Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 7065
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 261
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 hulp voor vaste trein route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

Roeland

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 17 jun 2026 :  11:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wie kan mij helpen met het maken van drie vaste treinroutes die de diverse treinen kunnen rijden op mijn baan.
Ik wil de volgende routes hebben:
1- blok 3 of 4 naar 2,1,4 en vv
2- blok 5 of 6 naar 9 naar 5 of 6 en vv
3- blok 6,7 of 8 naar 16 naar 12,13 of 14 naar 10 naar 6,7 vv
Ik kom er zelf niet uit hoe ik dit het beste kan oplossen.
Vr Gr Roeland

Download Attachment: Noordeinde.zip
9,83 KB

JPJ

Netherlands
699 Posts

Geplaatst - 17 jun 2026 :  15:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roeland,

Bij welke treinen wil je dit werkend hebben ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Roeland

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 jun 2026 :  15:51:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jos,

route 1 voor lok 41 en 16
route 2 voor lok 84
route 3 voor lok 11 en 30

Gr Roeland
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
699 Posts

Geplaatst - 17 jun 2026 :  17:38:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Roeland,

Je hebt nog niet alle blokken met vinkjes aangemaakt.
Bijvoorbeeld blok 3 uit blok 16 staan nog geen vinkjes.
Even alles nakijken.
En zie je geen kans om na blok 9 linksom gezien voor de blokken 5 en 6 nog een blok erbij te maken, zodat er 2 blokken achter elkaar komen ?
Blok 9 en een nieuw blok


Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Roeland

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 jun 2026 :  19:16:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jos,
Dank voor je snelle reactie. Ik waardeer dit enorm!
Het plaatsen van de vinkjes vindt ik een lastig item.
Ik dacht het juist goed gedaan te hebben. Jouw voorbeeld heb ik bewust geen vinkjes geplaatst aangezien de trein dan naar 2,9 en 16 terug moet.
Of zie ik hier ook iets niet goed?

Blok 9 vond ik inderdaad ook een twijfel geval als 1 blok maar ik ben gelimiteerd aan 4 terugmeld units dus 32 bezetmelders/16 blokken.
Ik kan eventueel blok 16 opheffen aangezien deze relatief kort is en deze gebruiken voor een extra blok na 9.
Of heb jij andere sugesties?
Dank dat je naar mijn treinroutes wil kijken. Ik ben erg benieuwd hoe je dat kan doen.
Vr Gr, Roeland
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
699 Posts

Geplaatst - 18 jun 2026 :  08:46:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roeland,

Ik heb even met een bezetmelder van blok 15 gespeeld.
Zie database.
Dan bespaar je bezetmelder 67.8 al uit.
Zoiets zou je met blok 3 of 8 ook kunnen doen.

Jos

Download Attachment: Bezetmeldersgewisseld.zip
9,91 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2139 Posts

Geplaatst - 18 jun 2026 :  13:27:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zijn in koploper weinig dingen die perse moeten, maar het opsplitsen van 9 is eigenlijk wel een must om fatsoenlijk te kunnen rijden.
Ik vraag me af, heb je eigenlijk wel eens gereden met deze baan?
Ik denk namelijk dat dat niet heel lang goed gaat. In de simulatie zie ik het in elk geval in een mum van tijd verkeerd gaan.
Vanuit de mogelijkheden kun je bijvoorbeeld zowel linksom als rechtsom door blok 9, maar de verwachte bezetmelders zijn overal gelijk.
En ik zie wel meer rare dingen.

Eerst zorgen dat de basis in orde is en dan pas gaan nadenken over vaste en/of variabele routes. Om te kunnen rijden, heeft koploper die routes niet nodig.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
699 Posts

Geplaatst - 18 jun 2026 :  14:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Daarom had ik Roeland al gevraagd om na blok 9 linksom nog een blok erbij te maken.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Roeland

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 18 jun 2026 :  15:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub en Jos,

Dank voor jullie feedback, alle adviezen zijn welkom en die verneem ik graag van jullie!

Ik heb op marktplaats een LENZ terugmeldmodule gevonden die een deze dagen opgestuurd zal worden waardoor ik nu wel een extra blok kan gaan maken.

Hopelijk is dit een goed begin om de basis op orde te krijgen.

Alvast dank en alle volgende tips zijn welkom.

Vr Gr Roeland
Ga naar bovenaan de pagina

Roeland

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 23 jun 2026 :  16:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb Blok 9 opgesplitst in 9 en 17 met twee nieuwe bezetmelders.
Alle blokeigenschappen en vinkejes nagelopen en aangepast waar nodig.
Bloklengtes en treinlengtes ingevoerd.
Nu heb ik jullie aanwijzingen weer nodig om verder te gaan.
Gr Roeland
Ga naar bovenaan de pagina

Roeland

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 23 jun 2026 :  16:41:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Nieuwe file hierbij

Download Attachment: Noordeinde.zip
10,54 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2139 Posts

Geplaatst - 23 jun 2026 :  20:30:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Je database bevat nog steeds fouten.
De volgende wisselstraten kloppen niet:
2>3 en 3>2: een alternatieve wisselstraat, maar je hebt geen andere wissels gelecteerd
5>9: wissel ontbreekt
5>17: wissel teveel
6>9: wissel ontbreekt
9>5: wissel ontbreekt
9>6: wissel ontbreekt
17>5: wissel teveel

Dan schakelde de eerste de beste trein over op handmatig. Ik liet deze rijden van 5 naar 17 en dan is er in blok 17 alleen de mogelijkheid om te keren naar blok 8. Alleen geschikt voor treinstellen dus.
Ik vermoed dat ik zo meer dingen zal tegenkomen.
Dus zorg er echt eerst voor dat het goed rijdt en test dat blok voor blok in alle mogelijke combinaties. Kost even tijd, maar dan weet je in elk geval dat de basis goed is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina