Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 151 / Bezoekers Vandaag: 1756
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 440
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Baanplan met 1 fysieke bezetmelder per blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

136 berichten

Geplaatst - 02 jun 2024 :  09:51:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuw baanplan en ik heb de volgende algemene vraag: zijn er mensen die Koploper hebben geconfigureerd met voor alle blokken maar 1 fysieke bezetmelder per blok, en de overige melders als virtuele melders ?
Ik ben benieuwd of dat mogelijk is --ik denk zelf van wel-- , en zo ja of het gedrag acceptabel is.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

rosbender

Netherlands
108 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  12:53:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Theoretisch zou het moeten / kunnen werken als alle locs goed geijkt zijn. Of het in de praktijk ook werkt betwijfel ik een beetje en zou ik het beter vinden om met meer fysieke melders te werken. dus twee melders per blok bereden in twee richtingen. Kopspoortjes kunnen met een melder.

Gewoon proberen en laat horen of en hoe het werkt,,, Groetjes, Wullem NS


Wullem NS

Bewerkt door rosbender op 05 jun 2024 12:56:11
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
127 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  13:29:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb bepaalde blokken met 1 bezetmelder gemaakt: bv. locparkeerplaatsen.

Voor de rest zou ik dat niet riskeren... te onbetrouwbaar.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
915 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  14:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werkt hier perfect en dus zeer betrouwbaar. Het schaduwstation met 20 opstelsporen heeft één fysieke melder en één virtuele per blok.



Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  15:32:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Het werkt hier perfect en dus zeer betrouwbaar. Het schaduwstation met 20 opstelsporen heeft één fysieke melder en één virtuele per blok.




Is die ene fysieke melder de inrij- of stop-bezetmelder?

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
915 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  18:22:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Stopmelder, op 2 sporen na want de melder ligt niet goed. Het doet er niet toe, het werkt gewoon. Ik heb het al eens in beeld gebracht voor de ongelovigen.

Deze lok komt binnen op een virtuele melder en stopt op een echte melder:https://www.youtube.com/watch?v=9kxJ4tfmeUE

En nu op alleen 2 virtuele melders: https://www.youtube.com/watch?v=uSfnTnns_lE
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

136 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  18:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Zover bedankt. In eerste instantie ga ik waarschijnlijk mijn schaduwstation zo inrichten als Ben. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed zal werken. Ook heb ik veel blokken die in twee richtingen worden bereden. Met een fysieke melder die het hele blok omvat en twee virtuele melders als stopmelders voor de twee respectievelijke richtingen zou dat ook moeten werken.
Overigens is het uitgangspunt wel dat alle loks zijn geijkt. Ook worden alle wagons en rijtuigen gedetecteerd, hetzij middels verlichting, hetzij middels weerstandslak op de assen.

Groet,
Paul


Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  18:49:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben


En nu op alleen 2 virtuele melders: https://www.youtube.com/watch?v=uSfnTnns_lE



Je zal toch een fysieke melder nodig hebben als referentie punt.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1949 Posts

Geplaatst - 05 jun 2024 :  18:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet wat je overweging is om met één melder te werken, maar mocht het kostenbesparing zijn, kun je ook nog een lichtsluis overwegen. Dan heb je met een melder meerdere sporen te pakken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

136 Posts

Geplaatst - 06 jun 2024 :  06:57:32  Toon profiel  Reageer met citaat
@Marco: ieder blok heeft in ieder geval 1 fysieke melder.

@Hubertus: mijn insteek is niet zozeer kostenbesparing - ik bouw zelf 16 stroomdetectiemelders voor minder dan 20 Euro - maar gemak. Minder zaagwerk in de rails, en minder soldeerwerk.

Als ik een vrije baan blok heb dat in 2 richtingen wordt bereden zou ik het hele blok als fysieke melder kunnen aansluiten en dan 2 virtuele melders als stopmelders, voor elke richting 1. Zoiets als Ben in zijn schaduwstation voor 1 richting doet.
Ik hoor graag hoe anderen dit inrichten zonder virtuele melders. Het blok in het midden in tweeen delen en er 2 fysieke melders van maken ? Maar dan ligt de stopmelder in het midden, en zou je met doorijden in cm moeten werken ? Of 2 kortere fysieke melders aan beide uiteinden, zodat binnenkomst en stopmelder voor beide richtingen goed gepositioneerd zijn ? Maar dan zit je of met een derde melder in het middenstuk, of met een ongedetecteerd middenstuk ?

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

136 Posts

Geplaatst - 06 jun 2024 :  07:05:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Ik zie nu dat jouw opmerking op Ben betrekking heeft. Je hebt inderdaad ergens een referentie nodig. Maar ik denk dat deze referentie wel in het vorige blok kan liggen. Hoe je dat dan weer doet met het bezetmelden van het betreffende blok weet ik niet, want je kunt geen virtuele melders bij de blokbezetting opgeven.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
915 Posts

Geplaatst - 06 jun 2024 :  08:11:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Je zal toch een fysieke melder nodig hebben als referentie punt.




Uiteraard.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2551 Posts

Geplaatst - 07 jun 2024 :  14:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

In de meeste blokken heb ik twee fysieke bezetmelders. Als de blokken niet al te lang zijn (korter dan 2 meter HO), dan liggen de bezetmelders aan elkaar en wordt het netjes stoppen geregeld met doorrijden in cm/sec. In hele lange blokken zitten ongedetecteerde stukken, waarop een brugcel zit. Bij mij zijn de kopsporen altijd twee blokken. Het laatste blok is dan vrij kort (25 cm HO) om een lok weg te kunnen zetten. Die blokken hebben één bezetmelder.
In de stationsblokken heb ik drie melders om op diverse plaatsen te kunnen stoppen. Het werkt allemaal zoals ik het zou willen.
Hoewel alle locs zijn geijkt rijd ik altijd in doorrijden in sec. Ik heb het idee dat het betrouwbaarder is dan doorrijden in cm.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

136 Posts

Geplaatst - 08 jun 2024 :  08:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dirk, zoals jij het hebt ingericht lijkt me de beste oplossing als je niet met virtuele melders werkt.
Bij mij zal het uiteindelijk een mix worden denk ik van blokken met 1 fysieke melder plus virtuele melders, en blokken met 2 fysieke melders plus dorrijden in cm. En sporen met alleen 1 fysieke melder.
Een en ander afhankelijk van de functie van het blok.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1949 Posts

Geplaatst - 08 jun 2024 :  10:03:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Waar ik virtuele melders of doorrijden in cm heb gebruikt, doet Koploper dat wel betrouwbaar.
Problemen zijn eerder te verwachten in verschillen tussen theoretisch en werkelijk rijgedrag van de locomotieven. Vuile rails, lastregeling die niet (altijd) goed werkt, dat soort dingen. Koploper heeft daar geen weet van en denkt dat een loc op een ander punt is dan die werkelijk is.

Vast allemaal op te lossen, maar zeker voor plekken waar ik niet direct zicht op de baan heb, prefereer ik dan fysieke melders of op heel kritische plekken lichtsluizen.

Maar dat is dus een persoonlijke keuze.
Voor koploper voorzie ik geen belemmeringen.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 08 jun 2024 10:03:40
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

136 Posts

Geplaatst - 09 jun 2024 :  06:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Allen bedankt voor jullie input. Hiermee kan ik wel tot een goede keuze komen hoe en waar ik de (virtuele) bezetmelders plaats.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
915 Posts

Geplaatst - 09 jun 2024 :  07:24:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoewel alle locs zijn geijkt rijd ik altijd in doorrijden in sec. Ik heb het idee dat het betrouwbaarder is dan doorrijden in cm.




Dat is niet zo. Bovendien is het nogal onhandig om met een stopwatch bij je baan te zitten. Doorrijden in cm gaat prima en is betrouwbaar, je kunt de meetlat er naast leggen om te bepalen waar je wilt stoppen.

Paul Haagsma schrijft er e.e.a. over in de Help. Hij geeft aan doorrijden in sec. bij voorkeur NIET te gebruiken, juist vanwege onbetrouwbaarheid.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina