Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 4476
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 158
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 sein vertragen na reserveren blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter van der Cammen

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 05 jun 2026 :  19:36:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag, ik heb het volgende 'probleem'.
Ik heb een spoorwegovergang waarvan de bomen gesloten worden door de stand van een schakelaar.
De bomen sluiten langzaam en dat duurt iets van 15 seconden.
De schakelaar sluit nadat het baanvak waar de spoorwegovergang in staat gereserveerd wordt (mbv logische/ speciale acties).
Vlak voor de spoorwegovergang staat een seinpaal.
Wanneer een trein, die voor de gesloten seinpaal staat, het blok van de spoorwegovergang mag oprijden wordt dit blok gereserveerd en gaat tegelijkertijd de seinpaal 'open'.
De trein moet dan nog even wachten totdat de bomen dicht zijn dus dat stel ik nu in met een vertrekvertraging van 15 seconden.
Dan staat de trein dus 15 seconden te wachten voor een 'open' seinpaal.
Mooier zou zijn wanneer de seinpaal ook vertraagd geopend wordt, dus 15 seconden nadat het blok gereserveerd wordt. In dat geval gaat de trein gelijk rijden nadat de seinpaal open gaat.
Weet iemand of dit mogelijk is? groeten, Peter

Bonaza

Belgium
886 Posts

Geplaatst - 05 jun 2026 :  22:20:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik denk dat je best een tweede schakelaar aanmaakt voor de bediening van de seinpaal. Via de speciale actie kan je die dan bvb 10 seconden later laten open gaan.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2135 Posts

Geplaatst - 06 jun 2026 :  17:06:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Een oplossing is om alle stoppende treinen in een (korte) vaste route op te nemen, Dan kun je bij minder dan x seconde stoptijd een schakelaar zetten. Als je daarmee de overweg sluit, is die wel dicht tegen de tijd dat de stoptijd volledig is verstreken.
Nadeel hiervan, als de stoptijd is verstreken, maar de trein kan nog niet weg, zijn wel de bomen al dicht.

Om die reden en omdat ik zelf nogal een aversie heb tegen vaste routes, heb ik wat anders bedacht. Is wel wat out of the box gedacht en op deze manier helaas niet volledig binnen koploper op te lossen.

In de wisselstraten die naar de blokken met de overweg leiden, heb ik een fictieve draaischijf opgenomen (in mijn geval twee blokken, dus ook twee fictieve draaischijven). Die moet dan een kwartslag draaien en zolang het volgens koploper nog draait, worden de seinen nog niet omgezet. Als de draaischijf wel goed staat, worden ook de seinen bediend.

Als de bomen weer open gaan, moet de draaischijf ook weer terug naar de beginpositie. Helaas kent de draaischijf in KL geen defaultstand, dus je moet iets verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb dat zelf opgelost door die draaischijf ook op te nemen in een handmatige wisselstraat. Ook die handmatige wisselstraat is puur fictief, het enige wat erin zit zijn de fictieve draaischijven.
De punten handmatige wisselstraat heb ik gekoppeld met de uitgangen van een bezetmelder. Die bezetmelders reageren weer op wisselopdrachten. Als ik een wisseluitgang aanstuur, wordt een bezetmelder bezet en die bezetmelding zorgt dat een punt handmatige wisselstraat actief wordt. Ik gebruik hiervoor de locoIO van Hans DeLoof, waar dat vrij makkelijk mee geregeld kan worden.
Als de bomen worden geopend, start een sequens die de wisselopdrachten geeft om die handmatige wisselstraat in te stellen en direct daarna ook vrijgeeft. De draaischijven draaien dan keurig terug naar hun beginstand.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina