Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 12712
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 IB Basic
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

rikvanberkel

10 berichten

Geplaatst - 23 sep 2010 :  20:53:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoewel er op dit forum al veel is geschreven over communicatie tussen Koploper en Intellibox basic, heb ik de gouden tip nog niet kunnen vinden. Ik blijf de melding krijgen: "er is geen respons van de centrale eenheid van de treinbaan". De melding krijg ik zowel op mijn pc (OS: Windows Vista 64 bits) als op mijn laptop (OS: Windows 7).

Ik heb mijn IB Basic met een USB kabel (A - B, als bij printerkabel) verbonden, en krijg op de PC en de laptop de melding dat de betreffende Com poorten werken. Ik heb de testbaan uit de Maliebaan cursus aangelegd, met wisseldecoders, nog zonder terugmelders. Verder heb ik de instellingen op de IB Basic als vermeld in hoofdstuk 10 ingesteld (baudrate etc.), en dezelfde baudrate ook gekozen in de database instellingen in koploper. Daar heb ik als digitaal systeem Loconet ingevuld, en de goede COM poorten. Verder in de testbaan ook een lok ingevoegd, aangezien dat bij iemand op het forum Koploper deed werken.

Alvast hartelijk dank voor elke tip!

Rik

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 23 sep 2010 :  22:15:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat ik op diverse plaatsen hier in het forum las dat loconet gekozen moet worden
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 23 sep 2010 :  22:38:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rik,

Instelling Loconet is juist.
Er zijn op dit forum meerdere topics over de IB Basic. Even zoeken.

mvg,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 23 sep 2010 :  22:44:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet het, heb ze allemaal gelezen, maar zoals ik al zei, de gouden tip zat er nog niet bij, voor mij althans.
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 23 sep 2010 :  23:29:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even ter aanvulling: met het IB-Util programma krijg ik wel verbinding met de IB Basic.
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  10:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jullie reactie. Ik heb een driver gedownload van de Silabs site en zoals Ben aangeeft is de poort zichtbaar op mijn pc. Dus mij lijkt dat dat het probleem niet is. Het feit dat ik via IB Util wel wissels kan schakelen en loks kan rijden betekent toch dat de driver/poort op zich ok zijn, of trek ik die conclusie te snel?

Bewerkt door rikvanberkel op 24 sep 2010 10:30:27
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:00:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rik,

Als jij via de PC en de IB-tool wel je wissels en je loks kan laten rijden dan is er gewoon verbinding met je IB-Basic, en zal hetzelfde met koploper ook geen enkel probleem moeten zijn. Er zijn je al vele voorgegaan die met succes hun IB-Basic met koploper aansturen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:02:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rik schreef,
quote:
Ik heb mijn IB Basic met een USB kabel (A - B, als bij printerkabel) verbonden,


Wat bedoel je hiermee Rik?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:18:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim, ik hoopte ook dat het zou lukken, maar blijf dus de foutmelding krijgen in koploper. Wat betreft dat A-B: zo staat de kabel omschreven in de IB Basic handleiding ('A und B Steckertyp', het type kabel dat ook gebruikt wordt om printers aan te sluiten).
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:30:03  Toon profiel  Reageer met citaat
vinkje uitgedaan bij globale instellingen : testen zonder communicatie ? Gekozen voor aansturen bij instellingen per database Algemeen 1 ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:39:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny, dat vinkje staat uit (volgens mij standaard). De 'aansturen' keuze kan ik niet vinden in tab Algemeen 1 (ik gebruik koploper versie 7.1, misschien ligt dat daaraan?).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  11:51:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, want ander krijg je die melding ook niet

Mvg
Wim.

PS.: Rik zie je mailbox


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 24 sep 2010 12:00:09
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  15:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, even voor jouw informatie:
- de demo van Train Controller Gold geinstalleerd, maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen;
- de demo van Win Digipet geinstalleerd, en die maakt wel verbinding met de IB.

Rik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  15:39:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marklinmoos

Hallo Rik,dat vinkje niet gebruiken is oke.
Dat je aansturen niet kan vinden klopt Bij lokonet opgave krijg je bij Poortnummer: Keuze, Testen / Com 1 / Com 2
Als je in de plaats van Lokonet Marklin Cs kiest komt daar de keuze aansturen / testen te staan, Dus niet bij lokonet

Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4



Beste Simon,

Als je niet weet hoe iets werkt, is het misschien beter om je er niet in te mengen, je bijdrage werkt tot nu toe alleen maar als een stoorzender, ondanks je goede bedoelingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  15:42:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rikvanberkel

Wim, even voor jouw informatie:
- de demo van Train Controller Gold geinstalleerd, maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen;
- de demo van Win Digipet geinstalleerd, en die maakt wel verbinding met de IB.

Rik




Rik,

Dan kunnen we het probleem dus terugvoeren naar Koploper, hier zit dus iets niet helemaal juist.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  17:57:49  Toon profiel  Reageer met citaat
mss een rare vraag : kan je niet eens proberen met verschillende snelheden op je interface (bv 57600 ipv 19200) ?
Zag dat ergens in een opmerking staan bij zoeken onder google "IB basic koploper"

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  19:25:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

mss een rare vraag : kan je niet eens proberen met verschillende snelheden op je interface (bv 57600 ipv 19200) ?




Psssst Johnny, de baudrate instelling van een IB-Com en een IB-Basic is standaard 115200. Alle varianten zijn inmiddels al geprobeerd.
Alles werkt. Behalve wil Koploper nog even niet meewerken zeg maar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  21:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Lees ook eens dit topic door, misschien een oplossing.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1771

mvg,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  21:47:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bernard, Rik en mijn persoon hebben vanmiddag bijna een uur aan de telefoon gezeten, alle opties zijn besproken en uitgeprobeerd niets helpt of werkt.
De IB is via de tool IB-Utils gewoon bestuurbaar, ook via Win-Digipet is er geen probleem met de aansturing, dus met de PC de verbinding de instellingen noem het verder maar op is er niets mis. Momenteel is er een testprogramma onderweg en in het bezit van Rik, daar wacht ik even het resultaat vanaf.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rikvanberkel

10 Posts

Geplaatst - 25 sep 2010 :  10:49:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben, met die driver ben ik natuurlijk ook begonnen....

Bewerkt door rikvanberkel op 26 sep 2010 12:16:11
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 25 sep 2010 :  10:57:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

mijn vroegere IB stond basis op 19.200 .Had hem ook nooit upgedated. Heeft steeds zo gewerkt met koploper.Daarom de suggestie.Zou ook graag de oplossing kennen want dan kan deze op een ander forum mss in de WIKI worden gezet.Zou velen helpen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 sep 2010 :  11:21:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny, het gaat hier om een IB-BASIC dat is een ander ding dan de Intellibox. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 25 sep 2010 :  12:37:10  Toon profiel  Reageer met citaat
oke Wim,dacht dat dat gewoon een uitgeklede versie was van de IB (zonder knoppen en scherm).Dan wacht ik op de oplossing om er ook uit te leren.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Derailer

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 26 sep 2010 :  11:47:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Derailer  Reageer met citaat

hallo mede modelspoorders mijn naam is Eric en ben nieuw hier maar ook erg nieuw met de digitale besturing.

Nu heb ik dus ook de IB Basic 65050 en een Laptop met windows 7 home.
En zoals hier al besproken is, de pc ziet de IB wel en de drivers zijn goed geistalleerd.
Baudtrate staat goed en Loconet met de goede compoort ( bij mij com4)staat ingesteld.
Ook staan de LNCV's van de build in interface goed.
Zoals hier op het forum gelezen.
Maar ook ik krijg de zelfde melding, geen verbinding met centrale eenheid.
Nu heb ik nog helemaal geen spoorplan getekend enz.. want wilde eerst weten of er een verbinding gemaakt kon worden.
Ook las ik dat de interface 63120, via een link in dit topic,deze niet kan communiceren (iets met handshake ofzo)met koploper.

Dat zou jammer zijn, maar is er een andere manier dan om toch loconet te gebruiken en mijn IB.

Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.

Vergeef me als ik iets verkeerd doe, want ben nieuw hier.

Mvg Eric


Fleischmann H0 baan, Intellibox-Basic, meer volgt hopelijk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 sep 2010 :  12:42:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, hoor er is een andere manier om de IB-Basic te gebruiken, namelijk via een LocoNet-Interface. Volg de link hieronder, en het is verrassend voordelig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Derailer

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 26 sep 2010 :  13:58:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Derailer  Reageer met citaat
hey Wim,

En dat werkt goed dan, dus dan zou ik een verloop kabel nodig hebben van usb naar rs232 en die interface.

moet er dan een nieuwe driver worden geinstalleerd ( zit die erbij?)
en de IB gaat dan alleen op de loconet T aansluiting en niet meer met de usb? ( kan ik dan nog wel handmatig op de IB een loc laten rijden?

hoe werkt dat dan met instellen van baudrate enz..?

Sorry hoor veel vragen, maar schrok al een beetje toen ik las dat het waarschijnlijk niet ging werken met deze IB.

Dus als ik nu weer wat aanschaf erbij wil ik natuurlijk wel dat het werkt

kunt u misschien vertellen wat ik dan precies moet doen?

Gr Eric

Fleischmann H0 baan, Intellibox-Basic, meer volgt hopelijk
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina