Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 75 / Bezoekers Vandaag: 7815
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beveiliging....
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 26 jan 2010 :  01:34:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorzoekers

In de bijlage mijn ''Koploperbaan''. Ik loop tegen iets aan hiermee.

Vanaf blok 13 en 14 kan (moet) een trein naar blok 15t/m20 rijden.
Vanaf spoor 25 moet een trein ook naar spoor 26 kunnen rijden (niet naar 14) en wel over de wisselstraat van het schaduwstation. Je begrijpt....linke boel.
Onderweg bij wisselstraat 1 t/m 4 kan dit dus leiden tot een aanrijding.

Hoe los ik dat hier op qua beveiliging? (ik kan niet anders van blok 25 naar 26 rijden dan alleen weer over de wisselstraat van het schaduwstation )
Moet ik het zoeken in de tweerichtingengroep?
Of moet/kan ik de wisselstraat ook van bezetmelders voorzien in de richting van blok 26?
Loop hiermee even vast.

Het mooiste zou zijn als een trein stopt/wacht in blok 13 wanneer van blok 25 een trein rijd of GAAT rijden naar blok 26. Blok 14 is namelijk fysiek te kort om te stoppen, vandaar in 13 !

Groetjes Seb


Download Attachment: Sebbestadt_20100126_010927.bck
90,43 KB

Bewerkt door Seb op 26 jan 2010 01:37:28

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  07:56:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Vanaf blok 14 naar alle sporen 15 t/m 20 mis je de eerste wissel in de wisselstraten. Verder lijkt het mij niet direct een probleem. Koploper houdt de wisselstraat bezet zolang de trein de laatste bezetmelder in het betreffende blok nog niet heeft bereikt. Dan kan er toch geen andere trein op de wisselstraat komen lijkt mij. Als blok 14 te kort is om een volledige trein in te zetten is het misschien een optie om in 'aanvulling blokgegevens' onder 'actie bij te lange trein' langer bezetten van vorig blok te gebruiken.

Theo.

Bewerkt door santhe op 26 jan 2010 08:00:31
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  10:35:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je meedenken Theo,

Ten eerste....een goede tip van die aanvulling blokgegevens. Ik ben daarin ook nog niet geweest, wordt ook een beetje afgeraden voor Koploper beginners om daarin te gaan veranderingen en heb hier inderdaad nog niet gezocht voor zoiets. Ik ga daar dus eens in kijken en voorzichtig aanpassingen doen betreft dat blok 14.

Twee... de eerste wissel zoals je vermeld. Misschien niet helemaal een logische planning maar Wissel W1 is toch in feite nog de eerste wissel? W5 is namelijk later gepland en fysiek moest ik het zo leggen. W5 zit onderdaad ahw in opstelspoor 2 maar daardoor is alleen opstelspoor 2 een ietsje korter geworden. Is of wordt dit een probleem zo dan?
(Zoals jij ook misschien hebt gezien heb ik bij de opstelsporen geen gezamelijke bezetmelder gebruikt, ook vanwege deze W5 uitbreiding. Elk spoor heeft dus een inrij en stopmelder)


Drie....zelf had ik ook al gedacht aan de vrijgave wisselstraat. Ook omdat koploper een blok reserveert maar......die wisselstraat zit niet in een blok...vandaar mijn twijfel en vraag !!!In de testmodus heb ik geen 'flankaanrijdingen' gehad op dat punt maar in werkelijkheid kan ik het nog niet testen.

Groetjes en bedankt weer vast voor je uitleg.
Seb

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  10:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Zoals Theo al zei heb je de uitgaande wissels van spoor 15 t/m 20 niet geselecteerd. Dat hoeft ook niet want her zijn niet bediende wissels neem ik aan omdat ze allemaal 0 als adres hebben. Je kan ze wel gewoon opnemen in je baanplan want dat krijg je een beter inzicht welke trein vanuit welk blok rijdt.

Voor de rest zijn de wissels 1 t/m 5 + de HW daar gewoon afgedekt door je stopmelder in het(de) betreffende blok(ken) Er kan dus niet eerder een trein uit 25 vertrekken voordat in 10t/m15 de treinen stilstaan komend uit 14.

Het zou echter kunnen dat blok 26 te kort is en dat je te snel de stopmelder van 26 bereikt waardoor er dus een aanrijding zou kunnen volgen omdat de wisselstraat vrijgegeven wordt terwijl hij er nog niet helemaal uit is. Dus dit blok moet minimaal je langste trein kunnen hebben.



Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  11:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Dank voor je bijdrage en hulp.

Theo sprak van de eerste wissel en dat is toch W1 ? De eerste fysieke wissel is eigenlijk de HW maar die doet niet terzake vanaf blok 14. Wel dus vanaf blok 25.
Inderdaad zijn de uitgaande wissels niet geadresseerd omdat ik anders teveel (overbodige) wisseldecoders nodig heb. Omdat ik ze wel als 0 geselecteerd heb zie je in het baanplan de route goed door het oplichten. ideaal !!!

Blok 26 is behoorlijk lang Rob, 3 meter. Deze en ook blok 21 gaan namelijk, door een gat in de muur, naar een andere ruimte waarin het zwitserland diorama komt. Dit wordt dan meteen een soort zichtbare keerlus.Omdat dit een sneeuwlandschap wordt wil ik dat volledig isoleren van de rest van de baan. In die andere ruimte stoort het dus niet dat het daar helemaal wit is !!
Wat ik wel in dat gedeelte tegenkom is dat treinen zich vast kunnen rijden, de zgn deadlocks. Augsburg heeft 3 sporen en ook Bergún.
Soms staan dus in blok 21 of blok 5 treinen vast. Dit moet ik nog uitzoeken want het deadlock is geen makkelijk verhaal. Dit valt trouwens ook buiten dit topic.

Ik begrijp dus ook uit je uitleg dat alles in principe is beveiligt door de al aanwezige bezetmelders. Btw.....blok 26 en 21 worden pas later gebouwd icm met het diorama, dus realtime testen op die mogelijke flankaanrijding is er voorlopig nog niet bij.

Bedankt Rob.

Groetjes Seb
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  12:02:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ik bedoelde inderdaad die HW die aan blok 14 grenst. Die zit niet in de wisselstraten.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 jan 2010 :  12:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,

Gelukkig, want ik begon ff te twijfelen aan mijn wissel inzicht. Dat is inderdaad een handwissel omdat er een vastgestelde richting is bepaald vanaf blok 25.

ik ben echt een stuk wijzer geworden met dit topic. Ook in aanvulling blokgegevens staan prachtige zaken. Om in de opstelsporen het netjes remmen te reguleren en licht/geluid/rook uit te kunnen zetten zijn geweldig bruikbare opties.
Ik had het ook destijds allemaal gelezen maar dacht er ff niet meer aan om hierin te zoeken. Als beginnend koplopergebruiker kom je heel wat tegen en het is allemaal wat wennen gewoon. Ik zag ook jouw idee om in blok 14 niet te stoppen maar in vorig blok. Meteen maar even aangevinkt.

Die Paul heeft het toch maar goed voor elkaar gebracht !!!

Dank jullie voor het meehelpen.

Groetjes Seb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina