| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
Eric Binge
Belgium
3 berichten |
Geplaatst - 11 apr 2026 : 18:14:54
|
Situatie - lok komt uit een aangemeld blok, rijdt op een eerste bezetmelding van een volgend blok, bezetmelder licht op maar de lok wordt niet aangemeld in dit blok. De loc blijft in het vorige blok hangen. Als men echter gestopt is in het blok en nadien dus naar het volgende blok rijdt wordt de lok wel herkend en aangemeld. Het verlaten blok wordt dan vrijgegeven. Die situatie gebeurt met verschillende locs en in de verschillende station blokken. Soms durft het wel goed werken. Wat loopt er fout ? bij voorbaat dank voor het meedenken en hopelijk het vinden van het probleem. In bijlage de backup-file. Het betreft hier van blok 20 naar de station blokken 25-30. Blok 20 is nu een stopblok om het probleem te proberen omzeilen maar het helpt niet.
Download Attachment: Spinner3.zip 25,04 KB |
|
|
JackvdW
Netherlands
381 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2026 : 01:30:39
|
Hallo Eric,
In simulatie loopt het bij mij wel goed door.
Alleen de laatste melder van blok 20 staat bij de blokken op 4.06 en het bolletje is 4.04. Maar dat heeft geen invloed op de treinenloop. In de wisselstraten staan al je wisselsymbolen verkeerd om, de gele poot is de bereden weg.
Ik weet niet wat voor detectie je gebruikt maar ik vermoed dat er melders gemist worden, dan blijft de trein in het vorige blok hangen. Misschien niet gedetecteerde stukken met een te hoge spanning door het ontbreken van de diode schakeling voor niet gedetecteerde baandelen en/of wissels. Ook wel de "Diode truc" genoemd. Bezetmelding met stroomdetectie doet de baanspanning 1,5 V zakken, de diode truc doet dit ook voor niet gedetecteerde stukken. Anders wint de hoogste spanning en meld een melder soms niet omdat vanaf een wissel de spanning hoger is.
Groeten Jack.
|
 |
|
|
Eric Binge
Belgium
3 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2026 : 09:28:00
|
Hello Jack,
de bezetmelding gebeurt door middel van de massa via een 6088. De bezetmelders in het blok reageren perfect als de trein die locatie berijdt. Ook de snelheid wordt laag gehouden om de melding te kunnen registreren maar dat gebeurt goed omdat de bezetmelder onmiddellijk de trein herkent. Alvast bedankt om het toch al te hebben gecontroleerd. De wisselstraten worden goed bereden zoals koploper laat zien. Mijn frustratie is eigenlijk dat het soms wel goed loopt maar meestal loopt het verkeerd. Dus ik kan het systeem niet vertrouwen en moet mijn aandacht teveel eenzelfde richting uitsturen terwijl het soms ook elders kan foutlopen (bv ontsporing) groeten Eric |
 |
|
|
Eric Binge
Belgium
3 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2026 : 09:33:35
|
Nog eens een hello Jack Ik denk dat jij op de juiste knop hebt geduwd. De fout met de verwisseling 4.04 en 4.06 kan misschien het probleem oplossen. Het is inderdaad de 4.04 die daar zit en die oplicht als de trein deze zone berijdt. Dus koploper merkt misschien niet dat de eindzone van blok 20 is bereikt met de nodige verkeerde gevolgen vandien. Uiteraard is dat een eerste aanpassing die moet worden getest maar dat is voor maandag. Je hoort hier wel hoe het is verlopen. groeten Eric |
 |
|
|
hubertus
Netherlands
2128 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2026 : 09:51:10
|
Heb je de communicatielogging al eens laten meelopen? Zo niet, doe dat eens, bij wat te melden in elk geval Bezetmelding: wijzigingen aanvinken. Kijk dan in het rijwindow van de loc die vanuit blok 20 rijdt welke melder verwacht wordt en kijk in de logging welke meldingen binnenkomen. Kun je het beste doen met één rijdende trein, om het te overzien.
Overigens lijken de te verwachten bezetmelders in blok 31 niet te kloppen. Blijkens de wisselstanden gaan alle treinen met de klok mee door blok 31, toch is de volgorde vanuit blok 29 anders. En bezetmeldpunten 3.07 en 3.08 worden ook als 'waar in blok' van blok 7 (tabblad station) gebruikt.
groet, Huub |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|