Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 561
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 155
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Relatie van blok- en treinlengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 30 jul 2007 :  22:59:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben begonnen met het meten en invoeren van trein- en bloklengtes.
(Treinlengte via rijwindow-rijgedrag-Trein lengte; Bloklengte via Aanvulling blokgegevens-Treinlengte maximaal)

Maar helaas...na het eerste vertrek van mijn Thalys (235cm.) wilde hij bij terugkomst niet meer terug in "zijn blok" van 250cm. met de mededeling, dat het blok te kort is. Pas als ik de bloklengte verhoog naar 405cm. (!!!) past 't weer. Die 405cm. wordt óók aangegeven achter de treinlengte in het rijwindow.

Ik ben begonnen met kopsporen !
De treinlengte vrij nauwkeurig gemeten en de bloklengte ruim genomen, waarbij ik ruim achter het wissel begin en ruim voor het stootblok eindig. Ik dacht aan een toevalstreffer, maar het probleem doet zich vaker voor; ook bij andere treinstellen en blokken.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe of wat de relatie is tussen blok- en treinlengte.
Het kan toch niet zo zijn, dat een blok 170cm. langer moet zijn dan de trein die normaal gesproken in zou moeten passen ?


M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jul 2007 :  06:59:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Die 405 cm die wordt aangegeven achter de treinlengte in het rijwindow is de lengte waarmee Koploper rekent.

De lengte van een thalys zal toch nooit wijzigen? Hier kan je dan beter de lengte vastleggen in onderhouden locomotieven ipv in het rijwindow.
De lengte van een loc of bij treinstellen waarvan de lengte nooit wijzigt geeft je op in onderhouden locomotieven.
De lengte in het rijwindow is de lengte van de wagons die achter de loc hangen.
Het getal wat jij dus ziet in het rijwindow is de lengte uit onderhouden locomotieven plus de opgegeven lengte in het rijwindow.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 31 jul 2007 :  13:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Wederom hartelijk dank voor de zeer snelle reaktie !
't Was inderdaad zo, dat bij loc-eigenschappen ook nog een lengte stond ingevuld (van een vroeger experimentje) en dat was bijv. bij de Thalys nou net die 170cm.
Jouw voorstel om bij een treinstel de lengte in te vullen als "locomotief-lengte" werkt fantastisch.

Als ik het goed begrepen heb geef je lengte van een "trekkende" locomotief op via "Onderhouden locomotieven" en de sleep wagons/rijtuigen erachter bij "Rijgedrag", of moet daar de loc-lengte "handmatig" worden bijgeteld ?


M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jul 2007 :  15:04:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Als jij een loc hebt van 20 cm en deze trekt een trein van 80 cm dan vul jij in:
- onderhouden locomotieven 20 cm (lengte loc)
- rijwindow 80cm en je ziet dan 100 cm totale lengte

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 31 jul 2007 :  15:27:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 01 aug 2007 :  01:13:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Met bovenstaande wetenschap werkt 't perfect !
Althans.....ik heb nu een ander probleempje:
Hoe kiest een trein het spoor dat "het beste past" ?
Dit vraag ik naar aanleiding van het volgende:
(Als voorbeeld neem ik de Thalys, maar dat geldt eigenlijk voor elke trein en elk spoor.)
- Ik heb 13 kopsporen van verschillende lengte
- De Thalys past maar in één bepaald kopspoor
- Ook een korter treinstel kan dat langste kopspoor bezetten ondanks beschikbaar zijn van kortere sporen
- Aangezien er maar één "aanrij-spoor" is ontstaat er een trein-opstopping als de Thalys niet op "zijn thuis-spoor" terecht kan.
- Pas als het andere treinstel (door handmatig ingrijpen gedwongen en versneld) weer vertrekt kan de Thalys thuiskomen en lost het file-probleem zich op.

Concrete vraag aan de experts : Is er een truukje om bovenstaande situatie te voorkomen ? D.w.z. kan ik voorkomen, dat een korte trein een véél te lang blok kiest terwijl er kortere sporen beschikbaar zijn ?

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 aug 2007 :  07:20:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Een volgende keer misschien even een nieuw draadje openen met een andere titel. Is voor de andere lezers dan later makkelijker terug te vinden.

Kan je op 1 manieren doen (beide in onderhouden blokken):
- het laten kiezen op basis van volgorde dan dan dus beginnen met volgnummer 1 is het korste blok
- het laten kiezen op basis van optimale lengte.

De tweede optie is eigenlijk meer bedoeld voor opstelsporen als er meerdere blokken achter elkaar liggen. Met de eerste optie moet het dus prima kunnen werken (denk ik).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 01 aug 2007 :  11:46:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Paul, Jo,

Dit probleem heb ik ook al heel lang en toen ook dit advies gekregen (laten kiezen op basis van volgorde) maar het probleem dat ik heb is dat ik minder treinen heb dan opstelsporen (gebouwd op de toekomst) dus de Lange trein komt nooit in het lange blok en blijft dus rondjes rijden

Dus mijn advies is gebruik Laten kiezen op basis van optimale lengte.
Dat werkt 90% van de keren goed (heel af en toe moet ik nog een een korte trein handmatig uit een lang blok halen)

M.v.G

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 02 aug 2007 :  22:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Erik,

Bij mij werkt het nu na uitvoer van jullie tips.
Hartelijk dank !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 03 aug 2007 :  17:34:16  Toon profiel  Reageer met citaat
het is eigenlijk erg simpel
gewoon nadenken en de helpfile lezen


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Heuschkiel

Paul, Erik,

Bij mij werkt het nu na uitvoer van jullie tips.
Hartelijk dank !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC


Bewerkt door waal01 op 03 aug 2007 17:35:28
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 06 aug 2007 :  11:46:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door waal01

het is eigenlijk erg simpel
gewoon nadenken en de helpfile lezen



Of hier vragen en dat heeft hij dus gedaan !

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina