Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 4731
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Intellibox Basic
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Lex

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 09 jan 2010 :  22:31:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb onlangs een Intellibox Basic gekocht en Loconet terugmelders en schakelkastjes. Ik heb een proefbaan opgesteld (Märklin C Rail) met 6 blokken en 2 wisselsporen. De installatie op de intellibox werkt. Ik heb de interface op mijn PC (XP prof) ingesteld. Deze doet het ook, want met het programmaatje IB Util rijden de treinen, schakelen de wissels en melden de blokken.
Vervolgens probeer ik de boel aan de gang te krijgen op Koploper. Op zich krijg ik heel even contact. Ik kan op de groene pannenkoek drukken, groene controle lamp gaat aan, als ik direct op rood druk, dan gaat de rode led op de intellibox aan. Laat ik groen branden krijg ik de melding dat de communicatie verbroken is tussen koploper en box. Ik kan direct weer op groen drukken en als ik maar snel genoeg ben kan ik het groene en rode ledje op de intellibox aan en uit zetten, meer is niet mogelijk.

Ik heb gespeeld met de baudrate (steeds hetzelfde gehad in koploper en intellibox)Ik heb koploper 6.7, gedownload op 15 november. Dus wat ik gelezen heb over zaken eerder in het jaar, dat zal toch wel geupdated zijn in deze versie.

Wie weet er raad?

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  11:18:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank Ben, maar die driver is voor Vista en zal ongetwijfeld het probleem bij Vista verhelpen. Bij mijn Intellibox zat de juiste driver. Inmiddels krijg ik wel een trein rijdend. Voor de start met koploper maak ik gebruik van de instructies van Modelspoorgroep Valkenswaard (Koploper voor beginners) Pas na de installatie van koploper (en dus ook communicatietest)op de IB laat deze handleiding je locomotieven en treinen installeren. Nadat ik één trein had geïnstalleerd bleef de communicatie intact. Voorlopig probleem opgelost dus!
Ga naar bovenaan de pagina

phil

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  21:38:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeden avond, ik weet nog niet goed wat ik ga aanschaffen ibcom, ib basic.
Ben je tevreden van de basic of loop je toch tegen tekortkomingen aan ?

mvg
Phil
Ga naar bovenaan de pagina

jhaterlaak

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 09 jun 2010 :  00:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik weet oook niet wat ik zal aanschaffen, IB-Basic of de nieuwe IB II. Ik begrijp dat IB-Basic alleen maar een USB heeft, terwijl Koploper om een compoort vraagt. Of is daar deze speciale adapter voor bedoeld? Verder vraag ik me af wat IB II toevoegt als Koploper al heel veel functies heeft.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak



Joop
Ga naar bovenaan de pagina

phil

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 09 jun 2010 :  10:03:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch blijft het me allemaal nog een beetje wazig.
Kan je met een IB basic direct aan de slag met koploper?
De vraag van jhaterlaakof koploper via de usb te gebruiken is of dat daarvoor de adapter dient?
Ga naar bovenaan de pagina

phil

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 09 jun 2010 :  14:11:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk antwoord dank u. Ik denk dat ik er voor ga.
Ga naar bovenaan de pagina

jhaterlaak

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 10 jun 2010 :  01:24:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Ben. Ik denk dat ik maar voor de Basic ga. Moet ik alleen nog zien of ik de 2x4A van Digirails kan koppelen aan de Basic. Ik heb namelijk een gescheiden dubbelspoor en rangeerterrein.
Groeten
Joop

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 06 mei 2011 :  21:32:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Je kunt direct aan de slag via de USB verbinding. Op de PC installeer je een driver. Daarmee heb je een COM poort gerealiseerd. Koploper stel je in op LocoNet.

Gebruiksaanwijzing blz. 18 en 51.

Gr, Ben.



Hallo Ben,

Hier heb je het vast niet over de nieuwe Koploper 7.2 Handleiding.
Onlangs heb ik een IB basic 65060 met USB aangeschaft dus zou ik graag die driver downloaden. Waar kan ik 'm vinden?

vriendelijke groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 07 mei 2011 :  08:33:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Jazeker wel, zit daar de juiste voor Koploper bij? Heb me reeds in het programma goed ingelezen. Dan ga ik me verder met het programma opzetten.
Dank, was in de veronderstelling dat ik wat moest toevoegen.

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 mei 2011 :  10:04:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

De driver bij en voor de IB-Basic is niet specifiek voor een bepaald besturingsprogramma. De drivers zijn voor de verschillende Windows-versies en andere besturings systemen, (OS2, linux) enz.

De drivers installeren die geschikt is voor jouw windhoos versie is voldoende.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 mei 2011 10:05:44
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  17:22:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Wim, dank voor je antwoord.

Op mijn cd-rom staan drivers voor windows 2000, XP en Vista deze heb ik erop gehad. Echter mijn noteboek draait Windows 7 in 64 bit. Evenals genoemde drivers heb ik de cd-rom drivers geïnstalleerd van de cd geleverd bij het seriële kabeltje van de forumaktie. Deze leek mij echter minder terzake doende aangezien deze IB basic USB heeft.
Voor Windows 7 heb ik [url=http://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/ID5AE931-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.ID5AE931&NewServerName=GAMMA]hier bij Uhlenbrock [/url] de middelste driver gepakt.
Bij installatie werd een conflicterende driver gezien en deze heb ik verwijderd.
In koploper zie ik alleen Com3 en Com4 en aangezien ik in mijn pc onder apparaatbeheer op COM4 "Silicon labs CP210x USB to UART bridge" zie staan denk ik dat dat de weg naar de IB moet zijn.
In Koploper kies ik Loconet als digitaal systeem. Zowel com4 als 3 geprobeerd alswel het spelen met diverse Baudrates. Oh ja, het vinkje bij "toevoegen van HCCM wisselprotocol" staat uit, want ik heb geen idee wat dat is.

n.b. Ook bij Intellibox/Twincenter wil het niet. Moet ik dan toch dat kiezen want ik heb geen loconet bouwstenen eraan gekoppeld?

Vandaag heb ik al mijn installaties van de afgelopen 2 dagen verwijderd c.q. gedeïnstalleerd en heb daarna bij Uhlenbrock weer alleen de driver van Windows7 64 bit gedownload en geïnstalleerd om te zorgen dat de PC verder "schoon" is.

Enig idee waar ik verder mag zoeken?

vriendelijke groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  17:59:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

Als je een Intellibox-basic gebruikt kies je in Koplopert voor LOCONET als digital systeem, je kiest voor de hoogste baudrate.
En dan werkt het, net als bij al die anderen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  21:26:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Het interface van de Intellibox is volgens mij conform hoofdstuk 10 van de manual geprogrammeerd. Toch krijg ik nog de volgende meldingen.

bij keuze com4 "Er is geen respons van de centrale eenheid van de treinbaan."
bij com3 "Er is geen communicatie met het digitale systeem."

Anyway; het verschil zit 'm in de details. Eigenlijk is het dit verhaal; http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2108 Ik ben benieuwd of Clencke uiteindelijk voor zijn oorspronkelijke laptop heeft gekozen.

Koploper zal het niet zijn. Het is de IB of de kabel. Er is toch geen verschil in USB A- Usb B kabels?

Ben bang dat die drivers weer eraf moeten..

Wie een super suggestie ?

vriendelijke groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  21:50:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

Op de CD staat een TOOL, daarmee kun je de Intellibox-basic mee besturen en veranderen en wat al niet meer, heb je daar wel verbinding mee??? Probeer dat eens, als dat werkt weet je ook welke comport je nodig hebt voor koploper, daar is op een andere manier ook wel achter te komen, trek de USB kabel uit de PC en start koploper op, nu zal er een comport uit de keuze lijst verdwenen zijn.
Sluit koploper vervolgens weer af en stop de kabel er weer in, start koploper en kijk in de keuze lijst welke comport erbi is gekomen, dat is de comport welke jij moet selecteren in koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  22:41:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Wim,

Onder "apparaatbeheer" - Poorten (Com & Lpt) verschijnt en verdwijnt bij het uitrekken van de USB de "Silicon Labs CP210x USB to UART bridge (Com4)" Dat gaf mij reeds het idee dat het com4 was.
verdere gegevens hiervan : stuurprogramma 5.4.24.0
Locatie Port_#0003.Hub_#0004
poortinstellingen 115200 Bits per seconde, databits 8, pariteit geen, stopbits 1, datatransportbesturing geen

USB_Loconet
de statusbalk vermeldt InterfAace 63120
PortNr. 3 adresse 1
bij Open Port : ---> - BC 00 00 43 en hij krijgt geen antwoord op de vragen over magneetartikelen. (Klopt want heb ik nog niet connected)

of
Je bedoelt Loconet-Tool 1.2.0.1? Die had ik gedownload en geïnstalleerd.
Nu ik daar doorheen blader:
Actuele Com Port nr. : --> Com4
Aansluiten op : Uhlenbrock Geräte mit Usb-Anschluss, aktueller ..Com 4

Kun je daar iets mee?

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  23:05:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
In Koploper kan je onder "instellingen database" kiezen tussen COM3, COM4 en "testen" maar onder apparaatbeheer kan ik COM3 niet terugvinden. Zou daar een oorzaak zijn?

..morgen weer een dag

Dank,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 mei 2011 :  23:17:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

Heb je gedaan wat hier staat? Dus heb je eerst het installatie programma uitgevoerd.

Vanaf blz 10 staan de stappen voor jouw windows versie.
http://www.uhlenbrock.de/intern/index.htm

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  10:03:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Sorry, kan je niet volgen.
Wat bedoel je met "hier" ? Dit topic ? en je verwijst naar een algemene Uhlenbr.. pagina.

Koploper stond eerder op m'n noteboek dan de drivers van de IB basic. Deze heb ik er opgezet terwijl de Usb kabel verwijderd was.

Is het handig Koploper te verwijderen en vervolgens alle drivers wederom verwijderen?

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  10:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
http://www.uhlenbrock.de/intern/20/ID5AE931-002.apd/TreiberSetup.pdf
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  10:59:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank voor de link. Een bekende handleiding en deze meen ik goed opgevolgd te hebben maar ik ga opnieuw beginnen. Alles is eraf, ook Koploper. Eerst de CD/rom van de IB ondanks dat ik Win 7 64 bit draai.

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  11:37:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

Koploper heeft hier helemaal niets mee te maken, en kan gewoon op de PC blijven staan!!!!
Je hoeft alleen de IB-Basic en de drivers in de juiste volgorde aan te sluiten en te installeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  11:46:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
Ben op de CD-rom naar de directory gegaan waar de USB-drivers staan (W2k_XP_Vista )heb de USB-Loconet-Interface toepassing gestart. In tegenstelling tot het "runnen"van CD-run.exe in de root directory.
Voor het eerst geen "Laufzeitfehler 5" !
Opnieuw opstarten.
Drivers geinstalleerd, USB erin (hij wil iets nieuws updaten maar dat lukt niet en dat was volgens mij die update van de UH site) Intellibox aan; en ik zie 'm onder de USB-controllers met geel uitroepteken. Niet onder LPT / Com poort. Dat zie ik helemaal niet.
Op de UH site ga ik nu de nieuwere driver uploaden.

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  12:21:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Michiel,

Koploper heeft hier helemaal niets mee te maken, en kan gewoon op de PC blijven staan!!!!



Las een berichtje dat een modelspoorvereniging had geadviseerd geen treinen te benoemen etc. dus ik dacht grondig : alles eraf en opnieuw.

Na de installatie deed de nieuw geïnstalleerde koploper het niet met dezelfde meldingen. Nu heb ik de CP210xVCP_win7.exe geïnstalleerd en gaat Koploper 7.3 er weer op.

groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Golfer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  12:52:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Golfer  Reageer met citaat
aan allen: Reeds nu dank voor de bijdragen. Kost meer moeite dan ik dacht!

hm..... Het wil niet.
Is het normaal dat in apparaatbeheer onder "Poorten (Com &LPT)" wel de driver staat en onder "USB-controllers" helemaal niets meer na de update naar de 64 bit driver?

Wat kan ik doen, bij UH een andere 32 bit driver voor WIN7 downloaden?

groet, Michiel

n.b. Wilde nog been jpeg van een printscreen uploaden maar dat wil niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  16:49:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar ook dat is toch geen enkel probleem dat gaat gewoon hoor.

Kijk maar


Download Attachment: uploadjpg.JPG
134,55 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  19:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Onlangs heb ik hier thuis ook een nieuwe PC op Windows 7 64 bit geïnstalleerd. Daar draait Koploper overigens niet op. Ook daar heb ik veel werk moeten doen om alle 64-bits drivers weer te vinden en te installeren. Zo heb ik een nieuwe MIDI-interface moeten kopen en komt er ook een nieuwe printer-scanner, omdat voor de huidige exemplaren geen 64-bits drivers zijn. Ik denk dat dat ook hier je probleem is. Je moet echt een goede 64 bits-driver hebben, anders blijf je problemen houden. Normaal gesproken zou W7 de USB-kabel automatisch moeten herkennen en installeren. Het is overigens wel normaal dat je geen problemen hebt bij de poorten. Die zijn min of meer zwevend en zijn alleen zichtbaar als ze actief zijn.
Je zou nog eens kunnen proberen de USB-hub, die foutief is geïnstalleerd te verwijderen en dan de PC de hub opnieuw te laten installeren. Vervolgens kiezen voor de Windows Update. Windows gaat dan zelf op zoek naar het juiste appparaat. Vervolgens kun je de driver hiervan installeren. Succes ermee.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 mei 2011 19:21:31
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina