Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 132 / Bezoekers Vandaag: 240
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 156
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Kan alleen compoort 1t/m4 selecteren HSI 88
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

ismit

Netherlands
28 berichten

Geplaatst - 25 nov 2006 :  21:16:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Een goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum,
Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Imko en ik bouw al een aantal jaren aan mijn (grote) modelspoorbaan.
Ik heb een tijdlang win-digipet in combenatie met de intellibox gebruikt. Sinds kort ben ik overgestapt op koploper en de reden is dat ik de (on)mogelijkheden van win-digipet zat ben en koploper er gelikt uitziet en natuurlijk omdat het nederlandstalig is.
Ik heb dankzij dit forum de instellingen in de IB en koploper dusdanig kunnen aanpassen dat ik eindelijk een aantal treinen kan aansturen.
En nu mijn probleem: ik heb een HSI88 interface en een PC card dual serial poorten in mij PC zijn deze aangegeven als com 7 en 8.
Ik kan in koploper bij onderhouden digitale onderdelen bij HSI 88 alleen de compoorten 1t/m4 selecteren terwijl ik compoort 7 of 8 zou moeten hebben. Hopenlijk hebben jullie hier een oplossing voor.

mvg, Imko

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 nov 2006 :  00:12:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Zijn de commpoorten ook aanwezig als je kijkt in het apparaatbeheer. Koploper leest hiet namelijk de aanwezige commpoorten uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 26 nov 2006 :  10:05:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul.

Alvast bedankt voor jou reactie, ik heb gisteren in mijn apperaatbeheer gekeken juist omdat het niet werkte
Mijn PC(laptop)heeft aan de PS card dual automatisch com 7 en 8 toegewezen.

mvg,Imko

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 nov 2006 :  17:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Imko,

Dan weet ik niet zeker of het zal werken. Je kan Koploper wel forceren om meer commpoorten aan te bieden, echter als deze er niet zijn dan weet ik ook niet of die truc werkt.
Plaats in de snelkoppeling /comm=8 en je kan opeens 8 commpoorten selecteren (ook als deze niet aanwezig zijn op je systeem).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 27 nov 2006 :  20:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedoel je met de snelkoppeling, onderhouden digitale onderdelen
en dan de HSI 88 selecteren en dan gewoon com 8 invullen?
Als dat zo is dan werkt dit in iedergeval niet.
Na het opslaan van com 8 en het opnieuw starten van koploper,
geeft hij een foutmelding aan.
Als ik dan opnieuw in de instellingen ga kijken staat hij gewoon weer op com 4 geselecteerd, en de instelling van de centrale eenheid
staat dan ineens op testen.

mvg,Imko
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 nov 2006 :  21:38:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Snelkoppeling is onder Windows en heeft alleen maar te maken met het starten van Koploper.exe. Hieraan moet worden toegevoegd wat ik reeds had beschreven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  21:21:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, Paul
Zoals je al dacht werkt het importeren van comm=8 jammer genoeg niet.
Ik heb in mijn apperaatbeheer de commpoort van mijm PC card dual die op comm 8 staat aan comm 2 kunnen hangen, comm 2 wordt n.l.nog als vrij aangegeven in mijn PC.
Het lijkt nu te werken ik krijg bij het opstarten geen foutmelding meer, als test heb ik de HSI 88 losgekoppeld daarna krijg ik wel een foutmelding.
Nu moet ik alleen nog een bezetmelding in koploper zien te krijgen,
om zeker te weten of alles werkt.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  22:38:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Testen is vrij simpel (denk ik):
- maak in digitale onderdelen een HSI aan en geef hierbij aan wat op iedere uitgang zit aangesloten.
- hierna communicatie starten met groene spiegelei
- start testprogramma in menu algemeen
- op tabblad HSI kan je de eventuele bezetmeldingen zien van de HSI

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  23:20:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Om toch even op het probleem terug te komen.

Bij het opgeven van de digitale onderdelen, en na selectie van de HSI-S88 kun je inderdaad maar 4 compoorten selecteren. En daarbij wordt er dus niet gekeken naar de aanwezige compoorten in de PC, zoals wel het geval is bij het aanmaken van een nieuwe database voor een digitaal systeem. M.a.w. Koploper werkt niet zoals jij in een eerder bericht aangaf. Miscchien een puntje van aandacht?

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 28 nov 2006 :  23:21:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
Dit alles heb(had) ik al gedaan ik zie nog geen labeltje oplichten,
ik gebruik de RM-GB-8 als terugmelders dit even ter info.
Nog even weer een test uitgevoerd d.m.v. comm kabel los te trekken
geeft direct weer een foutmelding aan, na aansluiting gaat alles weer goed.
De communicatie lijkt er dus wel te zijn.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 29 nov 2006 :  00:23:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Even terzijde Ismit, waarom maak je gebruik van een HSI-S88 als je een Intellibox tot je beschikking hebt, dat snap ik even niet.

En als je alles bij digitale onderdelen juist hebt opgegeven, dan verschijnt er een tabblad HSI-88 in het testprogramma. Net even voor je aangemaakt en bekeken.




Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 29 nov 2006 00:36:53
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2006 :  07:44:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

Bij het opgeven van de digitale onderdelen, en na selectie van de HSI-S88 kun je inderdaad maar 4 compoorten selecteren. En daarbij wordt er dus niet gekeken naar de aanwezige compoorten in de PC, zoals wel het geval is bij het aanmaken van een nieuwe database voor een digitaal systeem.

Wim,

Niet gerealiseerd dat hier een verschil in zit. Ik zal eens kijken wat ik kan betekenen in deze...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 29 nov 2006 :  17:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Zoals jij het testprogramma beschrijft zo heb ik het ook geprobeerd
helaas nog zonder resultaat, ik ga vanavond of morgen een simpele
testopstelling bouwen ook even zonder de HSI 88 om te kijken of ik een terugmelding krijg.
Even terugkomen op het HSI 88 verhaal, in de tijd dat ik nog met win-digipet bezig was is mij verteld dat voor een snellere verwerking van alle data het verstandig is om de terugmeldingen via een aparte
commpoort (interface)te laten lopen, en het overige dataverkeer via de intellibox.
Vooral ook omdat het bij mij om een grote modelbaan betreft,
waarbij ik zeker alle 31 terugmeldmodules nodig ben.
Als ik het verkeerd heb hoor ik dat graag het zou fijn zijn als
mijn modelbaan optimaal kan functioneren.


mvg,Imko
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2006 :  18:24:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je baan zo groot is dan zou ik ook kiezen voor de HSI. Het scheelt data verkeer tussen de Pc en de IB en de bezetmeldingen komen voor de Pc spontaan binnen en hoeven niet opgevraagd te worden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 29 nov 2006 :  21:28:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Ismit, de hoeveelheid data tussen PC en IB heeft niet te maken met het aantal S88 modules, maar meer met het aantal treinen wat aan het rijden is, geef hier eens een getal bij?
Verder wil ik je dan vragen hoeveel S88 je momenteel in gebruik hebt.
En als jij dat tabblad niet in beeld krijgt dan doe je iets niet goed.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  16:29:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim,

Mijn modelbaan is in aanbouw op dit moment heb ik mijn schaduwstions
3 kleine stations en een 2 tal H0m stations af waarbij ik 34x de RM-GB-8 heb gebruikt wat neerkomt op 16 terugmeldmodules,
de overige 15 terugmeldmodules heb ik straks nodig voor mijn hoofdstation met al zijn opstelsporen en het locdepot nodig.
Op mijn baan kunnen in de toekomst 25-30 treinen rijden.
Het tabblad waar jij het over hebt kan ik wel selecteren
alleen gebeurt er verder niets, ik bedoel dat er niets wit oplicht.
Wanneer ik mijn centrale aanzet met het spiegelei dan lichten bijna alle blokken wit op, er gebeurt dus wel iets hierop heb ik besloten om komende week uit alle blokken de terugmeldnummers te verwijderen.
En dan 1 terugmeldmodule aan te sluiten met de bijbehorende blokken, wanneer dit alles werkt ga ik de overige terugmeldmodules 1 voor 1 aansluiten en testen.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  16:45:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Als je alles bezet gemeld krijgt, en dat is nu het geval. Dan is de kabel van de S88 verkeert aangesloten, of verkeert om of aan de verkeerde kant.

Mvg
Wim.

PS.: Verder zou ik je het advies willen geven om voor de andere terugmeldmodules de LOCONET terugmeldmodules te gebruiken. Dit geeft een nog sneller resultaat, want deze modules melden op contact nivo terug i.p.v. op module nivo.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 30 nov 2006 16:51:35
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  16:48:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Op mijn baan kunnen in de toekomst 25-30 treinen rijden


Is dit effectief rijdend, of is dat het totaal aantal treinen op de baan?

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  17:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoorPS.: Verder zou ik je het advies willen geven om voor de andere terugmeldmodules de LOCONET terugmeldmodules te gebruiken. Dit geeft een nog sneller resultaat, want deze modules melden op contact nivo terug i.p.v. op module nivo.

Wim,

Meestal trek ik jouw kennis niet in twijfel, echter hier ben ik het niet helemaal mee eens. Misschien wel vanwege mijn geringe loconet kennis.
- Koploper werkt via het standaard p50x protocol van de Ib. Dit protocol moet worden gepolled en dus zal bijvoorbeeld 4x per seconde de stand van de s88 worden gelezen.
- HSI meldt spontaan op de commpoort als er iets te melden is. Dit wordt door Koploper meteen bijgewerkt.
Volgens mij gaat het laatste sneller en makkelijker voor Koploper dan via de Ib. Als ik het fout heb hoor ik het graag...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  17:24:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Ik denk niet dat jij 4x per seconde de S88 inleest, ik denk dat jij 4x per seconde kijkt of er een Event plaats heeft gevonden. En dat is iets meer dan alleen maar S88 veranderingen controleren.

Als jij binnenkort het LocoNet gaat ondersteunen, zal iedere verandering spontaan binnenkomen, voor wat betreft de terugmelding komt dit dan op contact nivo binnen, dus nog sneller en effctiever dan met de HSI.

Dus via het loconet hoef je niet meer te pollen.

Mvg
Wim.

PS,: Daar buiten, zijn de LocoNet terugmelders storingsvrij en komen de zogenaamde spookmeldingen en spontane meldingen niet meer voor.

modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 30 nov 2006 17:30:36
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  18:54:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik denk dat jij ook wel weet hoe Koploper nu werkt.

Adviezen voor eventueel toekomste wijzigingen zijn natuurlijk riskant, want ik (en jij nog minder ) weet niet of het doorgaat en als het doorgaat in welke versie. Helaas kom ik momenteel om in het werk...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  18:59:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi Paul,

Maar dan blijft het ook nu, beter om het LocoNet te gebruiken voor de terugmelding. Dat werkt nu ook gewoon, alleen mis je nu het voordeel van het LocoNet protocol in Koploper.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  19:31:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het is mogelijk om met 15 treinen tegelijk te rijden,
90% van de blokken licht wit op en zoals jij dacht dat ik mischien de S88 verkeerd aangesloten heb.
Ben ik de aansluiting nogmaals gaan nakijken ze zijn jammer genoeg goed aangesloten.
Vervolgens heb ik koploper afgesloten en heb ik bewust de S88 verkeerd aangesloten resultaat:90% licht wit op,
daarna hetzelfde ritueel herhaald de S88 goed aangesloten resultaat:
niets licht wit op, snap het dus even niet meer.
Even terugkomen op loconet en mijn RM-GB-8(S88)daar heb ik er inmiddels 30 van maal 60 euro dat is dan wegegooit geld voor iets wat ik nog maar een paar jaar in mijn bezit heb, verder ken ik loconet eigenlijk nog niet, is het mischien te combineren met de RM-GB-8 van littfinsk?
Ik wacht je reactie wel af ik ga nu trainen en daarna nog een pintje pakken prettige avond verder.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  20:51:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Even een vraagje tussen door, heeft het al gewerkt, of is dit de eerste keer dat je het gebruikt?

En hoe is de voeding aangesloten van de HSI?

De bestaande LDT S88 modules kun je gewoon blijven gebruiken. De LocoNet terugmelder worden aangesloten op het LocoNet, dus niet op de S88 kabel. Iedere LocoNet module heeft zijn eigen adres, wat jij er aan toe kunt kunnen. En zolang jij in de reeks van de 31 S88 blijft kan Koploper er iets mee aanvangen.


UHL63340 LocoNet Rückmeldemodul 2-Leiter-Gleis 53,80
bron: www.lokshop.de

De prijs is ongeveer gelijk.

modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 30 nov 2006 20:53:44
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  21:01:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Ik heb in het verleden, werk nu niet meer met deze RM-GB-8, ook met zo'n decoder zitten tobben.

Je moet wel altijd de ingang IN1 en IN2 van stroom voorzien anders werken ze niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 30 nov 2006 :  23:07:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Inderdaad, zoals Wim (Romijn) het aangeeft moeten IN1 en IN2 tegelijkertijd aangesloten zijn anders werkt de RM-GB-8 niet goed.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina