Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 6372
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 modelbaan met lenz besturing aangesloten op pc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Richard Snijder

Austria
33 berichten

Geplaatst - 25 sep 2007 :  20:14:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben nieuw hier (heb eerst deze week met win-digipet rondgestoeid en ben half overspannen geraakt,gisteravond net optijd het ligt gezien na een mailtje op mijn probleem van Paul Haagsma)heb nu koploper geinstaleerd en enkele loks ingegeven,kan iemand me nu uitleggen hoe ik deze aan het rijden krijg,krijg steeds de melding dat de centrale niet aanstaat?Maar de verlichting van de loks brand gewoon dus er is spanning op de baan.

Richard

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  20:48:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Bij Algemeen, globale instellingen staat Geen aansturing compoort. Is het vinkje daar weggehaald ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  23:04:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Eerst even stapje voor stapje gezien jouw problemen.

- Maak even een nieuwe database aan en kies hierbij voor Lenz
- Selecteer tevens de commpoort die de Pc heeft aangemaakt uit de USB-Comm interface
- druk nu op het groene spiegelei

Wat gebeurt er nu?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  02:11:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Tot op heden gebeurt er weinig,alleen naast de groene spiegelei gaan een paar logo´s aan (als je ze aanklikt geeft ie f6 f7 etc aan schuin daarboven Centrale F5)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  07:05:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Als je dit met een lege database probeert en het is zeker dat:
- in globale instellingen niet staat dat commpoort niet aangestuurd mag worden en
- in instellingen per database staat een commpoort geselecteerd
dan mag je toch aannemen dat er communicatie is.

Je kan simpel via het testprogramma in menu algemeen dan kijken of je bijvoorbeeld een loc kan laten rijden. Decoderadres invullen en even met de schuifbalk schuiven

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  13:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

maak zelf ook gebruik van Lenz, in eerste instantie steeds de melding dat de centrale uit stond, terwijl dat niet zo was, na instellen baudrate op 19200 werkte alles opeens. Probeer dit eens,

vrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  13:45:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb gisteravond mijn gehele Lenz programma van de pc verwijderd(dacht dat het hieraanlag,)heb ik deze software nodig?
De handregelaar werkt gewoon ,de ``Fahrpult´´op de pc werkte gewoon,maar ik had het gevoel dat de informatiestroom van Koploper door Lenz geblokkeerd werd.
Ik ben op computergebied een leek en probeer hier wat bij te leren van andermans ervaringen.

met vriendelijke groet :Richard
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  14:48:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Uiteraard heb je de software van Lenz nodig, deze kan uitlezen welke versie van Lenz je hebt en dus ook aangeeft of de interface werkt.
Nogmaals als je de baudrate instelt op de aangegeven snelheid, via Koploper zelf (instellingen per database, tablad algemeen) dan zou het moeten werken.

Vrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  16:32:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Het fijne weet ik er ook niet van. Alleen schijnt Lenz ook een LI-server te installeren. Als deze actief is, kan er niet met de virtuele commpoort worden 'gepraat'.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 26 sep 2007 :  23:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Vanavond geprobeerd om de Baudrate op 19200 te zetten maar kreeg gelijk van Koploper de melding:Bij de USB-interface van Lenz is het verplicht om de Baudrate op 57600 in te stellen .
Daarna stond er gewoon weer 57600 en geen 19200 .Ik krijg ook als ik rijden aantik een rijtje met daarin vet aangefinkt het rijtje met f5,als ik de ingevoerde loks oproep en met de handregelaar wil bedienen gebeurd er niets maar als ik dan koploper uit wil schakelen krijg ik wel de melding dat de baan nog aanstaat,en of ik hem echt wel wil afsluiten.Na het afsluiten van Koploper kan ik gewoon met mijn Lenzfahrpult rijden nadat ik de server heb opgestart heb .Ik heb mijn baan en computer middels een verleng kabeldoos met 6 stekkergaten met schakelaar op een stekkerdoos op de stroomverzorging hier in huis aangesloten dus als ik de schakelaar om zet hebben de Lenz componenten en de baan gelijk spanning en daarna gaat pas de pc aan,kan dit van invloed zijn op deze problemen?

Heeft iemand ervaring met de Lenz USB-Interface,in combinatie met de Lh 100 en Lzv 100?

Bewerkt door Richard Snijder op 26 sep 2007 23:43:03
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 28 sep 2007 :  00:55:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet nu dat comm 4 gebruikt word maar verder gebeurt er nog steeds niets via koploper ook de Li-Usb aangevinkt .
Ga naar bovenaan de pagina

Bas

Switzerland
55 Posts

Geplaatst - 28 sep 2007 :  09:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard

Ik heb dezelfde combinatie, maar dan met een LH90

Groeten

Bas
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 28 sep 2007 :  12:11:02  Toon profiel  Reageer met citaat
En bij jou werkt alles?
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas

Hallo Richard

Ik heb dezelfde combinatie, maar dan met een LH90

Groeten

Bas

Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 29 sep 2007 :  00:04:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag de software van Lenz verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd ,nieuwe commpoorten gekozen en geinstalleerd en weer verwijderd,maar nogsteeds hetzelfde .....geen rijdende treinen met Koploper.
Weet mischien iemand of het mogelijk is dat de Duitse weergave van Windows geen Nederlandse programma´s kan verwerken?
Is maar een vraag.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 sep 2007 :  00:12:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Ik kan Koploper zowel draaien onder Nederlandse versie van Windows alsook onder Engelse: geen enkel probleem. Duits zou ook geen problemen geven.

Het zal echt wel aan mij liggen, maar ik heb nog steeds geen duidelijk beeld wat jij doet (of niet doet) en wat Koploper meldt of niet meldt en ook wat Koploper niet doet of juist wel doet.

Heb jij het al eens met een lege nieuwe database geprobeerd en dan met het testprogramma in menu algemeen?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 29 sep 2007 :  01:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

In mijn ogen heb ik alles al geprobeert ,vanavond van Wim Ros aan de telefoon info gehad maar niets,ergens gaat er iets fout maar waar,alle drivers nagelopen ,verwijderd en opnieuw geplaatst,verschillende com poorten gebruikt (van 1 tot en met 5),nieuwe database gemaakt oude verwijderd ,testprogramma meermaals doorlopen(ook met de proefbaan in beeld,kan hier gewoon wissels omschakkelen) met verschillende loks op verschillende plekken op de baan, maar nog steeds geen resultaat,zelfs mijn vrouw alles nog eens over laten doen ,maar nog steeds geen verbetering.Het is net of er ergens een program is dat data die Koploper verzend blokkeerd.Op de pc werkt alles maar het komt niet voorbij de Interface,ook al staat de server uit,groene en rode led van de Interface branden zogauw er stroom vanuit de stekkerdoos(middels schakkelaar) komt,alle software van Lenz vanavond2 verwijderd,daarna brande alleen de rode led op de interface ,Driver(Treiber) geinstaleerd ,rest van de Lenz Software niet ,maar er gebeurde nog steeds niets via Koploper.

Richard

Bewerkt door Richard Snijder op 29 sep 2007 01:49:17
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 sep 2007 :  07:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Wat bedoel jij met "proefbaan in beeld,kan hier gewoon wissels omschakelen"? Als ik dit lees zou ik denken dat via Koploper jij wissels kan zetten op jouw treinbaan? Je zal het vast anders bedoelen denk ik.

Jij zegt niet welke melding(en) Koploper eventueel geeft. Hierdoor kan ik ook niet bepalen wat er nu precies mis gaat. Ik heb zelf nog de volgende mogelijkheden:
- Er is niet aangevinkt dat de LI-USB interface van toepassing is (algemene instellingen per database / speciaal digitaal systeem)
- In globale instellingen (menu algemeen) is aangegeven "Geen aansturing compoort" (optie is geactiveerd)
- Is de juiste compoort in Koploper geselecteerd?

Als je zeker weet dat beide opties goed staan (de eerste aan en de tweede uit) en het lukt dan nog niet, dan heb ik geen ideeen meer. Hooguit als ik weet wat Koploper meldt kan ik nog wat zeggen voor je.

Daar jij zegt vanuit Lenzsoftware wel te kunnen sturen, kunnen we bijna defect uitsluiten van interface. Hooguit instellingen in deze software, maar daar weet ik niets van.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 29 sep 2007 :  18:56:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul ,ik heb alle 3 dingen die jij aangeeft te doen al meermaals gedaan ,ik wil vanavond nog een keer alles cheq en dubbel cheqen,mischien wat draden anders aansluiten ,anders weet ik het ook niet meer.Ik heb een proefopstelling gevonden in Koploper van een baan met 3loks, en hier kan ik wel wissels omzetten.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  18:36:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag ,na een stuk software gekregen te hebben van Wim Ros heeft de eerste trein onder het program Koploper gereden.
Hierbij wil ik Wim bedanken voor zijn ondersteuning.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  20:16:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

En wat was de oplossing nu?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Richard Snijder

Austria
33 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  20:31:10  Toon profiel  Reageer met citaat
De communicatie poort die Koploper wou gebruiken was al door een ander programm in gebruik .
Ik heb een stuk software van Wim gekregen om te downloaden,dit geinstaleerd en nu functioneerd het tadeloos.Wat Wim gedaan heeft.....ik weet het niet maar hij heeft hier wel iemand een goede dag bezorgd.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina