Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 4481
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 weer de schijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 12 sep 2007 :  23:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik heb mijn baanplan eens helemaal opgeruimd met het oog op einelijk eens rijden. Maar het oude probleem steekt weer de kop op, nl de schijf wacht niet op de lok. Ik heb de schijf aan een blok gekoppeld en de melder in gegeven. De melder van het spoor en de melder van "de schijf in beweging". Ik zie het echt niet meer. Temeer omdat ik een test-database heb gemaakt en daar werkt het dus wel. En volgens mij zijn het dezelfde instellingen. Ik zit er al 2 avonden op te staren maar vind de fout niet. Het enige dat ik nu nog zie zijn sterren van het schermstaren.
Bijgevoegd zijn de database "definitief" en de test-database "draaitest"
mss is er iemand met een frisse kijk die wel kan ontdekken waar de fout zit.

dank bij voorbaat

Dirk

Download Attachment: definitief.bck
187,54 KB

Download Attachment: draaitest.bck
33,49 KB

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  16:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
heren,

nog een constatering volgens com. logging
Als de lok de opdracht krijgt om te vertrekken, dan is er even bij "overzicht lokomotieven"te zien dat de wisselstraat nog niet gezet is, maar onmiddellijk daarop gaat de boodschap weg en begint de lok te rijden.

in comm.logging krijg ik wel de melding dat de betreffende adressen hun opdracht krijgen, alleen wordt veel te snel gemeld dat de wissel gezet is.
Maar ik vind nog steeds niet waar de fout zit.

Bij de testbaan blijft die boodschap "wisselstraat nog niet gezet"tot de schijf aan het juiste spoor staat, en dan vertrekt de lok.


Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  18:04:54  Toon profiel  Reageer met citaat
verder opgemerkt

Als ik in logging kijk zie ik dat de melder 8.07 wel bezet geeft, maar blijkbaar zit die niet in de wisselstraat, maar melder 8.07 is de melder van de schijf zelf en bij testprogramma zie ik dat zogauw de schijf draait de melder blauw oplicht, dus die werkt.Het lijkt wel of in onderhouden blokken bij blok 55 de melder 80.7 niet herkent wordt niet tegenstaande ik die melder heb opgegeven bij "bezet bij"
zou het helpen om het volledige schijfgedeelte te deleten en weer overnieuw in te geven?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  21:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Als je bij vastleggen wisselstraten kijkt zie je dat alleen bij van blok 48 naar blok 55 de snelheidsbeperking Altijd van toepassing is ingevuld, bij 55 naar 48 is deze Niet van toepassing ingevuld.
Bij alle andere van naar wisselstraten is de snelheidsbeperking ook Niet van toepassing ingevuld.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  21:36:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

OK, dat is mss een schoonheidsfoutje, maar dat heeft toch niks te maken met het feit dat de schijf niet reageert op de melder 8.07? of zie ik dat verkeerd? De snelheids beperking heeft toch geen relatie met het feit dat een wisselstraat bezet wordt gemeld?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  22:27:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Bij onderhouden bloktypes.
Draaitest 3 en 5 aangevinkt en Maximum snelheid.
Definitief 4 en 5 aangevinkt en Gem snelheid.
Vanwaar deze verschillen ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  22:47:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Dirk,

Ik zie in de testopstelling, dat de treinen 35 cm. Door moeten rijden, dit mis ik bij de defintieve opstelling, ook de draaisnelheid brugsimulatie is heel anders, maar dit zal niet de oorzaak zijn.

Anders zou ik de oorzaak zoeken in de volgorde bezetmelders,

Groet,

Walter


Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  22:52:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Bij draaitest heb ik niet tot in detail getunend, ik heb alleen geprobeert om de loks op en af de schijf te krijgen op de manier die ik wil. eigelijk alleen oefenen en testen. Mss begrijp je daarom wel de frustraties, in de test-base zonder tuning werkt het, en in definitief, waar ik meer met de details ben bezig geweest werkt het niet....GRRRRRRR, soms wens ik mezelf een andere hobby toe!!!!

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  00:07:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

ik zie bij onderhouden gegevens per treintype & bloktype als stopkans voor de brug zelf 80 % staan.
Zelf heb ik voor de draaibrug een apart bloktype aangemaakt en de stopkans is dan 100 %. Werkt goed. Wel invullen voor alle treintypes die gebruik maken van de schijf.
Ik gebruik voor de toegangssporen een ander bloktype.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  09:22:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

De lok stopt wel op de schijf, dat is prima, alleen de configuratie van de wisselstraat werkt niet. Ondanks dat melder 8.07 bezet is wordt de straat vrijgegeven. Zo lijkt me toch. Ik denk dat deze situatie niet te zien is in de simulatie (test mode) alhoewel ik hier niet zeker van ben, ik vind de logging vrij moeilijk om te volgen. Maar als de loks rijden gebeurt het elke keer. Ik zal jou idee eens uittesten, eerst even voor de boterhammen zorgen.
bedankt voor het meedenken.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  12:11:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, bij het baanontwerp zie ik niet de bezetmelders (waar in blok) aangegeven, die wel te zien zijn bij onderhouden blokken.
Voor de draaibrug zie ik twee bezetmelders ingevuld, 8.07 en 8.08.
De toegangssporen 48 t/m 53 zijn ook bij het baanontwerp niet aangegeven. ook hier weer geen melders bij 'waar in blok'.
Dit geldt overigens voor meerdere blokken waar dan wel de bezetmelders zijn aangegeven, maar niet meekleuren als je deze (weer) via de tool waar in blok selecteert.
Dus, geef aan waar de punten 'waar in blok' zich bevinden en koppel deze met de bijbehorende tool.
Ook valt mij op dat er bij de omgeving draaischijf er geen lijnen meekleuren als je een blok selecteert, via de tool 'gegevens koppelen aan blok (baanontwerp), voor andere blokken heb je dit wel gedaan. Dus ook dit moet nog worden gedaan.

Succes, Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  12:45:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

het oplichten van waar in blok is niet essentieel voor het rijden in koploper, net zoals het kleuren van de blokken.

Misschien is het echter wel handig voor het zoeken naar de oplossing, het is nu eerder zichtbaar als terugmelders niet op de goede plaats liggen.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  13:46:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Uiteraard is dit puur optisch, maar voor het volgen wat er gebeurt op de baan is het wel zo handig dit gelijk goed in te vullen.
Verder heb ik nog een opmerking aangaande de wisselstraat en vrijgeven.
Bij het baanontwerp, vastleggen wisselstraten wordt er vanuit blok 48 naar 55 (draaibrug) aangegeven opheffen bij vrijkomen straat.
Dit is niet zo voor de andere toegangssporen gedaan.
In mijn eigen database is dit voor geen van de toegangssporen ingevuld.
Door de snelheidsbeperking op niet van toepassing in te stellen verdwijnt de mogelijkheid om aan te geven dat de straat vrijgegeven wordt. Dit zou in mijn optiek ook gewijzigd moeten worden.
Nogmaals, in mijn eigen database is dit ook zo, en bij mij werkt de schijf perfect. Uiteraard na lang puzzelen. Ik rijd weliswaar met Roco line en Lenz besturing, maar volgens mij werken de instellingen wat betreft vrijgeven wisselstraten, zoals de draaischijf wordt gezien universeel. Maar goed, ik probeer mee te denken en een oplossing te vinden voor Dirk zijn probleem....

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  18:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Het is zo lijk Walter zegt, dat is alleen optisch. De rest van de baan is wel ingevuld met "waar in blok". Het stuk van de schijf is het laatste deel van de baan, en ik wil het eerst rijdend hebben voor ik me met die details ga bezig houden. In de test-database zijn die dingen ook niet ingevuld en daar werkt het prima. Ik heb de indruk dat er om een of andere reden die 8.07 niet weg geschreven wordt. Maar ik heb geen idee waar ik dat moet nakijken.
Ik hoop nog steeds dat er iemand een klare kijk krijgt en de fout vind.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  21:30:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Zoals door enkele al opgemerkt zijn er enig verschillen.
Waarom neem je de invoer niet 1:1 over, dan zou het resultaat hetzelfde moeten zijn als bij je testbaantje. Later kun je dan stap voor stap verder gaan. Heb ook niet de indruk dat 8.07 niet weggeschreven wordt en het overige wel.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  21:49:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Ja, dat is mijn laatste mogelijkheid, om van nul opnieuw te beginnen, maar dat is wel een hele klus, en dan voornamelijk het tekenen. Koploper heeft wel erg weinig copy paste mogelijkheden...
En volgens mij zijn de instellingen van de test-base en de definitief-base identiek, mss niet de schoonheids dingetjes, maar de basic instellingen van blokken, rijwegen,instelling van de schijf, dus de belangrijke dingen, en toch werkt het ene niet en het andere wel. En vooralleer ik de schoonmaak heb door gevoerd werkte het wel...Dus mss als ik van scratch begin, werkt het dan wel??? Nuja, ik ben mss aan het doemdenken maar ik ben wel bijna hopeloos...
Als ik geen oplossing vind dan zal ik wel moeten, maar ik zou eigelijk liever weten wat er nu mis is.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 15 sep 2007 :  13:32:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik kom er echt niet uit, maar ik heb mss nog een idee. Ik heb aan de schijf-decoder 3 uitgangen voor leds en/of s88 uitgangen. De rode heb ik in gebruik voor de schijf, die brandt als de schijf in beweging is, en de groene brand als de gevraagde positie bereikt is. Kan ik nu die groene gebruiken voor een bezetmelder die omgekeerd gebruikt wordt. Ik heb ergens gelezen dat een blok wordt vrijgegeven bij een bezetmelding(maar ik heb de mogelijkheid nog niet ontdekt).
Als ik de groene uitgang melder 8.09 geef, en ergens kan ik bepalen dat het blok bezet is als 8.09 niet is geactiveerd en vrij als 8.09 wel is geactiveerd, mss dat het dan wel lukt.
Maar voor ik die melder ga installeren zou ik eerst willen weten of die piste juist is of dat ik fout zit met de redenering.
Het is waarschijnlijk niet de juiste manier om met een schijf te werken, maar anders moet ik helemaal overnieuw beginnen en dat probeer ik te vermijden.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  09:27:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ja hoor, de drie uitgangen kun je aan een s88 zetten en Koploper kan die ook gebuiken om bijvoorbeeld speciale acties aan te sturen. Een bezetmelder kan dus worden gebruikt voor de bezetmelders in een blok maar ook voor dit soort zaken. Je kunt van je marklindraaischijf decoder de uitgangen rt gn ge dus rechstreeks koppelen aan een s88. Je hebt dan uiteraard drie uitgangen van een s88 nodig, maar als je bijvoorbeeld alleen rood interessant vindt is een(1) genoeg en kun je de andere twee als lampje gebruiken, het is maar wat je wil.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  15:26:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk

Weet overigens wel wat je doet als je met dit soort dingen werkt. Een bezetmelding gebruiken terwijl het blok niet bezet is en zo, betekent wel dat je de boel manipuleert. Dat kan alleen als je weet wat je doet en hoe Koploper daar mee omgaat. Ik zou zelf dit soort bezetmeldingen alleen gebruiken voor speciale acties o.i.d.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  15:40:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk

Ja, dat is mijn laatste mogelijkheid, om van nul opnieuw te beginnen, maar dat is wel een hele klus, en dan voornamelijk het tekenen.

Je hoeft toch ook niet helemaal opnieuw te beginnen? Gewoon voor de draaischijf de waarden overnemen die je bij het testbaantje hebt gebruikt. Dat zijn overigens niet de standaardwaarden, je hebt ook bij het testbaantje al eea aangepast.
Verder kan ik je niet helpen, ik ken de marklin aansturing niet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  16:48:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Heb je niet hetzelfde probleem als in je draadje "draaischijf wacht niet op lok" van 27augustus? Volgens mij zit in de database "definitief.bck" dezelfde fout.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 16 sep 2007 :  17:47:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Het probleem is opgelost. Leuk dat er meegedacht werd, maar de oplossing is heel anders. Ze is me aangereikt door Wim. Bij de testbaan had ik idd eea liggen aanpassen omdat ik het idee van de schijf wilde leren kennen. Bij de base "definitief"had ik alleen de basics ingegeven. En nu komt het.. Koploper heeft een gekke kronkel. Ik eigenschappen draaischijf kan je de item "draaisnelheid brugsimmulatie" ingeven, maar ik begreep dat het puur optisch is, maar dat is niet zo. Als daar niks is ingegeven dan is default 1/10 sec en dat is teweinig om de melder van de schijf te dedecteren, dus de schijf begint te draaien en houd geen rekening meer met de melder.
Daar was ik in geen jaren opgekomen, en blijkbaar ben ik dus niet de enige.
Nuja, het werk en nu kan ik weer verder.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 24 sep 2007 :  11:14:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk
Ben een beginnende koploper. Ik heb de discussie over de draaischijf een beetje gevolgd. Ook ik heb een draaischijf van Marklin, ook met de nodige problemen. Ik zie dat jij in Hasselt woont. Ikzelf ben woonachtig in Tessenderlo. Misschien kunnen we elkaar eens persoonlijk ontmoeten; misschien via email?

Dank
Hendrik De Baere
hendrik.de.baere@telenet.be
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina