer geduld nodig of toch moeilijk?  |
 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2013 : 11:33:21
|
Krijn,
Ik heb geen idee of het moeilijk is of dat er meer geduld nodig is. Zoals ik het je eerder heb beschreven werkt het al meerdere keren zo ingegeven en uitgevoerd in koploper dus, gewoon op de juiste wijze invoeren, dan werkt het, dus geen stuurstand gebruiken en heel belangrijk het juiste tweede Motorola adres voor de f5 t/m f8 functies. En anders de logging even aanzetten en kijken wat er gebeurd als je de extra functies bediend. via koploper. En dan via de IB II hetzelfde doen en als dat verschillend is, dan zit daar het probleem, en dan moet je dat met elkaar in overeenstemming brengen.
Mvg Wim.
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2013 : 19:45:34
|
Bedankt Wim, ga met de Kerst het een en ander proberen. Mocht het gevonden worden, wanneer ook, dan zal ik het hier zeker melden voor andere gebruikers. Ik heb ook het idee dat de IB2-65100 nog niet veel gebruikt wordt. Vanmiddag heb ik ook daar gezocht o.a. in de manuel m.b.t instellingen loks maar kon nog niets duidbaars vinden. Groeten Krijn |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2013 : 19:47:11
|
Bedankt Wim, ga met de Kerst het een en ander proberen. Mocht het gevonden worden, wanneer ook, dan zal ik het hier zeker melden voor andere gebruikers. Ik heb ook het idee dat de IB2-65100 nog niet veel gebruikt wordt. Vanmiddag heb ik ook daar gezocht o.a. in de manuel m.b.t instellingen loks maar kon nog niets duidbaars vinden. Groeten Krijn |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2014 : 19:33:08
|
Ik heb de gehele gebruikershandleiding van koploper 8.2 uit laten printen om het geval nader te onderzoeken maar kom niet tot een conclusie. Omdat ik nu weet dat Wim heel veel van dit onderwerp weet en ook hij niet tot een slotsom kan komen rest mij om me daar bij neer te leggen. 1e Ik kan vanaf de IB2 65100 alle 8 functies bedienen. ( geluid) 2e Met koploper kom ik niet verder dan 4 functie's 3e Ik kan niet de gedachte uitbannen dat er ergens tussen IB2 en koploper niet gecommuniceerd wordt, ik bedoel dat opdrachten uit koploper niet aan komen op de IB2. Ik kan zien dat de eeste 4 funties wel op de IB2 aankomen de led gaat branden onder de knoppen en het vinkje gaat aan bij de toetsen. De aansturing van de f5 t/m 8 doet dat niet. Niet bij Extra bij de lokomotieven tabblad functies en niet via een stuurstand/wagen. Hopenlijk kan een software deskundige iets bedenken hoe of wat. In ieder geval allen dank voor jullie inbreng.
Groeten Krijn |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2014 : 19:35:59
|
Ik heb de gehele gebruikershandleiding van koploper 8.2 uit laten printen om het geval nader te onderzoeken maar kom niet tot een conclusie. Omdat ik nu weet dat Wim heel veel van dit onderwerp weet en ook hij niet tot een slotsom kan komen rest mij om me daar bij neer te leggen. 1e Ik kan vanaf de IB2 65100 alle 8 functies bedienen. ( geluid) 2e Met koploper kom ik niet verder dan 4 functie's 3e Ik kan niet de gedachte uitbannen dat er ergens tussen IB2 en koploper niet gecommuniceerd wordt, ik bedoel dat opdrachten uit koploper niet aan komen op de IB2. Ik kan zien dat de eeste 4 funties wel op de IB2 aankomen de led gaat branden onder de knoppen en het vinkje gaat aan bij de toetsen. De aansturing van de f5 t/m 8 doet dat niet. Niet bij Extra bij de lokomotieven tabblad functies en niet via een stuurstand/wagen. Hopenlijk kan een software deskundige iets bedenken hoe of wat. In ieder geval allen dank voor jullie inbreng.
Groeten Krijn |
 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2014 : 20:14:34
|
Krijn, wat ik al eerder heb aangegeven logging aanzetten en dan kijken wat koploper ontvangt als je het via de IB bediend, en dan kijken of dat gelijk is met wat je via koploper zend. Logging systeem specifiek.
Logging bewaren en hier plaatsen.
Gaan we opzoek naar de eventuele verschillen.
Mvg Wim.
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2014 : 20:30:47
|
Oke Wim ik zal morgen met communicatielogging proberen om uit te vinden wat jij beschrijft was me totaal ontgaan. Kom er in iedergeval op terug
Bedankt Krijn |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2014 : 15:52:16
|
Hoi Wim,
Ontdekt met communicatielogging wat het verschil is tussen koploper en IB2
Volgens mij werkt koploper goed maar IB2 is anders n.l.
bediening F0/F4 op IB2 geeft een werkend geluid en is te zien in de logging bediening F5/F8 op IB2 geeft een werkend geluid maar is niet te zien in de logging. Dit bij alle loks
Waarom is voor mij nu een vraagteken maar daar zal het wel ergens aan liggen. Kun je mij een hint geven? Het opgeven van de logging is n.v.t. omdat er niets te zien is.
Alvast bedankt Krijn. |
Bewerkt door Qurinus op 14 jan 2014 15:57:58 |
 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2014 : 16:19:48
|
Beste Krijn,
Hoe bedien je dan F5 en F8 via de IB2, of is het geen Motorola format (Marklin) decoder maar een DCC decoder? Met de logfile erbij was er denk ik nu al meer duidelijkheid.
Mvg Wim.
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2014 : 17:08:03
|
Hoi Wim Als eerste uitleg over de logging file ( toegevoegd ) F3 Fluit lang aan en uit ( bediend vanaf koploper )werkt wel F4 Schudden rooster aan en uit ( bediend vanaf koploper)werkt wel F6 Bel aan uit ( bediend vanaf koploper )werkt dus niet
F2 Motor geluid aan uit (bediend vanaf IB2) werkt wel F3 Fluit lang ( bediend vanaf IB2 ) werkt wel F6 Bel aan uit ( bediend vanaf IB2 0 werkt wel
De bediening van F0 t/m F4 op de IB2 gaat naast de rijtoets met de speciale f toetsen. F0 t/m F8 naast het display met de ronde toetsen waarnaast op het display dan de F toetsen benoemd staan ( scrollen met de pijljes toetsen erboven en eronder ).
Het zijn allemaal Moterola ( Marklin ) lokdecoders.
Krijn
Download Attachment: Krijn_20140114_165505.txt 2,05 KB |
Bewerkt door Qurinus op 14 jan 2014 17:09:58 |
 |
|
|
Qurinus
Netherlands
53 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2014 : 18:12:24
|
Nog een ontdekking onder communiatie logging staat comnunicatie digi speciaal logging. Als ik die aanzet zie ik wel de commandos van de IB2 met f5 / F8 zowel in ASCI als hex als decimaal, maar met de normale logging niet.
Krijn |
 |
|
| Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp  |
|