Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 291 / Bezoekers Vandaag: 5211
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 LB 100
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bru

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 10 jul 2006 :  22:39:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Hallo heren ik ben bezig met mijn draaischijf.
en ik heb een lb100 van lenZ
nu is de aansluiting als volgd
contact K 1 rood digitaal Marklin
j 2 bruin
k1 midegelijder draaischijf
j massa bruin
massa -] massa s88
0 contact s88
nu is het zo dat als er spanning op de baan komt dan meld hij niet
na enige tijd wel
wat doe ik fout
met vriendelijke draaischijf groeten
Martien Bruynel IB enz........



pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 10 jul 2006 :  22:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martien,

Welk type draaischijf gebruik je ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  16:25:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Bru

Hallo hub ik heb de märklin draaischijf de nieuwe
Groeten martien
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  17:44:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martien,

Toch nog even een vraag.
Is het de digitale 7686 of de 7286 (met 7687).
Uit je bericht maak ik op dat je ook in het bezit bent van een S88.
Als dat zo is heb je geen stroomdetectie nodig.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  18:41:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Hallo Hub
de draaischijf is de 7286 met de 7687.
Het is mij niet duidelijk je moet toch melden op de draaischijf.
met een staaf als melder geprobeerd
maar dan bijft de loc vaak staan te wijnig Massa denk ik.
groeten Martien...
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  19:10:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martien,

De decoder kun je eigelijk in twee delen opdelen.
Links B 0 0 = middenleider en beide buitenste staven (K-rails) van de draaibrug. Dus de voeding van de loc.
B met Rood en een van de buitenste staven met Bruin, de andere buitenste staaf kun je gebruiken voor terugmelding naar een S88.
Tweede gedeelte: L 0 B rt gn ge. Is voor de draaischijf
L is Licht, 0 met Bruin en B met Rood,
rt aan S88 geeft aan of de draaibrug nog in bedrijf is.
gr aan S88 geeft aan of de railaansluiting bereikt is.

Normaal is er voldoende massa zodat detectie kan plaatsvinden.
Je hebt het met aan staaf getest, kijk uit dat deze geen contact maakt met de middengeleider.
Slecht contact: rails vuil of de contactbanen op de koningsstoel. Zie hiervoor de handleiding punt 10. Onderhoud en controle.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  22:18:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Hub bedankt voor de uitleg.
maar ik heb de lb 100 niet voor niets gekocht.
ik vond het een uitdaging.
maar jij weet hier geen andwoord op ik heb van een kennis een lb101
en die werkt wel
ik ga nog wat uit zoeken .
alvast bedankt......
gr Martien
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  09:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martien,

Ik heb geen ervaring met de Lenz LB100.
Zoals je het beschrijft is deze goed aangesloten.
Wat ik wel eens gelezen heb, en nu moet ik heel voorzichtig zijn, dat de LB100 niet zo goed schakeld. Dit zou dan ook de oorzaak kunnen zijn waarom de LB100 het wel/niet doet.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 24 jul 2006 :  23:49:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Ha hub even weg geweest.
bedankt voor het na zien maar de lb 100 doet het even wel en na een tijdje blijft hij melden of dat er een verzadeging komt.
gr martien
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 jul 2006 :  08:10:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Martien,

Bij mij blijft er ook af en toe een uitgang hangen.
Dan moet ik met een los weerstandje even contact maken en het werkt weer.

Ik ben afgestapt van de LB100, heb er nog enkele in mijn baan, maar gebruik tegenwoordig de detectie van de HCCM.

Deze werkt minimaal net zo goed, zo niet beter, en het aansluiten is een stuk simpeler.
En voor de prijs van ca. Euro 40,-- per 16 uitgangen hoef je het al helemaal niet te laten.
Je moet ze wel zelf in elkaar solderen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 26 jul 2006 :  09:59:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik heb met de LB100 verschillende experimenten gedaan, en mijn conclusie is dat het een vaag schakelende detector is. Daarmee bedoel ik dat het verschil tussen de situaties bezet/onbezet heel klein is. Daardoor kan hij bezet geven als er niets is, of onbezet als er juist wel een loc staat.
Op mijn website staat het schema van de LB100, en twee varianten die aanmerkelijk duidelijker schakelen. Om te begrijpen waarom dat zo is moet je overigens wel enig inzicht in elektronica hebben.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 14 aug 2006 :  20:27:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Hallo heren
terug van Vakantie..................?
Klaas bedankt voor de schema's
maar ik had nog een vraagje
de Optocoupler is van mij anders p621
maakt niet uit geloof ik...
al vast bedankt ik ga er mee aan het werk.
GR MARTIEN................
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 aug 2006 :  22:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maarten,

De p621 kun je ook gebruiken i.p.v. de pc817.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  17:45:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Toch nog een vraag over die bezetmelding door stroomdetectie. wat zijn de ervaringen met de 5233 van Viessmann in combinatie met Marklin en Koploper. Doorgaans maken die jongens goede spullen. De detectie moet betrouwbaar zijn maar gezien de prijs van die 5233, die je ook nog eens een keer per twee moet kopen, wil ik het graag zeker weten.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox,
C-rails
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  21:35:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Klaas en de andere
het werkt de aanpassing.
maar na enige tijd lijkt het of er weer wat verzadigt
en dan gaat hij melden en dan doet hij het niet meer...............
klaas jij geeft aan bij een gelijk spanning van 20 volt
maar diegitaal ik never gelijkspanning.......! ??
wat nu en .....
ik hoor graag van u kant
groeten Martien
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  00:25:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Allen,

Toch nog een vraag over die bezetmelding door stroomdetectie. wat zijn de ervaringen met de 5233 van Viessmann in combinatie met Marklin en Koploper. Doorgaans maken die jongens goede spullen. De detectie moet betrouwbaar zijn maar gezien de prijs van die 5233, die je ook nog eens een keer per twee moet kopen, wil ik het graag zeker weten.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins
Märklin, Intellibox,
C-rails



Tom, als je met C-Rails werkt, heb je toch helemaal geen stroomdetectie nodig, kan je het toch gewoon af met massa-detectie, zoals het voor marklin is bedoeld. Met de S88 of de 5217 van Viessmann. Of via de LocoNet melder 63350 van Uhlenbrock.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  09:19:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Natuurlijk heb je gelijk, het is niet handig om het anders te doen. Maar de discussie ging over de LB100. Zelf gebruik ik een LB101 om de (metaalrail) schuifbrug te detecteren en dat gaat goed. Omdat ik nog wat fratsen met deze detectie wil uithalen komt een 5233 in het zicht, omdat die acht uitgangen heeft. Je moet ze echter per twee aansluiten en dat is wel duur. Ik vraag me dus af of ze goed werken in combinatie met Koploper en of het ook goed gaat als je er slechts éen aan het eind van de keten zet. Twee is eigenlijk noodzakelijk om 16 bezetmelders te hebben zodat het als één module gezien wordt. Wie heeft er ervaring mee? De prijs is nogal hoog en ik wil graag enige zekerheid.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox,
C-rails
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  09:50:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bru

klaas jij geeft aan bij een gelijk spanning van 20 volt
maar diegitaal ik never gelijkspanning.......! ??

Klopt, digitaal is een blokspanning die tussen plus en min heen en weer schakelt. Dat maakt dat de LB100 alleen maar werkt tijdens de positieve pulsen. Dat is een beetje lastig meten, en daarom heb ik hem gemeten met gelijkspanning. Maar dat is dus wat anders dan de gebruikssituatie.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  10:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Omdat ik nog wat fratsen met deze detectie wil uithalen komt een 5233 in het zicht, omdat die acht uitgangen heeft. Je moet ze echter per twee aansluiten en dat is wel duur.
Tom Prins



Tom,
Goed om (weer) van je te lezen op dit forum. Je hebt me in het verleden al eens prima op weg geholpen met het programmeren van de draaischijf icm de Intellibox.
Maar even terug naar de topic: is voor jou niet veel handiger om met een minimale schakeling van 2 diodes, 2 weerstanden en 1 transistor de bestaande S88 op te waarderen naar stroomdetectie. Da's vele malen goedkoper dan de V. en nog flexibeler ook. Of zijn er (nog) andere argumenten om toch voor de LB te gaan?

groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  12:34:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert

Wat diodes, transistoren en weerstanden en naar ik aanneem een printje. Dat kan het geld niet zijn. Echter ik ben geen knutselende technicus en ben altijd wat bang de boel op te blazen. Wat ben ik in zo´n geval kwijt aan materiaal? Dan moet ik nog iemand vinden die het in elkaar wil prutsen natuurlijk!
Het is overigens niet bedoeld voor de draaischijf maar een Brawa schuifbrug en een paar opstelsporen waar alleen de loc wil kunnen detecteren en dat soort dingen. Financieel is dit aantrekkelijker en dat is ook belangrijk bij onze dure hobby.
Leuk dat ik je weer zie!




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox,
C-rails
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  08:59:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Wat ben ik in zo´n geval kwijt aan materiaal? Dan moet ik nog iemand vinden die het in elkaar wil prutsen natuurlijk!




Als je even aangeeft hoeveel stroomdetectiepunten wil hebben, dan maak ik wel even zo'n ding voor je. Kost inderdaad geen klap, want het zijn onderdelen die bij bosjes in mijn kist rondzwabberen. Mail je me even prive, om niet te veel off-topic te geraken ;-)

Om toch nog enige meerwaarde ook voor anderen uit deze message te halen, maar even de uitleg: Bij stroomdetectie wordt de draad die het blok voedt onderbroken en worden er op die plek 2 diodes zgn. 'anti parallel' geschakeld. Het digitale signaal varieert tussen de ca. min en plus 20 volt. De ene diode laat dan het positieve deel door, de andere het negatieve deel. Vandaar de naam anti-parallel.
De grap is dat er over die diodes een kleine spanningsval ontstaat (ongeveer 0,7 volt). De passerende trein heeft hier geen last van (gaat niet langzamer rijden of zo). De spanningsval is er echter alleen als er daadwerkelijk een belasting is (omdat er een trein c.q. wagong met lampje overheen rijdt die stroom verbruikt. De 0,7 volt wordt gebruikt om een transistor te schakelen; die staat dus open of dicht. Is er geen spanning, dan staat hij vrolijk onzichtbaar te wezen, is de spanning er wel, dan trekt hij de uitgang naar 0. En die uitgang koppel je aan een S88 ingang, en voila: je hebt precies het effect wat je wilt hebben voor de detectie. Dat is het algemene principe.
Er zijn nog wat luxe verschillen, maar het principe is gelijk. De luxere uitvoering beschikt over een zgn. opto coupler. Dat is een component waar een led en een foto transistor inzit en op die manier een galvanische scheiding ontstaat tussen de baan en de S88. Het is maar waar je voor kiest, alles heeft zijn prijs. 'Vroeger' had ik alleen maar M-rails en had ik zo'n 80 van dit soort stroomdetecties met 2 diodes en een transistor (vandaar zoveel zooi aan onderdelen in de kist...). Nooit ook maar een centje pijn gehad met het feit dat het niet galvanisch gescheiden was.

Er is een zwak ding in (alle) stroomdetecties en dat is kortsluiting: De stroomcapaciteit van de diode in geval van kortsluiting: bij een 'noormale' belasting, bijvoorbeeld door een lok, kom je prima uit met een 1A diode (1N4001 etc.) Is er echter kortsluiting, dan vliegen er fikse ampers door de diode heen. Als 'ervaringsdeskundige' is het mij echter nog nooit gelukt om een diode op deze manier naar de diode-hemel te helpen, omdat de kortsluitbeveiliging van de (Edits)booster sneler was, dan het inwendig verdampen van de diode. Het toepassen van een zwaardere diode kan, maar behalve de prijs die veel hoger is, gaat een 5A exempaar net zo stuk als een 1A, als de kortsluitbeveiliging niet snel genoeg werkt.
Hmm... realiseer me dat ik een eind uit de buurt ben van het oorspronkelijke onderwerp van het draadje...

Groet,
Leendert

Bewerkt door Leendert op 22 aug 2006 09:07:01
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  15:30:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Dank, het is me helder. En zover is het niet van het oorspronkelijke onderwerp verwijderd: het gaat nog steeds over de stroomdetectie.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
C-rails
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina