Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 96 / Bezoekers Vandaag: 8234
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 ECoS en K83
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

treinbert

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 01 jan 2010 :  21:09:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van treinbert  Reageer met citaat
Ik ben nog maar net met de sturing van een testbaan begonnen, maar ik krijg op een of andere manier geen reactie van mijn K83 decoders. Ik heb er al meerdere geprobeerd en ingesteld op 1 t/m 4 (2,3,5,7 On). De digitale rijspanning is op de rails aangesloten en op de K83. Hoe kan ik een K83 op een andere manier testen?

In koploper heb ik nog een eigenaardigheid ontdekt. Als ik een wissel als defect opgeef, dan probeert koploper deze toch om te zetten en er een trein over te sturen. Wellicht begrijp ik de functie van "defect" bij een wissel niet helemaal.

Als derde wil ik graag een vraag stellen over het ijken van de locomotieven. Ik gebruik volledige detectie, behalve op de wissels. Hoe moet ik de begikn- en eind-bezetmelder interpreteren? Geld dit bij het binnenrijden van de bezetmelder, of bij het afvallen van de bezetmelder? Mijn testbaan is een kleine ovaal met een parallel-spoor en een circel in het midden. De twee stations sporen hebben elk drie delen, die terugmelden. De andere blokken hebben elk slechts twee delen met terugmelding. In het totaal gaat het nu dus om 16 terugmeldingen en 4 wissels. Ik heb een backup van de baan toegevoegd.

Groet,
Bert

Download Attachment: DemoBaan.bck
33,45 KB

Rijd met alles wat mogelijk is.

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 jan 2010 :  22:11:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bert,

klopt jouw geuploade database bij jouw uitleg, feitelijk zal koploper in deze database nooit een wissel automatisch zetten, immers je wisselstraten tussen de blokken zijn niet gedefinieerd,

Als je een wissel aangeeft als defect staat er een blauwe punt bij de wissel en zal koploper deze in automatisch bedrijf niet meer aansturen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 jan 2010 :  23:41:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door treinbert



Als derde wil ik graag een vraag stellen over het ijken van de locomotieven. Ik gebruik volledige detectie, behalve op de wissels. Hoe moet ik de begin- en eind-bezetmelder interpreteren? Geld dit bij het binnenrijden van de bezetmelder, of bij het afvallen van de bezetmelder?




Koploper werkt met het bezet worden van bezetmelders d.i. het binnen rijden op een bezetmeldersectie. Dit zowel bij binnenkomst als eindmelder...
Er zijn daarop enkele uitzonderingen mogelijk , die moet je dan duidelijk aangeven als actie bij het vrijkomen van een bezetmelder.
Vergeet die nog even , eerst testbaan in leven krijgen...


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

treinbert

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 02 jan 2010 :  02:41:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van treinbert  Reageer met citaat
Hoi Wessels,

Na enkele omzwervingen heb ik de wisselstraten gevonden. Bedankt. Nu nog de aansturing, want de K83 wil niet met de ECoS praten.

Tot later,
Bert
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Bert,

klopt jouw geuploade database bij jouw uitleg, feitelijk zal koploper in deze database nooit een wissel automatisch zetten, immers je wisselstraten tussen de blokken zijn niet gedefinieerd,

Als je een wissel aangeeft als defect staat er een blauwe punt bij de wissel en zal koploper deze in automatisch bedrijf niet meer aansturen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded



Rijd met alles wat mogelijk is.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 02 jan 2010 :  09:02:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

De eerste vraag zou moeten zijn kan je de wissels direct met de Ecos aansturen?
Nee dan is de meeste kans dat je de decoders niet als motorola hebt gedefinieerd.
Als de wissels met de Ecos werken, en je hebt met koploper goed contact met de Ecos dan zouden de wissels ook moeten werken.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 02 jan 2010 :  14:48:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Allereerst welkom op dit forum.
Bij je derde vraag praat je over ijken van locomotieven, volledige detectie en bezetmelders. Het ijken van locomotieven is een aparte bezigheid om de snelheden van de locs netjes te krijgen. Je kunt ook rijden zonder dat gedaan te hebben.
Zoals reeds is aangegeven werkt Koploper met bezetmeldingen in blokken. Dat wordt geregeld door twee bezetmeldsecties, één in het begin van het blok, de binnenkomstmelder en één aan het eind, de stopsectie. Als je met volledige detectie rijdt, betekent dat dat je hele trein gedetecteerd wordt, dus ook de wagons en rijtuigen. Als je dat doet heeft dat voordelen bij bijvoorbeeld het vrijgeven van wisselstraten. Mijn advies is om eerst op je baan de basisdingen aan de praat te hebben, zoals automatisch rijden met de juiste wisselaansturingen etc. Als dat allemaal naar behoren werkt, kun je de volgende stappen nemen, zoals bijvoorbeeld het gaan ijken van de locs. Veel succes en plezier ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

treinbert

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 16 jan 2010 :  00:05:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van treinbert  Reageer met citaat
Bedankt allen,

Het gaat redelijk vooruit. Er rijden nu twee locomotieven op de testbaan.Ik heb nog enkele kleine problemen. Hopelijk kom ik r uit.

Ik test het verder. Ik heb al en andere vraag op het forum gesteld over spookmeldingen.

Rijd met alles wat mogelijk is.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina