Auteur |
Onderwerp  |
|
JB47
74 berichten |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 14:56:21
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vaste treinroute gemaakt om een treinstel heen en weer te laten pendelen tussen het station en het station (ik heb er maar een op mijn kleine testbaantje). In onderhouden vaste treinroute heb ik zowel "voor treintype" als "voor loc" uitgeprobeerd, met hetzelfde resultaat. En dat is dat als ik het vinkje in de rijwindow wegneem, het treinstel gewoon doorgaat met de treinroute. Ten einde raad heb ik het volgende gedaan. Ik heb "voor loc" geselecteerd en een loc aangevinkt die niet op de baan is (loc 2). Het blijkt nl niet mogelijk om "voor loc"te selecteren zonder ergens een vinkje te zetten, want dan springt de radiobutton prompt weer naar "alle locs". Dat leek even te werken tot ik vanmiddag mijn blokkendoos treinstel op de baan zette (dat deze route eerder heeft gereden) en ja hoor, na enige tijd begint de vaste treinroute weer. In het rijwindow van dit treinstel staat niet eens de mogelijkheid iets aan te vinken, want het enige locje dat die mogelijkheid zou hebben is immers loc 2. Ook heb ik al een keer gedacht dat ik misschien de mogelijkheid tot keren in blok 6 moest uitschakelen, dus dat het keren door de treinroute zou worden geregeld, maar dat betekende dat de trein rechtdoor ging, terwijl hij de blokken achter zich had gereserveerd!! :-) Kortom, ik doe iets fout. Iemand gaf hier ooit de tip van dat treinstel dan automatisch rijden uit te zetten, maar dat is geen echte optie, want ik zou het treinstel graag ook nog gewoon mee willen laten rijden "op de automaat", zonder vaste route. Ik voeg een bck van mijn situatie toe, misschien dat iemand dan hopelijk meteen ziet wat ik fout doe.........
Voor alle duidelijkheid, ik vind Koploper werkelijk fantastisch!!
bedankt! Jaap
Download Attachment: 2008716235633_Rocotest.bck 84,54 KB |
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 17:04:01
|
Hallo Jaap,
Klik even op het kruisje achter "actief" in het rijwindow onder vaste routes.
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
Bewerkt door GRUspoor op 16 dec 2008 17:05:00 |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 19:05:22
|
Hallo Gert,
Even dacht ik dat ik dat over het hoofd had gezien, maar ik heb het even gechecked en als je het treinstel niet hebt geselecteerd middels een vinkje in önderhouden vaste routes", verschijnt de mogelijkheid niet eens in het rijwindow, en kan er dus niets actief staan..... kortom, gechecked en nee, dat is het niet!
niettemin bedankt voor het meedenken! Jaap |
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 19:19:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JB47
Hallo Gert,
Even dacht ik dat ik dat over het hoofd had gezien, maar ik heb het even gechecked en als je het treinstel niet hebt geselecteerd middels een vinkje in önderhouden vaste routes", verschijnt de mogelijkheid niet eens in het rijwindow, en kan er dus niets actief staan..... kortom, gechecked en nee, dat is het niet!
.
Zorg dat je bij die lok de vaste route kan zien in het rijwindow...dan kan je ze ook wissen voor die lok. Door op het kruisje te drukken ACHTER de naam van de gekozen vaste route... niet door het vinkje VOOR de naam van die vaste route. Ik denk dat je een herhalende route hebt en die blijft dus lopen....
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 23:45:09
|
Hallo Theo,
Bedankt voor je suggestie, maar herlees mijn probleemstelling nog eens: er staat nl bij treinstel 7 niets in de rijwindow, want de enige loc die in onderhouden vaste routes is geselecteerd, is nummer 2 (staat niet eens op de baan). Uiteraard kan ik de hele route wissen in onderhouden vaste routes, maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil hem graag aan en uit kunnen zetten. En ik denk dat dat ook kan. Wat ik wel heb aanstaan en nu maar eens zal uitzetten, is "herhaal route". Misschien dat dat helpt, maar begrijpen doe ik het niet! :-)
Het lijkt overigens al een tijdje goed te gaan sinds ik in onderhouden locs "treinstel" heb uitgezet.
maar bedankt
mvg, Jaap
|
 |
|
Wissels
Netherlands
1451 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2008 : 23:46:16
|
Hallo Jaap,
alle 3 de treinroutes die jij hebt aangemaakt zijn slechts geldig voor 1 loc, en dat is niet de door jou genoemde blokkendoos. Andere locs kunnen en zullen met de door jou geuploade database nooit een zgn. vaste route kunnen volgen.
Toch even terugkomen op een vaste treinenroute die in een loop loopt, dan zal je het merkje bij herhalen route moeten verplaatsen naar bv. automatisch verder rijden.
De waarschuwing herhalen route uitschakelen in bv. route 2, kan je natuurlijk ook verplaatsten naar bv. automatisch verder rijden, de optie in blok 6 bij het vinkje ontheffing keerverbod in volgend blok is hiermee overbodig geworden. Want dat ontheffing keerverbod is alleen bedoeld voor automatisch rijden,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 00:43:17
|
Hallo Walter,
Dat was een van de vreemde verschijnselen, die blokkendoos bleef af en toe de vaste route rijden ondanks dat hij niet was geselecteerd als loc.
Inmiddels heb ik "treinstel"in onderhouden locs weer gewoon aangezet en na de suggestie van Theo en jou de "herhaal route" in "overgaan op automatisch rijden" geselecteerd. Want ik denk dat je opmerking over een loop klopt.
Wat ik niet begreep was je opmerking over dat vinkje öntheffing keerverbod". Ik heb wel "keer loc"aanstaan in blok 6, maar dat bedoel je toch niet?
Overigens reactie op Gert's suggestie: bij mij blijft dat venstertje äctief"helemaal grijs en leeg en ik kan ook niet op het kruisje drukken. (?)
Acties tot nu toe hebben het nog niet opgelost......
Het wordt een beetje laat (00:45), dus morge maar verder proberen
Nogmaals bedankt voor jullie hulp
mvg, Jaap |
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 08:01:34
|
Hallo Jaap,
En dat is dat als ik het vinkje in de rijwindow wegneem, het treinstel gewoon doorgaat met de treinroute.
Wat jij hier beschrijft klopt precies met zoals ik het heb geprogrammeerd en bedoeld. Het vinkje geeft alleen maar aan dat voor de geselecteerde loc in het rijwindow het mogelijk is dat die vaste treinroute gestart mag worden indien de combinatie richtingsblok/eerste blok zich voor doet (dus trein er toevallig doorheen rijdt).
Het stoppen van een vaste treinroute is ook simpel (en trouwens al een keer vermeld): onder de lijst met vaste treinroutes staat eventueel aangegeven welke treinroute actief is. Achter deze omschrijving zie jij een kruis staan. Door middel van dit kruis kan je de vaste treinroute verwijderen bij een locomotief. Makkelijker kan ik het toch niet maken.
quote: Overigens reactie op Gert's suggestie: bij mij blijft dat venstertje äctief"helemaal grijs en leeg en ik kan ook niet op het kruisje drukken. (?)
Als dit veld leeg is, dan is er ook geen vaste treinroute actief. Kijk maar linksonderin de statusbalk van het rijwindow: daar staat dan niet 'vaste treinroute'.
Mvg, Paul. |
Bewerkt door PaHaSOFT op 17 dec 2008 08:03:54 |
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 10:20:45
|
Hallo Theo,
Bedankt voor je suggestie, maar herlees mijn probleemstelling nog eens: er staat nl bij treinstel 7 niets in de rijwindow, want de enige loc die in onderhouden vaste routes is geselecteerd, is nummer 2 (staat niet eens op de baan).
Daarom dat ik voorstelde : zorg dat het wel in het rijwindow staat door wijzigingen bij vaste treinroute. Iets dat er staat kan je wissen, iets dat er niet staat moeilijk.
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 10:26:56
|
quote: [i]
quote: Overigens reactie op Gert's suggestie: bij mij blijft dat venstertje äctief"helemaal grijs en leeg en ik kan ook niet op het kruisje drukken. (?)
Als dit veld leeg is, dan is er ook geen vaste treinroute actief. Kijk maar linksonderin de statusbalk van het rijwindow: daar staat dan niet 'vaste treinroute'.
Paul,
Wanneer een trein een vaste route rijdt en je neemt dan via onderhoud vaste route de keuzemogelijkheid van die route weg voor dat type of die lok/trein, verliest dan die lok direkt zijn route ? Indien hij de route toch "afmaakt" en het is een herhalende route dan kun je het verschijnsel krijgen wat beschreven werd. Dan kun je ze niet meer stoppen omdat ze bij die trein ondertussen onzichtbaar geworden is.
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 10:38:36
|
Theo,
Ja die is hij dan meteen kwijt. Hij geldt niet meer voor die locomotief en dus vervalt de vaste treinroute meteen, ook als de trein gebruikt maakt van die vaste treinroute.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 11:20:33
|
Allen dank voor jullie hulp, want langzaam maar zeker begin ik er geloof ik uit te komen....
Allereerst had ik gisteravond herhaal route gewijzigd in ga over op automatisch rijden in het onderhoudsscherm vaste routes. Dat heeft in ieder geval verduidelijkend gewerkt, omdat nu kan bijhouden waar hij is in het afwerken van de route. Meestal sluit ik een rijwindow als ik automatisch rijd, of neem de tab algemeen. Vanochtend heb ik naar het venster zitten kijken met de grijze regel en constateerde wat ik nog niet eerder had gezien, de actieve route verscheen daar en ja ik kon hem verwijderen. Weer wat geleerd! Maar, vervolgens opnieuw geprobeerd. Dus vinkje voor de route aangezet en gewacht tot het treinstel op blok 6 kwam en inderdaad de treinroute startte. Keurig laten aflopen en automatisch verdween ook het actief regeltje weer. Ik dacht dat ik het nu eindelijk goed had.............. Nu het vinkje uitgezet in het rijwindow. Trein rijdt nog een paar rondjes, ook over blok 6 en er gebeurt niets ongewoons, de treinroute start niet (zoals ik zou verwachten)
Maar...........dan ineens bij weer een passage door blok 6, keert de loc en begint de andere kant op te rijden. In het grijze venstertje wordt geen treinroute actief, het vinkje staat ook niet aan.
Nu moet ik denken aan wat Walter schreef over de keer optie in blok 6. Die heb ik aan staan omdat ik aannam dat dat nodig was om de treinroute te kunnen rijden. (station in en andersom terug). Dat vinkje staat in blokeigenschappen als kans..........is dat fout misschien?
Toen ik eerder heb geprobeerd mijn probleem op te lossen door dat vinkje weg te halen, leidde dat ertoe dat de blokkendoos vooruit uit het station vertrok, terwijl hij achterwaarts blokken had geselecteerd..........dat werd dus een noodstop!! :-)
mvg, Jaap
|
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 12:23:43
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Theo,
Ja die is hij dan meteen kwijt. Hij geldt niet meer voor die locomotief en dus vervalt de vaste treinroute meteen, ook als de trein gebruikt maakt van die vaste treinroute.
Bedankt, dat kan dus niet de reden zijn... Ik kon het niet proberen...baan gedeeltelijk in ombouw..
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 12:55:46
|
Jaap,
Wat is nu precies het probleem? Als is aangegeven in onderhouden blokken dat een trein moet keren en het is een treinstel (of trekduwstel) zal de trein ook keren.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 15:08:25
|
aan alle helpers,
Door in eigenschappen blokken "keer loc" weg te halen, heb ik geen(!) spontaan pendelende treinen meer. Maar mijn treinroute werkt nu ook niet goed meer zoals eerder beschreven. In de treinroute zelf is via wijzig gegevens blok het omkeren in blok 6 toegestaan vinkje aangezet. Proefdraaien laat zien dat de blokkendoos weer achterwaarts blokken claimt, maar vooruit het station verlaat. Daarna heb ik het vinkje weggehaald om te zien wat daarvan het effect is, maar ook dan gebeurt hetzelfde. Er zit dus iets fout in de treinroute denk ik nu, maar de vraag is wat.
mvg, Jaap |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 15:14:07
|
Hallo Paul,
Sorry ik zag je reactie pas nadat ik mijn aanvullende acties had beschreven..... Wat is nu precies mijn probleem.......tja, ik wil hem graag af en toe laten pendelen, maar het ook weer kunnen stoppen na een pendel route en ik ben ervan overtuigd dat dat kan, alleen ik kan het nog niet! :-)
En dat ligt dus aan mij, voor jouw software heb ik niets dan lof!
groeten, Jaap
|
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 15:40:33
|
Jaap,
Volgens mij denk je veel en veel te moeilijk. Wat moet je niet doen: in onderhouden blokken vinkjes voor keren aan/uit zetten. Deze zijn van wezenlijk belang voor een goede werking Koploper. Als jij wilt dat een bepaalde trein beweging mogelijk moet zijn en de trein moet hiervoor keren, dan moet je dit aangeven in onderhouden blokken (niet aan tornen dus als het goed werkt).
Een vaste treinroute heb je niet nodig om te kunnen pendelen. Dit kan je ook met variabele treinroutes voor elkaar krijgen. Ik vind zelf vaste treinroutes stug en zorgen voor een voorspelbaar gedrag op de baan.
Wat wil jij nu echt bereiken? Nog steeds is mij dat niet duidelijk. Misschien volgende: - een trein rijdt in het principe altijd 1 richting op - slechts tijdens een vaste treinroute mag een trein ook van richting veranderen. Als het iets anders is hoor ik het graag.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 17:16:44
|
Ja Paul,
Misschien heb je gelijk en denk ik veel te moeilijk. Wat betreft je eerste punt heb ik dat vinkje weer teruggezet voor blok 6. Nu keert hij weer af en toe daar. (kans 1)
Wat ik probeer te doen is het volgende: Af en toe wil ik het treinstel (ter afwisseling) een pendeltje laten uitvoeren. Daartoe zit er in daartoe opgezette de route tweemaal een (stations-) blok 6, waar hij moet keren om de rest van de route af te rijden. Na de route zou ik hem weer simpel willen afschakelen, zodat hij weer gewone rondjes rijdt.
Ik heb het niet in variablele routes geprobeerd. Misschien moet ik deze vaste routes maar deleten en in variabele wat experimenteren.
En bedankt voor je geduld....... mvg, Jaap |
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2008 : 19:00:53
|
Jaap,
Dus even samengevat: - trein moet een vaste treinroute rijden. - aan het einde van deze vaste treinroute moet deze weer normaal zonder vaste treinroute gaan verder rijden.
Dit is dan toch een vaste treinroute en dan aangeven dat aan het einde hiervan het automatisch rijden verder moet gaan. Dus belist niet als herhalend definieren. Je zou zelfs kunnen kiezen om deze route eenmalig uit te laten voeren. Je loopt dan ook niet het risico dat de treinroute weer opnieuw wordt gestart zonder dat jij dit wil.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2008 : 15:43:16
|
Ja Paul,
Dat klopt, en ik denk nu ook te zien wat er gebeurt met het vinkje "keer loc" met kans 1 in stationsblok 6 blokeigenschappen. Want het is me nu duidelijk (ik zie het ook op de baan gebeuren) dat mijn blokkendoos als hij op het bewuste spoor komt, af en toe stopt en keert. Vervolgens blijft hij net zolang achteruit rijden totdat hij weer een keer blok 6 tegenkomt en hop, ja hoor, hij keert weer en gaat vooruit. Dit terwijl de treinroute helemaal is uitgeschakeld en waardoor ik dit aanvankelijk zag als de treinroute die ik maar niet kon stoppen! Dus het oorspronkelijke probleem is daarmee opgelost.
Blijft als vraag over of je in een vaste (of variabele) route ergens onderweg in de route kan laten keren en hoe doe je dat? Want, als ik dat vinkje bij blokeigenschappen niet zet, en de route aanzet, waarin hij halverwege zou moeten keren, dan claimt hij de route blokken, maar gaat vooruit (in de verkeerde richting) verder.
Moet ik in blokeigenschappen (blok6) misschien iets anders dan kans instellen?
Ik realiseer me dat ik het pendeleffect dus random kan bereiken door helemaal geen route te gebruiken, maar gewoon die kans met keer loc in blok 6 aan te zetten. (voel mij nu en beetje dom....:-)
Ik voeg mijn bck bestandje ook nog maar weer eens toe, misschien wordt een en ander dan duidelijker.
groeten, Jaap
Download Attachment: 2008716235633_Rocotest.bck 75,02 KB |
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2008 : 17:40:01
|
Hallo Jaap,
Realiseer jij je wel dat een trein alleen zal keren (dus een blok kiezen waarbij het keervinkje aanstaat in onderhouden) als de trein is gestopt in een blok. Ook al heeft dit blok een kans van 100 op 1 (100 voor keren en 1 voor gewoon doorrijden) zal de loc indien deze wil doorrijden altijd voor het blok kiezen waar de trein niet voor hoeft te stoppen en dus de kans van 1. Als je een trein wilt laten keren moet deze dus minimaal stil staan in een blok.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2008 : 20:02:20
|
Hallo Paul,
Ja, dat is me duidelijk en sorry dat ik dat niet vermeldde, uiteraard keert hij alleen als hij daar gestopt is.
Maar is het ook mogelijk ergens midden IN de treinroute een "keer loc" op te nemen? Of is een treinroute gewoon altijd "rechtdoor" en laat ik mijn blokkendoos bijv. in het laatste blok van de treinroute op het blok met de "keer loc" / kans vink komen om een vaste pendel te maken?
mvg, Jaap
|
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2008 : 20:14:22
|
Jaap,
Voor mij houdt het echt een beetje op. Sorry.
Door jouw antwoord heb ik nog steeds het idee dat jij het totaal niet door hebt hoe het werkt. Misschien dat andere gebruikers het op een andere manier kunnen vertellen, bij mij stopt mijn fantasie om het uit te kunnen leggen.
Mvg, Paul. |
 |
|
JB47
74 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2008 : 20:29:07
|
Geen probleem Paul,
Je geduld is gewaardeerd,
mvg, Jaap |
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2008 : 17:31:04
|
Maar is het ook mogelijk ergens midden IN de treinroute een "keer loc" op te nemen?
Inderdaad, als je het tabblad van een "blok in een vaste route" even afzoekt dan vind je ergens middenin diverse commando's, één ervan is stoppen, maar er bestaat ook stoppen en dan keren. Je kan zelfs stoptijden wachttijden opgeven of de trein laten starten als een ander trein ergens stopt... even zoeken. Tip...het zit in die afrollende lijstjes...  
 |
|
phdirk
Netherlands
2618 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2008 : 20:45:12
|
Hallo Jaap,
Hierbij een poging van mijn kant. Als ik je goed begrijp is wat je wil dat een bepaalde trein, bijvoorbeeld de Blokkendoos variable routes rijdt, maar dan af en toe op een vast parcour pendelritten uitvoert, maar dan ook weer niet elke keer als de trein in dat parcour komt. Als dat juist is wil ik de volgende week eens naar je database kijken. Ik denk overigens dat wat Theo zegt wel een onderdeel van het geheel zal zijn. Je kunt namelijk met logische acties en tijden wel het een en ander sturen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|