Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 487 / Bezoekers Vandaag: 7175
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 487
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Spontane spookmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

n/a

196 berichten

Geplaatst - 11 jul 2007 :  12:29:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Sinds enige tijd heb ik nu ongeveer één derde van mijn toekomstige treinenbaan gereed.
Deze bestaat voorlopig uit een groot schaduwstation, keerlus en een dubbele spiraal.
Uiteraard gebruik ik Koploper samen met MRDirect en de BMD 16-SD als bezetmelders.
Deze bezetmelders zitten naast elkaar en zijn met korte verbindingen (15 cm) met elkaar verbonden. Van de eerste bezetmelder loopt een UTP kabel van ongeveer ander halve meter naar mijn computer met MRDirect en de S88.
Alle laatste updates zijn geïnstalleerd.

Al een aantal weken ben ik nu aan het testen met twaalf locs, waarvan er drie tot vier tegelijkertijd aan het rijden zijn.
Dit gaat uren achter elkaar zonder problemen. De keerlus, optrekken en afremmen, keren en alle snelheidsbeperkingen het is een lust voor het oog.

Dit alles werkt zonder “spookmelding” te hebben ingeschakeld.
Als ik dit wel doe, heb ik regelmatig last van deze melding en stopt alles natuurlijk.
Ik kan dan de melding wegdrukken en alles gaat weer rijden.
Er komen meldingen van bezetmelders waar niet eens een trein opstaat of binnenkomt.
Zelfs krijg ik soms een melding van een melder die nog niet op mijn bezetmelder is aangesloten.

Voorbeeld:
In de logging staat:
Bezetmeldpunt 4.16 bezet
en verderop,
Bezetmeldpunt 4.16 vrij.

Op het scherm staat het bericht:
Op bezetmelding 4.16 komt een spookmelding binnen.

Deze 4.16 is dus nog niet aangesloten aan de baan.

Graag wil ik de “spookmelding” aanzetten omdat deze in het begin toch wel zijn diensten heeft bewezen bij een niet goed werkende wissel.

Is hier een oplossing voor of doe ik iets fout?

Met vriendelijke groet,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 11 jul 2007 21:33:30

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jul 2007 :  21:23:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Je doet niets fout.

Dit euvel zit in de BMD-16, die zijn zo gevoelig dat soms bezetmelders meedoen die niet bezet zijn.

Bij mij is het meestal het adres dat naast een bezetmelder zit die wel bezet wordt.

Je zou contact kunnen opnemen met Huib Maaskant, je moet dan een weerstand zetten tussen iets waardoor hij minder gevoelig wordt.

Sinds ik gebruik maak van de BMD-16 heb ik de spookmelding uit staan en het gaat tot nu toe altijd goed. En dat met ca. 10 rijdende treinen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 11 jul 2007 :  22:55:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Zoals Wim al zei, je doet niets fout. Als je voorlopig de spookmelding toch aan wilt hebben kan je de probleem gevallen ook uitzetten of beter gezegd uitsluiten, Bij ondehouden-spookmeldingen. En dan aanvinken bij uigesloten bezetmelders. Hou echter wel de aangegeven waarschuwing in acht zo min mogelijk gebruiken.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 11 jul 2007 :  23:33:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Ab,

Bedankt voor de suggesties. Ik heb over de gevoeligheid van de BMD 16-SD bezetmelders met Huib Maaskant contact gehad en die adviseerde om met een weerstand van 63 Ohm tussen de in- en uitgang van de contacten te experimenteren.
Ook loop ik te denken om de S88 booster van Tams te bestellen aangezien deze met 12 volt werk en daardoor iets minder gevoelig is voor stoorimpulsen.
Het uitsluiten van bezetmelders is niet te doen aangezien ik meldingen krijg van melders die nog niet eens zijn aangesloten en verder is er veel willekeur.
Deze spontane meldingen leiden niet tot problemen t.a.v. het treinverkeer, echter "spookmeldingen" wil ik ook graag gebruiken.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  13:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Ik heb dit probleem weer opgepakt en heb alle ingangen van de BMD16-SD van 47 Ohms weerstanden voorzien om de gevoeligheid terug te brengen. (tussen de ingang en uitgang)
De treinen rijden probleemloos rond echter als ik "spookmelding" weer aanzet krijg ik als voorbeeld de volgende melding:

In blok bloknummer: 3 komt op bezetmelding 1.09 een spookmelding binnen.
In blok 3 staat een trein stil op 50 cm voorbij deze bezetmelder.
In de communicatie logging staat bij dit bezetmeldpunt 1.09 vrij.
Na deze melding is er geen melding meer dat 1.09 bezet wordt.

Waar haalt Koploper deze melding dan vandaan als er in de communicatie logging niets staat.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  13:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Helaas voor je maar als er een melding komt over bezetmeldpunt 1.09 heeft een spookje, dan is bezetmeldpunt 1.09 toch echt bezet geweest. Als laatste zal deze misschien niet meer bezet zijn, maar hij is zeker even bezet geweest anders komt die melding echt niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  13:32:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik geloof je onmiddellijk maar waarom kan ik deze melding naar bezet dan niet terug vinden in de communicatie logging.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina