Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 3643
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 226
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

Schuif

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 13 okt 2025 :  12:03:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag koplopers,

ik rij al geruime tijd met dit fantastische programma, en nu is het tijd om seinen toe te voegen in Koploper icm Ecos II centrale.

Ik heb gekozen voor LDT seindecoders LS-DEC-NS-G en standaard 3 kleuren seinen NL.

Het lukt mij echter niet om te seinen werkend (ze branden wel) te krijgen tijdens het rijden.

Wie heeft een Jip en Janneke uitleg hoe een en ander juist aan te sluiten, in te stellen in de Ecos en Koploper, want ik krijg het ondanks vele pogingen (en lezen van de diverse gebruiksaanwijzingen) niet voor elkaar.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Groeten,
Erik Schraven

Bonaza

Belgium
853 Posts

Geplaatst - 13 okt 2025 :  12:53:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

Heb jij de handleiding "Hoe werkt het seinenstelsel in koploper" op de site PaHasoft al eens gelezen ?

grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 13 okt 2025 :  16:00:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

zekers, diverse keren ook de andere toelichtingen op de site, helaas ik kom er niet uit.

MvG
Erik

RaymondW

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 13 okt 2025 :  21:53:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Heb je die LDT decoders al een adres gegeven? Ik lees namelijk in de handleiding dat je elke LDT decoder een adres moet geven. Net zoals je je wissels (via je wissel decoder) een adres hebt moeten geven.

Heb je de decoder ook dmv twee draadjes met je centrale verbonden?

In Koploper worden seinen gezien als wissels. Per sein gebruik je dus 2 adressen. Voor rood en geel 1 adres en voor groen weer een adres. Afbuigend en rechtdoor. Het klinkt raar maar zo werkt Koploper.

Wat mij geholpen heeft met uitvinden hoe ik het aan moest sluiten en in moest voeren was op Youtube ene TMN van der Burgh. Die heeft drie video’s geplaatst waar hij het eea laat zien en uitlegd. En nog wat meer over Koploper.

Hier is een linkje: https://youtu.be/zum4tjA8vxM?si=5V2FqJ9Ak5UxHnRi
Wie weet helpt je opweg.

Succes,

Groet,
Raymond

Bewerkt door RaymondW op 13 okt 2025 21:55:40

Schuif

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 13 okt 2025 :  22:57:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raymond,

bedankt voor de tip, ga deze bekijken,

Groeten,

Erik

hubertus

Netherlands
2085 Posts

Geplaatst - 14 okt 2025 :  00:38:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RaymondW
In Koploper worden seinen gezien als wissels. Per sein gebruik je dus 2 adressen. Voor rood en geel 1 adres en voor groen weer een adres. Afbuigend en rechtdoor. Het klinkt raar maar zo werkt Koploper.

Seinen worden in Koploper gewoon als seinen gezien, de afhandeling verschilt iets van die van wissels.
Hoeveel adressen je nodig hebt en of je dan per adres recht of afbuigend gebruikt, wordt bepaald door de seindecoder. Koploper kan op dat gebied het meeste wel aan

Groet, Huub
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina