Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 7 / Bezoekers Vandaag: 7
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 7
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte stopsecties en afstand tot wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 29 jul 2007 :  20:02:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ondanks ik bijna alle topics m.b.t. lengte blokken heb gelezen, zit ik toch nog met een vraag.

Ik lees op veelal dat aangeraden wordt om stopsecties ongeveer 30 tot 40cm lang te maken. Neem aan dat dit voor H0 is. Nu is het geval dat ik schaal N rijdt, en al flink bezig ben geweest op een test-ovaaltje.

Mijn stopsecties in het test-ovaaltje zijn 13cm lang en met de huidige posities en lengte stoppen de treinen exact daar waar ik ze hebben wil zonder 'fine-tuning'.

Echter lijkt me dit toch aan de korte kant voor een stop-sectie, niet omdat dit op het test-ovaal niet goed werkt maar omdat ik overal 30 tot 40cm tegen kom voor schaal H0. Als ik het om ga rekenen zouden mijn stopsecties +/- 15 tot 20cm lang moeten zijn.

Mijn vraag is dan ook, wat zijn de ervaringen bij mede-N-spoorders. Welke lengte stopsecties gebruiken jullie?

En is er een 'vuistregel' m.b.t. de afstand van einde stop-sectie tot aan de wissel? Nu stoppen ze wel waar ik ze hebben wil, maar misschien is dat in 't echt wel anders / of in een standaard vastgelegd.

Groetjes,
Dave

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 29 jul 2007 :  21:09:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat het belangrijkste is is dat de treinen niet doorschieten over de stopsectie heen, dan staan ze namelijk in een ander blok of nog veel erger, op je wissel.
Je zou dit uit kunnen proberen door in 1 blok geen remsectie te maken, maar alleen een stopsectie, en dan de locs op volle snelheid de stopsectie in laten komen. De grootst overbrugte afstand vanaf het begin van de stopsectie is de lengte die je in het meest uitzonderlijke geval nodig hebt als stopsectie.
Natuurlijk kun je hier zelf vanaf wijken als je bijvoorbeeld zeker bent dat een loc nooit met maximale snelheid de stopsectie bereikt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2007 :  22:33:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn stopsecties zijn allemaal 30 cm lang (minimaal)....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  15:54:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Zojuist heb ik ook nog een test gedaan, wanneer mijn treinen met 140km/u de stopsectie binnen rijden staan deze altijd binnen de 5 cm stil. Ik heb dan ook de optrek en afremvertraging van de decoders op 0 gezet. Met een hogere waarde is de afstand al direct hoger verwacht ik. Echter met het leren remmen en rijden met geijkte snelheid werd volgens mij aanbevolen deze waarden zo laag mogelijk in te stellen.

Als ik het goed begrijp geef je dus de voorkeur aan het ten allen tijden stoppen voor de volgende wissel of volgend blok en niet zozeer de exacte plek waar je hem stil wil hebben staan.

Dit kun je dan beter fine-tunen met doorrijden in cm, ook al is dat 15 of 20cm verderop?

In mijn toekomstige station heb ik een stuk spoor van +/- 1m, maar wil dat de treinen bij een stopsectie van b.v. 30cm toch nog zo'n 15 a 20cm verderop stoppen zodat ik toch de lengte van het station optimaal benut.

Verder zou dan de maximale treinlengte die in het station zou mogen stoppen dan +/- 1m - 30cm mogen zijn?

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  17:23:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Als de trein met een minimum snelheid aankomt op de stopsectie zal Koploper de trein netjes afremmen en kan het dus zeker meer worden dan jouw 5 centimeter.

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de minimumsnelheid en de massasimulatie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  17:31:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ok Paul, dat had ik inderdaad ondervonden. Echter als deze niet met minimum snelheid maar op maximum zoals Corne aangaf binnenkomt, dan staat de loc vrijwel direct stil en remt dus niet netjes af. Maar schiet ook zeker niet door.

Kort maar krachtig, stopsecties gewoon min. 30cm lang maken en als de treinen verder moeten stoppen dan ze na het leren remmen doen gewoon bijstellen met doorrijden in cm's ?

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  21:17:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Heb jij al eens in de handleiding het deeltje gelezen over snelheidsbepaling?

Als een loc met een snelheid harder dan de minimumsnelheid aankomt op de stopsectie zal Koploper uit veiligheidsoverwegingen een 'noodstop' uitvoeren (de snelheid wordt dan meteen 0). Dit kan je wel gebruiken in schaduwstation echter in zichtbare delen niet.

Ik denk dat jij met 30cm in ieder geval aan de veilige kant. Niets is zo frusterend als doorschietende treinen omdat eigenlijk de stopsecties te kort zijn!
Het doorrijden in cm wordt naarmate de afstand groter wordt ook steeds onnauwkeuriger. Maar je kan er zeker leuke dingen mee doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  21:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn excuses voor het mogelijke misverstand dat hier is ontstaan.
Ik haalde even twee dingen door de war:
De minimale snelheid in het blok is niet gelijk aan de minimale snelheid van de loc. Deze moet nog afremmen om helemaal tot stilstand te komen.

Nogmaals mijn excuses.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 30 jul 2007 :  21:57:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
De handleiding heb ik veelvuldig en zo goed als compleet doorgenomen.

Het antwoord wat ik gaf was ook een antwoord op de reactie van Corne, oftewel zonder remsectie met volle vaart de stopsectie in rijden. Dan staat de trein erg snel stil, volledig zoals ik het in 1e instantie voordat ik mijn vraag stelde had gelezen en ondervonden op de testbaan.

Echter heb ik veel ervaring met digitale techniek en elektronica, maar nog vrij weinig op het gebied van modelspoor. Vandaar dat ik uit Corne's reactie begreep dat de treinen wel eens een flinke afstand door kunnen schieten ondanks deze een noodstop krijgen,(mogelijk op een hogere snelheid dan ik reeds getest had) en je dus ook daar de lengte van je stopsectie op moet aanpassen.

Ik heb ook al vanalles en nog wat getest, maar dat wat Corne vertelde nog niet, vandaar ook misschien een beetje verwarring.

Maargoed, ik ga morgen weer eens lekker frotten aan m'n baan en eens kijken wat 't doet met een paar stopsecties van 30cm. Het is me nu iig duidelijk dat deze langer moeten dan waarmee ik op mijn testbaan getest heb.

Erg bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Dave






Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 aug 2007 :  13:42:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Inmiddels een aantal stopsecties van 30cm gemaakt en uitvoerig getest op de grote baan, werkt perfect!

Dank voor de adviezen!

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina