Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 247 / Bezoekers Vandaag: 8273
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Viessmann 5233
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrir

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 04 sep 2007 :  20:13:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij het uitvoeren van het testprogramma(gebruik momenteel 1 Viessmann 5233) worden telkens de bezetmelders van 9 t/m 16 als bezet weergegeven (licht- en geluidssignaal), terwijl er maar 8 bezetmelders zijn. En dit zonder dat er een trein rijdt. Wanneer ik nu een trein laat rijden worden gelijk tijdig (als 9 t/m 16) de bezetmelders van 1t/m 8 om beurt als bezet weergegeven. Eerder werkte het testbaantje goed.
Is de terugmelddecoder de oorzaak(stuk)of licht de oorzaak bij de instellingen?

Met dank.
Patrir.

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 04 sep 2007 :  21:32:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrir.

Koploper leest de ingangen per 16 uit, omdat de ingangen 9 tot 16 niet aangesloten zijn is dat steeds willekeurig. De 5233 is dus niet stuk.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 04 sep 2007 :  22:31:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik het goed begrijp zou dit opgelost zijn wanneer ik een tweede 5233 aansluit?

Met vriendelijke groeten,
Patrir
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 04 sep 2007 :  23:24:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrir

Als ik het goed begrijp zou dit opgelost zijn wanneer ik een tweede 5233 aansluit?


Dat heb je goed begrepen dus gewoon per twee aansluiten en ook per twee uitbreiden.

-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin Digital H0, FCS, PC + Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.4, Windigipet 9.2 NL, DB/SBB, periode II t/m IV.
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 05 sep 2007 :  16:45:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Tweede 5233 heeft dit verholpen, doch er is meer aan de hand.
Bij nader inzien loopt het programma regelmatig vast.
D.w.z.het programma start wel op maar bij het aanklikken van het groene spiegelei wordt er op de centrale eenheid (TC)overgeschakeld naar de stand GO (groene led)terwijl er in koploper minuten moet gewacht worden voor het oplichten van de menubalk. Wanneer men nu iets aanklikt loopt het programma vast.
PS: het zelfde probleem is in dit forum op 6 april 2007 beschreven, maar dit voor mij zonder resultaat.
Allen bedankt voor uw hulp.

Patrir
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 sep 2007 :  20:59:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Partir,

Het niet willen starten van het TC met 5233 heb ik ook. Dat niet willen starten gebeurt bij elk aantal 5233's. Je hebt zoals al gezegd wel een even aantal nodig om de zaak netjes te laten lopen. Als ik koploper start en op het groene spiegelei druk gaat het go-lampje op het TC netjes branden. Daarna moet ik weer op stop op het TC drukken en dan wordt Koploper actief en wordt de rest van de taakbalk geactiveerd. In veel gevallen gaat dan ook de NOODSTOP aan. Daarna moet je weer op het go-knopjedrukken en kan er gereden worden. Dit protocol moet je bij elke keer aanschakelen herhalen. Ik ben benieuwd of dat ook met jouw systeem werkt. Gebruik de truc van GO-STOP-GO niet dan loopt Koploper inderdaad vast zodra je iets wilt doen. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  09:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo phdirk,

Deze tip help zeker.
Maar voordien werkte alles perfect zowel bij gebruik van 1 of 2 5233's.
(wel zijn er voordien twee spontane resetten van het TC geweest)

Bedankt,
Patrir
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  19:42:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrir,

Mooi dat de truc ook bij jou werkt. Ik kan mij niet herinneren of het TC in combinatie met de 5233 wel gewerkt heeft en of dat veranderd is bij resets. Resets treden bij mij gelukkig nauwelijks op. Wat bij mij wel gebeurt is dat als je de lintkabel van de 5233 niet aangesloten hebt op het TC, alles normaal werkt en het TC netjes terugkomt bij het aanschakelen van Koploper. Bij een wel aangesloten lintkabel, en dat is natuurlijk nodig om te kunnen rijden, doet het genoemde probleem zich voor. Mijn gedachte daarbij is dat kennelijk 5233 en TC niet helemaal goed met elkaar kunnen opschieten. Veel plezier met het rijden verder

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  10:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Phdirk,

Het probleem is identiek : lintkabel uit en alles werkt (normaal).
Maar wij zijn vast niet de enige die gebruik maken van 5233 's, dus moet dit probleem zich nog manifesteren en ongetwijfeld bestaat er een oplossing voor.

Met vriendelijke groeten,
Patrir
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina