Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 4706
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Een lastig stationspoor met 2 blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 28 mei 2013 :  22:47:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Heren,

Een station spoor van 100cm heeft 2 blokken van 50cm. Bedoeld om 2 treinstellen in te laten stoppen. Het spoor is van beide zijden bereikbaar. Echter een trein van 90cm moet dus in 2 blokken komen te staan.

Nu de vraag, hoe dit in te stellen dat het treinstel van 90cm beide blokken reserveert en in het 2e blok stopt, en dus niet in het eerste en half op de wisselstraat?

Het vinkje bij 'Aanvulling blokgegevens' -> Actie bij te lange trein Stopverbod in huidig blok gaat niet werken, omdat het treinstel van beide zijden kan komen binnenrijden, dan zullen beide blokken dat vinkje aan moeten staan. Gevolg dat de trein op geen van de blokken mag stoppen.

Iemand een idee?

Zelf zat ik te denken aan een variable route met wat stopverboden richtingsafhankelijk die alleen geld als logische actie waar is, als een trein langer is dan..... Maar hoe ik die logische actie moet maken....

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail

Bewerkt door wijbe op 28 mei 2013 22:49:56

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 28 mei 2013 :  23:02:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi

Probeer het eens met een variabele route.

Bij stamgegevens: oa de max lengte invullen voor het eerste blok.
Bij stopverbod: stopverbod richtingsafhankelijk de blokken aangeven waar niet gestopt mag worden van uit een blok.

FF puzzelen dan je komt er wel uit.


Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  00:18:16  Toon profiel  Reageer met citaat
sorry

Je bent al op weg.


Download Attachment: voorbeeld.jpg
120,09 KB

Volgens mij moet het wel lukken zo.


Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  10:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij blokken kun je ook laten kiezen op basis van lengte en twee blokken vooruit kijken...ook een truukje om een lange trein over beide blokken te laten stoppen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  11:56:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe is niet echt een lastige, zal er zo even een voorbeeld voor maken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  13:29:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Dat valt te proberen. Ik zat ook in die richting te denken, maar net op een andere manier.

Hoi Theo,

Die ga ik ook even bekijken.

Hoi Wim,
Ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  13:32:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Zoals toegezegd hier een voorbeeld, kijk maar even of je hem begrijpt, anders even doorvragen.

Mvg
Wim.


Download Attachment: StationWijbe.bck
13,4 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  14:27:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik snap hem. In principe zou je de logische actie dus ook kunnen vervangen door vanaf treinlengte 50cm in te vullen?

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  14:46:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Het is maar een naampje wat ik er aangegeven heb, dat is voor treinen langer dan 50 cm, oftewel vanaf 50 cm en langer.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

renehartman

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  15:37:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Hier ben ik heel blij mee, want ik zat met het zelfde 'probleem'.
Ik had het wel redelijk werkend gekregen, maar met wat meer fratsen. Maar ik ben heel blij met deze oplossing Wim, dus Wim ook namens mij erg bedankt....ik ga je oplossing zeker gebruiken, het kan dus eenvoudig!

Nu had ik zelf ook nog een wens in dit verhaal en wat me maar niet lukt.
Sorry Wijbe, (dat ik zo even inbreek) maar ik denk, dat jij dit vast ook wel zou willen.

Maar goed de vraag: dat bij korte treinen er ook, in het midden van het perron gestopt kan worden. Maar dat ook nog steeds, 2 korte treinen op perron a en b mogelijk blijven.
Dus met het voorbeeld van Wim, bijvoorbeeld uit blok 7 naar blok 2 (met een trein korten dan bv 50 cm), er in het midden van het perron gestopt wordt.
Dus eigenlijk het doorrijden in cm naar het midden of alternatieve stopplek van een bezetmelder met een logische actie.

Is dat dan toch een 3de blok aan maken of kan dat (hopelijk) zonder extra blok opgelost worden.

Heb je daar ook toevallig een geniale oplossing voor.

Met vriendelijke groet,

René
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  16:00:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Daar is ook een standaard oplossing voor binnen koploper, namelijk meerdere melders per blok gebruiken en dan op basis van lengte trein een alternatieve stopplaats maken, zonder verdere fratsen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

renehartman

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  16:07:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie.

Yep, die wist ik, gebruik ik ook op een ander perronspoor.

Maar, maakt het dan niet uit dat je de alternatieve stopmelder van het andere blok gebruikt!

Dus uit blok 8 naar Blok 2.
Blok 1 - 1.01 en 1.02
Blok 2 - 1.03 en 1.04

Maar dan zou ik willen stoppen op de bezetmelder van Blok 1 - 1.02.

Heb dat eigenlijk niet geprobeerd, wel stom, ging er van uit dat je altijd de bezetmelders binnen het blok 'moest' gebruiken.

Jeetje, dan
Ga naar bovenaan de pagina

renehartman

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  16:10:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Oeps verkeerd knopje :D

Jeetje, dan zat ik wel HEEEEElll moeilijk te denken, als het zo eenvoudig werkt.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  16:18:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene, dat moet je ook je kunt natuurlijk niet in een blok stoppen waar de trein nog niet is. De alternatieve stopplaats is altijd binnen 1 blok.

Maar jouw situatie is een andere dan die van Wijbe, dus zal een iets andere benadering vereisen. Jij voegt er een extra variabele aan toe.
Maar je kunt het geheel wel een beetje foppen door te spelen met lengtes voor de alternatieve stopplaats.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 mei 2013 16:26:12
Ga naar bovenaan de pagina

renehartman

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  16:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Wim, ik raak hem even kwijt nu.

Even uit jou voorbeeld voor Wijbe, want ik heb zo'n zelfde situatie, 2 blokken op 1 station spoor op de baan.

Wat zou ik extra willen: De korte trein komt uit Blok 7 en gaat stoppen in Blok 2 (Blok 1 is vrij), maar omdat de stopmelder (1.03) van blok 2 niet in het midden van het perron is, zou de korte trein eigenlijk iets moeten doorrijden zodat hij wel netjes in met midden stopt.
Maar het moet nog steeds mogelijk zijn, dat er tegelijk 2 korte treinen in Blok 1 en Blok 2 kunnen stoppen.

Voorbeeld welke je gemaakt had voor Wijbe:
Blok 1 - 1.01 en 1.02
Blok 2 - 1.03 en 1.04

Het mooiste zou dan zijn, dat de trein op bijvoorbeeld de bezetmelder van Blok 1 - 1.02 kan/gaat stoppen.

Uit jou reactie, begrijp ik dat 'De alternatieve stopplaats is altijd binnen 1 blok' dus dat MOET een alternatieve stopplek zijn van Blok 2. Maar dat blok is aan het begin/eind van het spoor en niet het midden.

En 'je kunt natuurlijk niet in een blok stoppen waar de trein nog niet is' dus dat er niet een bezetmelder uit een ander blok in dit geval Blok 1 gebruikt kan worden.


Ik zat eerst te denken aan: Aanvulling blokgegevens - Doorrijden cm, maar daar kan je geen logische acties selecteren, want het zou de ene keer wel moeten (wanneer er 1 korte trein in het midden moet stoppen) en andere keer niet (wanneer er 2 korte treinen moeten stoppen).



Zou je nog kunnen uitleggen, hoe het dan zou moeten, of heb ik je reactie verkeerd begrepen en moet ik het uitproberen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  17:30:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Het is heel simpel, wat jij wil gaat niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

renehartman

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  17:44:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.

Oh, das jammer.

Groetjes,
René
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 mei 2013 :  23:23:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
En het werkt bij mij. Passen nu 2 '2 delige treinstellen op 1 stationspoor van 1,30m Yep, past precies op de cm's....

Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 23 feb 2015 :  11:28:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wijbe voor de vraag en Wim voor't antwoord, helpt mij ook op weg.
Kan me voorstellen dat wat Rene wil wel lukt, als er nog een extra bezetmelder (of 2) op een kort stukje midden in 't perron zit.

Maar dan moet je wel logische functies gaan bouwen, die kijken of er van tegenovergestelde kant een korte trein aankomt die mogelijk een half perron wil gaan bezetten. Zo niet, mag 'ie halverwege stoppen. Gedoe, zit je meer aan de PC dan te rijden

Mijn eigen ervaring van het echte bedrijf (afgelopen zomer, Maastricht 4b), is dat een korte trein in de dienstregeling "altijd" een half perron krijgt toegewezen, zelfs als de rest (ook in uitrijrichting) vrij is.
Dus zie ik de noodzaak van Rene's wens niet.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2015 :  19:53:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Geen logische actie's voor nodig hoor. Lange treinstellen mogen niet stoppen op de eerste helft van het perron. Dit heb ik ingesteld met wat variabele route's. Voor alle treinen geld dat de treinlengte langer dan X cm is dat ze niet in het eerste blok mogen stoppen.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2015 :  15:46:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel gek, ik heb nu al een tijdje met die korte/ lange treinen op een gedeeld perron gestoeid, en soms lukt het om de >= lengte of <= lengte te kiezen in variabele route-stamgegevens, en soms ook niet.

Voel me af en toe een zot Javascript:insertsmilie('') maar komt tijd, komt raad.
En soms moet je gewoon iets deleten en opnieuw beginnen, blijkbaar.
Voor nu alles ok.



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina