Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 713 / Bezoekers Vandaag: 1324
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 713
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 "Stop na laatste item" door willekeurige melder laten bepalen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

henkvegter

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 30 jul 2025 :  17:11:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik vaste route's. In het locomotief venster staat een vinkje "stop na laatste item". Als dit aangevinkt is, wordt de vaste route aan het einde gestopt en niet herhaald. Als dit niet aangevinkt is, kan de route herhaald worden.

Is er een mogelijkheid om bij het bereiken van een willekeurige melder, dit vinkje (eenmalig) aan of juist uit te zetten?

Dus: melder x wordt bereikt, dan wordt (eenmalig) bij locomotief y het vinkje UITgezet, en bij locomotief z juist AANgezet. Met x, y en z vrije keuze. Als een soort achtergrond scripts.

Zo zou ik het starten van de vaste routes om en om kunnen laten plaatsvinden.

Ik ben benieuwd.

Wim Romijn

Netherlands
1124 Posts

Geplaatst - 30 jul 2025 :  17:41:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Met speciale acties kan je een vaste route opstarten.
Als je dat doet met een logische actie die geactiveerd wordt door bijvoorbeeld een melder dat lukt dat.

Dan krijg zoiets:
Download Attachment: Naamloos.jpg
135,15 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 30 jul 2025 17:46:49
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2058 Posts

Geplaatst - 30 jul 2025 :  18:39:37  Toon profiel  Reageer met citaat
De vraag is een beetje algemeen.
Ik weet niet wat je precies wilt, maar als je bij de vaste route kiest voor automatisch verder rijden, bereik je in elk geval hetzelfde als met het betreffende vinkje.

Huub

henkvegter

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 30 jul 2025 :  20:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub en Wim dank, ik zal de suggestie van Wim uitproberen en dan kom ik er nog op terug.

phdirk

Netherlands
2620 Posts

Geplaatst - 30 jul 2025 :  21:46:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Naast de manier die Wim gebruikt en die ik ook wel gebruik, bereik ik wat jij wilt ook op een andere manier.
De vaste route wordt altijd herhaald, maar in het tweede blok zit een verplichte stop, waarbij pas wordt doorgereden als een logische actie aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Zo kun je vrij eenvoudig bepalen wanneer een vaste route wel of niet moet worden voortgezet.
De truc daarbij is het tweede blok van de vaste route goed te kiezen, want met het beginblok (richtingsblok) werkt dat niet.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII

Bewerkt door phdirk op 30 jul 2025 21:48:29

henkvegter

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 30 jul 2025 :  22:06:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok de tip van Wim werkt.

Ik pas dit zo toe: 4 parallelle kopsporen (stootblokken), op elk spoor staat een trein die een vaste route rijdt op een soort paradespoor, en dan (na keren) terugkeert op datzelfde kopspoor.

Bij het voltooien van de vaste route wordt het automatisch rijden van die loc gestopt. En wordt door het bereiken van de eindmelder (vlak voor het stootblok) de vaste route op het volgende kopspoor (met de tip van Wim) gestart. Na voltooien van de 4e vaste route wordt opnieuw de 1e gestart. Zo wisselen ze elkaar mooi af.

Wel verschijnt nu steeds hinderlijk het locvenster van elke loc die de route voltooid heeft, omdat die door Koploper op "handmatig" wordt gezet. Kan ik dat nog voorkomen?

phdirk dank voor je tip. Helaas heb ik te weinig ruimte om een trein te laten wachten in een tweede blok.

Bewerkt door henkvegter op 30 jul 2025 22:14:13

hubertus

Netherlands
2058 Posts

Geplaatst - 31 jul 2025 :  08:36:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de manier van Dirk heb je zeker ruimte, hoogstens dat je de vaste routes in een ander blok moet laten starten dan je nu doet.
Dan voorkom je ook dat je locs overschakelen op handmatig. Dat moet je eigenlijk niet willen als je toch niet van plan bent handmatig te gaan rijden met die loc.

Andere mogelijkheid is het gebruik van een blokgroep. Maak voor die vier sporen een blokgroep aan, minimale bezetting 3 en vertrek volgens FIFO. Dan één keer die vier sporen in de gewenste uitrijvolgorde vullen en je hebt er verder geen omkijken meer naar.

Huub

Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina