Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 90 / Bezoekers Vandaag: 2605
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 draaischijf decoder icm Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ben

Netherlands
880 berichten

Geplaatst - 27 nov 2006 :  22:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Spoorvrienden,

Ik wil een Ma7286 draaischijf aanschaffen, ombouwen en digitaliseren met onderstaande decoder. Deze is geschikt voor gebruik met o.a. de IB. Kent iemand deze decoder en kan ik deze toepassen in Koploper?

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Met vriendelijke groet,
Ben.

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  10:38:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,
sinds vorige week bezit ik de decoder ontworpen door Sven Brandt, die in jou link genoemd word. Ik heb alleen de versie voor de Fleischmann draaischijf. Dit was trouwens ook de reden hem aan te schaffen, aangezien de M@ decoder niet werkt voor de Fleischmann draaischijf. Anyway, de duitse decoder inbouwen is nog een hele klus. Veel soldeerwerk (maar niet echt moeilijk) en je moet er ook nog 2 seinen op zetten. Die werken als signalering van de stand van de decoder....
De combi met Koploper ben ik ook erg benieuwd naar. Zodra ik alle draden erin heb, zal ik me hier melden en de resultaten van Koploper melden.
Nico

PS: de decoder heb ik besteld via Gerd Boll, http://www.bmbtechnik.de/spezial.html. Goede service
Ga naar bovenaan de pagina

rakkertjemathieu

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  20:18:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben

Ik heb in de afgelope week mijn oude draaischijf van Märklin, de 7186, gedigitaliseerd. Met het ontwerp Draai15, van Kees Moerman en dit alles wordt aangestuurd met Koploper. Met wat aanpassingen aan de draaischijf. werkt deze nu uitstekend.

Groeten
Mathieu Graus
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  20:33:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Hallo Mathieu

Ik heb deze draaischijf ook gedeeltelijk gedigitalisserd, ik gebruik nu de IRIS van Uhlenbrock om de draaischijf met de hand te bedienen.

Ben benieuwd hoe je dit hebt gedaan.
Met speciale en logische acties?

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

rakkertjemathieu

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  02:43:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en anderen


Ik bestuur de 7186 met:

* Software koploper
* Hardware
* draai15 van Kees Moerman
* lichtgevoeligge dioden (cbn 34) in de schijf in de openingen
van de blokkeringen
* blokkering weggehaald en hier een 12 volt lampje geplaatst.
* electro magneet losgekoppeld
* Aangestuurd met een DCC decoder

dit even in het kort

Groet Mathieu

Email: grausm@planet.nl

Bewerkt door rakkertjemathieu op 30 nov 2006 10:53:28
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  17:43:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Thieu,

Ook het volledig aansturen met een digitale decoder is een optie. Ik heb daarover een paar dagen geleden geschreven in het verhaal over de schuifbrug 7294. Dan is het een kwestie van aansluiten, een paar instellingen en klaar. Daarna met Koploper aan te sturen. Zie dus daarover mijn artikeltje. Een simpeler oplossing bestaat niet en is door iedereen te realiseren.

mvrgr

Tom Prins

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Trainiac

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  19:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

zelf beschik ik over een "antieke" draaischijf (M-rail: 1-in en 3-uit). Helaas kan ik het Marklin-nummer er niet op terug vinden! Denken jullie dat de genoemde decoder dit ook kan verwerken of moet ik hierover contact opnemen met de leverancier ?

Groetjes en alvast bedankt voor de reactie(s)!
Maarten

Bewerkt door Trainiac op 30 nov 2006 19:54:43
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 11 dec 2006 :  13:00:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik wil voornoemde decoder ook gaan gebruiken en wil - als ik dan toch bezig ben - de terugmelding fatsoenlijk regelen. Tot nu toe maakte ik gebruik van één geïsoleerde railstaaf en liet de geijkte loc een aantal centimeters doorrijden, maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden over. Nu wil ik een fotocel plaatsen, zodat hij precies stop op de plek die ik in gedachten heb. Maar, ik weet nooit welke kant van de brug voorstaat. Voor het plaatsen van een extra cel is wel plek, maar electrisch gezien komt de contactrij dan net één draadje te kort. Wie heeft een idee? Ik kom zelf niet veel verder dan de sensor precie halverwege de brug te zetten en dan alsnog weer een paar CM door te rijden. Maar ja, dat wil ik dus eigenlijk niet.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 11 dec 2006 :  13:02:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Leendert

Hallo allen,

Ik wil voornoemde decoder ook gaan gebruiken en wil - als ik dan toch bezig ben - de terugmelding fatsoenlijk regelen. Tot nu toe maakte ik gebruik van één geïsoleerde railstaaf en liet de geijkte loc een aantal centimeters doorrijden, maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden over. Nu wil ik een fotocel plaatsen, zodat hij precies stop op de plek die ik in gedachten heb. Maar, ik weet nooit welke kant van de brug voorstaat. Voor het plaatsen van nog een extra cel is wel plek op de brug, maar electrisch gezien komt de contactrij dan net één draadje te kort. Wie heeft een idee? Ik kom zelf niet veel verder dan de sensor precie halverwege de brug te zetten en dan alsnog weer een paar CM door te rijden. Maar ja, dat wil ik dus eigenlijk niet.

Groet,
Leendert

Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 13 dec 2006 :  10:16:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ben,

Je schreef "Ik wil een draaischijf aanschaffen en ombouwen". Als je toch gaat "ombouwen", kijk dan eens op www.draaischijfhk.nl . Samen met de draai15 van Kees Moerman draait deze probleemloos met Koploper. Bovendien heeft deze schijf nog 3 tot 4 vrije contacten voor eventueel de detectie, echt werkende seinen en/of verlichting in het huisje.

mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 13 dec 2006 :  13:42:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Ben,

Dit staat er te lezen bij de eerder genoemde decoder

quote:
Die Belegung der digitale Funktionstasten am Keyboard kann analog zum Märklin Digital-Nachrüstsatz vorgenommen werden. Dadurch ist dieser Dekoder auch mit den bekannten PC-Steuerungen einsetzbar (wenn diese denn eine digitale Drehscheibe unterstützt).


Dus het antwoord is ja, je kunt deze gebruiken met Koploper, en dan gewoon hetzelfde behandelen als de originele Marklin Draaischijf Decoder aansturing. je kunt natuurlijk ook de 7687 van Märklin zelf gebruiken.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 dec 2006 :  20:08:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Deze decoder is wat betreft het aansturen gelijk aan die van Marklin, dus Koploper kan die wel aansturen.
Bij Marklin is er een mogelijkheid voor bezetmelding van de brug. Deze mogelijkheid heeft de decoder van BMBT niet. Meer hierover staat op de site waar je naar verwijst.
Voor het inbouwen komt nog al wat mechanisch ombouwwerk kijken.
Succes.
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm


Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 13 dec 2006 20:10:06
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 13 dec 2006 :  21:04:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Spoorvrienden,

Ik wil een Ma7286 draaischijf aanschaffen, ombouwen en digitaliseren met onderstaande decoder. Deze is geschikt voor gebruik met o.a. de IB. Kent iemand deze decoder en kan ik deze toepassen in Koploper?

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Met vriendelijke groet,
Ben.



Ben, persoonlijk wil ik je het advies geven gewoon de standaard draaischijf decoder van Marklin te gebruiken, die sluit je aan en werkt zonder dat je eerste een complete draaischijf moet verbouwen.
Aan jouw de keus.

Mvg
Wim


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 14 dec 2006 :  11:42:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Ben,

Je kunt gewoon één railstaaf aan sluiting gebruiken voor de aansluiting van de S88 voor de bezetmelding van de eigenlijke brug, maar wat er denk eerder bedoeld wordt, de Märklin dreaaischijf decoder, heeft een bedrijfs status melding, dus die geeft via een 3 tal S88 contacten door wat zijn status is.

Een foutmelding.
Een programmerstand melding.
Een bezig met draaien melding. En dat laatste is heel erg handig als je automatisch een programma de draaischijf routine laat afhandelen.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 dec 2006 :  19:30:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Er wordt alleen een melding gegeven of je brug bezet is en niet of deze draait of stilstaat. Dat doet de signalering op je brug. Stroomdetectie gaat ook niet zomaar omdat er altijd een stroom loopt ongeacht of de brug stil staat of niet tenzij je hierachter een comparatorschakeling plaatst. Met deze signalering kun je Koploper laten weten of er naar de brug gereden kan worden.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 dec 2006 :  21:20:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Dat is juist. Je moet voor deze detectie nog een zesde vrije sleepring en aansluiting hebben die je voor de signalering kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 dec 2006 :  22:26:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit is inderdaad ook een oplossing. Later toen deze met koploper aangestuurd moest worden heb ik gekozen voor het een stroomdetectortje die omklapt indien de stroom groter wordt dan de ruststroom.
Succes met bouwen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina