Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 3016
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokindeling Halteplaats
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

B-Modelbouw

Belgium
50 berichten

Geplaatst - 10 jun 2007 :  17:02:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste MedeKoplopergebruikers,

Even een vraagje hoe jullie dit probleem zouden oplossen.

Ik ben van plan een halteplaats te voorzien op mijn modelbaan,
wat wil zeggen dat een stoptrein halt houdt aan het perron en alle overige treinen stoppen bij het gesloten sein.
mijn totale bloklengte is 3,5m, het perron ligt er centraal in en heeft een lengte van 2,5m.
Mogelijk moet zijn dat een trein ongeacht zijn lengte stopt voor het rode signaal. Een lange stoptrein (+/- 2m) halt houdt bij het perron (gehele lengte) en een korte stoptrein (+/- 1m) achteraan het perron (bij het stationsgebouw en de oversteek). Een trein die de halte verlaat, mag pas vertrekken als het signaal open staat, en niet het korte stukje van de halte tot aan het sein.

Graag jullie advies hoe ik het best het blok indeel (ev. opsplitsen in twee korte blokken zonder zichtbaar signaal) en hoe ik dit het eenvoudigste kan ingeven in Koploper.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

H0-baan Lijn 12 (Antwerpen-Roosendaal) 2rail DCC Twin-Box / DC-Car System / Koploper 6.3

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 10 jun 2007 :  22:34:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Bij de blok gegevens kan je alternatieve stopplaatsen voor elke lengte van een trein opgeven.

Hiervoor heb je meerdere bezetmelders per blok nodig.

tevens kan je per treintype aangeven of dit toegestaan is. (Kort/lang)

Hierdoor kan je een goederen- en/of sneltrein tot het sein laten rijden en de rest op een andere bezetmelder binnen het blok laten stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 11 jun 2007 :  19:15:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus als ik het goed begrijp moet ik maar 4 secties in mijn blok voorzien ... Remsectie bij 't binnen komen - Stop KORT (Stoptrein)- Stop LANG (Stoptrein) - Stopsectie voor 't signaal.

Ik geef het 'bloktype' de eigenschap Stationsblok i.p.v. Vrije baan
(foute denkwijze van mezelf om een Halte als Vrije Baan te beschouwen - In werkelijkheid is dit meestal zo), maak voor de lange en de korte Stoptrein een afzonderlijk 'treintype' aan, met vermelding van de lengte.

In 'Onderhouden gegevens per trein-& bloktype' geef ik de mogelijke wachttijd en stopkans in voor de Stoptreinen in 't Stationsblok.

Tot zover hoop ik nog juist te zitten ... Maar dan loop ik een beetje vast.

In 'Eigenschappen Blok' geef ik de tussengelegen te verwachten bezetmelders in bij 'Alternatieve' voor het kort en lang stoppen (lengte), maar hoe weet Koploper nu dat dit enkel bestemd is voor de Stoptreinen en niet voor de overige?



Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

H0-baan Lijn 12 (Antwerpen-Roosendaal) 2rail DCC Twin-Box / DC-Car System / Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 12 jun 2007 :  08:54:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Koploper weet dit door het treintype aan de hand van de optie 'Kort/lang'

Zelf heb ik bijvoorbeeld bij de goederentreinen de optie 'Kort/lang' niet aanstaan, deze stoppen dan bij het sein.
Voor de personentrein staat deze optie wel aan en stopt dan bij de stopmelder van zijn lengte.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina