Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 5514
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe krijg je stroom in alle blokken en secties?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 07 sep 2007 :  16:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil zchtjesaan opnieuw met een oude hobby beginnen, maar ben van plan het meteen digitaal te doen. Ik probeer eerst alles te bestuderen; ook het zo te zien heel knappe programma Koploper. Ik heb al door hoe wissels- en seinen moeten geprogrammeerd worden, maar wat me niet duidelijk is, is wanneer je met fysiek (dus door onderbrteking van het spoor) gescheiden blokken en secties werkt omdat je de bezetmelding via stroomafname laat gebeuren, hoe je de stroom naar de blokken en secties krijgt (Ik wil werken met de Intellibox op een 2-rail gelijkstroomsysteem). Je kan toch niet alle sporen aan dezelfde stroomdraad hangen, want zo haal je de onderbrekingen weer weg! Is het misschien zo dat de bezetmelddecoder ook instaat voor de stroomlevering, of zo?

Bedankt voor jullie verduidelijkingen,

een vertroebelde beginner

Bewerkt door Marcobello op 07 sep 2007 17:02:28

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  22:35:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcobelle,

Een link naar de site van NMF.
http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal

Zal veel voor je verduidelijken,



Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 sep 2007 :  23:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcobello,

Een en ander hangt natuurlijk af van hoe je je treindetectie doet. Als je dat via stroomdetectie doet (bijv Viesmann 5233) loopt de stroom voor de bezetmelders via de detectiemodule. Zelf heb ik mijn baan ingedeeld in blokken, waarbinnen twee bezetmeldstukken zijn die voldoende lang zijn voor de locs om te stoppen. Daartussen zit dan een stuk vrije baan, dat rechtstreeks vanuit het TC/IB wordt gevoed. De blokken zijn onderling gescheiden via een geisoleerde las op één van de rails (zeg maar klassiek de plus). Ook de overgangen naar de bezetmelders zijn op die manier geïsoleerd. Als je het op die manier opbouwt, moet het werken. Succes ermee

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 13 sep 2007 :  22:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie antwoorden. Nog een extra vraagje:

Ik wil in schaal N gaan werken hoe lang moet dan de stopsectie van een blok zijn. Is één grote rechte rail van 222mm (Fleischmann) genoeg?
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 sep 2007 :  12:37:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcobello,

Ik ken de waarden voor spoor N niet exact, omdat ik met HO rij, maar daar zijn, is mij ervaring tot nu toe (en die is nog beperkt; ik ben ook een beginnend Koploper) is een stopsectie van 30 - 40 cm genoeg. In mij proefbaan had ik veel stopsecties van 1 6101 rail Fleischmann Profi van 20 cm. Die werkten in het algemeen prima. Slechts in één stopsectie schoot één van de locs af en toe door. Zodoende neem ik nu 30 - 40 cm aan. Dan moet 22,2 cm bij spoor N het zeker kunnen doen. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina