Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 2684
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 657
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Verkeerde trein in opstelstroook
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 18 jun 2009 :  20:55:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

En alweer zit ik met een vraagje. Op mijn testrondje heb ik 2 opstelstroken. Eentje van 80cm en eentje van 40cm. tevens rijden er 2 treinen rond (70cm en 10cm).

In de instellingen per database heb ik aangezet dat opstelstroken op lengte worden geselecteerd. Resultaat is dat wanneer ik naar de opstelstroken laat rijden, het vaak goed gaat, maar soms fout.

Als de trein van 10cm toevallig de opstelstrook van 80cm passeert dan gaat hij zich er netjes opstellen. De andere trein van 70cm blijft dan tot in het oneindige rondjes rijden in de hoop een opstelstrook te vinden die groot genoeg is.

Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de korte trein in de lange opstelstrook gaat staan?

Alvast bedankt,

Jeroen

Backup bijgevoegd.

Download Attachment: Jeroen-Ovaal.bck
22,09 KB

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 18 jun 2009 :  22:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Het eenvoudigste is waarschijnlijk de korte trein een apart treintype te geven (bv korte trein). Vervolgens maak je een variabele route voor dit treintype. In deze variabele route sluit je het betreffende opstelspoor uit. Dit treintype zal dan niet het betreffende opstelspoor opgaan. Succes ermee. Als je bij de uitvoering weer tegen vragen aanloopt, zie ik het wel weer verschijnen op het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jun 2009 22:35:11
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  11:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Er is nog een andere mogelijkheid die je wellicht kunt gebruiken.
Als je van het de opstelsporen een blokgroep maakt, heb je bij onderhouden blokgroepen de optie om op te geven dat de treinlengte minimaal een bepaald percentage van de lengte van het opstelspoor moet zijn om te mogen stoppen. Is dat niet het geval, zal de trein in het betreffende spoor gewoon doorrijden.
Ik weet niet of dit ook werkt als je op de knop 'naar opstelblokken' hebt geklikt (ik begrijp dat dat is wat je doet en dat het dan niet goed gaat?).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  12:07:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Dag Jeroen,

Ik heb het niet geprobeerd, maar gooi mijn idee hier maar in de groep.

Wat als je per prioriteit de keuze laat maken welk opstelspoor gebruikt moet worden. De prioriteit is het hoogst voor het kortste opstelspoor, en aflopend tot het langste opstelspoor.

Een aankomende trein zal naar mijn idee het kortste vrij opstelspoor kiezen dat de trein kan ontvangen. Je moet dan wel de opties afzetten dat toelaat om een te lange treinen te ontvangen in je opstelsporen, behalve voor het langste opstelspoor.

t'Is maar een idee. Ik weet niet of het werkt.
succes ermee,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  18:43:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jeroen,

Het eenvoudigste is waarschijnlijk de korte trein een apart treintype te geven (bv korte trein). Vervolgens maak je een variabele route voor dit treintype. In deze variabele route sluit je het betreffende opstelspoor uit. Dit treintype zal dan niet het betreffende opstelspoor opgaan. Succes ermee. Als je bij de uitvoering weer tegen vragen aanloopt, zie ik het wel weer verschijnen op het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dirk,

Zover ik kan zien kan ik een variabele treinroute alleen koppelen aan een treintype of aan "opstellen". Niet aan beide. Dat houdt in dat ik het betreffende baanvak voor altijd uitsluit. En dat is niet de bedoeling. Heb ik ergens over een vinkje heen gekeken?

Michiel, Huub, die blokgroepen en de opstelprioriteit ga ik uitzoeken.

Groet,
Jeroen

Bewerkt door Jeroen_vd_Meer op 19 jun 2009 18:46:56
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  20:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Welke zijn dan die opstelstroken. Je hebt alleen normaal spoor gedefinieerd. Zo zal een trein dus nooit stoppen.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  21:07:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Blok 1 en 5 zijn als opstelblok gedefinieerd (aanvulling blokgegevens).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  21:30:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Dat klopt. Als je in de variabele route voor de korte trein het lange opstelspoor uitsluit, zal de korte trein daar nooit naar toe gaan. Als je dat wel wilt en vervolgens dit opstelspoor weer vrij wil maken voor de lange trein, dan moet je waarschijnlijk iets met logische en speciale acties gaan doen. Ik heb daar niet zo 123 een antwoord op, maar zal er eens verder induiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  23:07:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Blok 1 en 5 zijn als opstelblok gedefinieerd (aanvulling blokgegevens).




Ik had hem dus zo niet gezien ging/ga ervan uit dat een opstelblok zich in het schaduwstation bevindt en dat je zodoende je treinen weg kan rijden

het probleem is een beetje dat blok 2 vanuit 8 en 4 en van de andere zijde uit 2 en 6 bereden kan worden. Blok 1 alleen vanuit 4 cq andersom uit 2. Normaal kom je maar vanaf een toegang in een opstespoor en dan zijn de keuzes simpel. Nu is er een mogelijke blokkade.

Wat betreft het selecteren doet koploper het juist. Hij kijkt eerst of de kortste vrij is zo niet pakt die de andere.

Ik denk dat je het probleem beter kan ondervangen door een stopverbod via een variabele route voor de korte trein in blok 2. Echter als de lange trein zich nu in de binnenbaan bevindt kan deze niet verder zie het probleem hierboven.
Tevens van het blok een stationsblok te maken en geen opstel zodat na een bepaalde tijd de trein toch weer gaat rijden en zodoende de weg vrij maakt voor de lange trein



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina