Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 246 / Bezoekers Vandaag: 6989
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hulp gevraagd voor een echte beginner.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

woodymax

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 06 mei 2007 :  14:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allemaal,

ik ben bezig mijn marklin baan (opnieuw)te bouwen, nu heb ik alleen alle rails liggen, nu kwam ik op het idee mijn baan met koploper te gaan besturen (dit omdat alle wissels al electrisch zijn uitgerust)

even een paar gegevens:

1 ik ga werken met massa detectie door middel van 2 spoorstaaf stroomloos te maken.

2 ik werk met c rails (die ik ga bewerken om met massa detectie te kunnen werken

3 de bezetmelders en wissel bediening ga ik waarschijnlijk kopen bij conrad of viessman en misschien zelf bouwen

4 ik ga als interface waarschijnlijk mr direct gebruiken.

nu mijn vragen:

1 ik heb op mijn baan een blok van 3 stukjes rechte rails en voor dat blok ligt een wissel, ik heb treinen die veel langer zijn dan die 3 stukjes, ik weet dat je een trein verboden voor een blok kunt maken maar die langere treinen MOETEN door dat blok omdat dit het eerstvolgende blok is na de parkeerplaats van deze treinen. is dit een probleem ??? (aangezien een gedeelte van een trein dan over een wissel staat ?

2 ik begrijp dat je per blok maar 1 draad van de geisoleerde spoorstaaf moet teruggaan naar de s88 terugmelder ?? (if een kloon van de s88)

Mvg woodymax

mvg woodymax

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  16:03:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
1) De lange mogen dan door het blok maar mogen er alleen niet stoppen want dan zouden ze de wissel blokkeren of te wel de lange treinen hebben een stop verbod in dat blok

2) Je heb per melder 1 draad en een blok bestaat uit minimaal 2 melders dus je heb minimaal 2 draden

1 melder binnenkomst blok
1 melder stop of einde blok

M.v.G

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  17:01:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Woody,

ik kan het niet helemaal afleiden uit wat je zegt maar als die drie stukjes tussen twee wissels liggen kun je die stukjes beter tot onderdeel van een wisselstraat maken. Een blok van drie railstukken is erg kort en veelal zinloos.

Een kloon van een s88 schrijf je? Marklin wil de mensen graag laten geloven dat alles alleen goed werkt met hun veel te dure s88, maar een 5217 van Viessmann doet het net zo goed. Er zijn ook nog goedkopere in de handel en je kunt ze doorelkaar gebruiken.

Verdiep je voordat je iets gaat aanleggen wel goed in de materie. Maak het testbaantje van Koploper werkend en download het stukje van Chris Burger, waarbij je aan het handje genomen wordt en alles werkend krijgt. Dat geeft veel inzicht en bespaart tijd.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

woodymax

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  18:22:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Woody,
Maak het testbaantje van Koploper werkend en download het stukje van Chris Burger, waarbij je aan het handje genomen wordt en alles werkend krijgt. Dat geeft veel inzicht en bespaart tijd.



wie is chris burger ? en waar kan ik dat downloaden ???

mvg woodymax

mvg woodymax
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  18:33:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ??

Chris Burger is in ieder niet iemand die anoniem wenst te blijven...

Op mijn site staan een aantal verwijzingen naar helpdocumenten. Een hiervan is de beginnershandleiding die geschreven is door Chris Buger.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  23:34:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Woody,

Een testbaan is een aanrader. Zelf heb ik eerst een circel gemaakt met 5 korte blokken, elk één loc lang en twee melders per blok. Dan heb je de zaak snel in de gaten en kan je gaan uitbreiden.

vr gr Aad

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

woodymax

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  16:25:32  Toon profiel  Reageer met citaat
oke ik heb het stukje chris burger gedownload, en gelezen, verduidelijkt een boel.

maar wat mij nog steeds niet duidelijk is is een vraag over bezetmelding:

Ik heb begrepen dat je 2 bezetmeldpunten per blok hebt, dus je hebt 2 draden.

Vraag 1, ik werk met massa detectie dus 1 van de 2 spoorstafen is stroomloos, nu mijn vraag er zijn 2 bezetmelders, deze zitten aan de rails bijde (draden voor bezetmelding) aan 1 van de 2 kanten. maar moeten de 2 bezetmelders nog "geisoleerd" van elkaar worden ???

Vraag 2: een bezetmelder (s88 of een kloon daarvan) maar aangezien je 2 draden per blok hebt, kun je dan met 1 bezetmelder (16/2) 8 blokken detecteeren ???

Of zijn er 16 uitgangen voor 2 draden ???

mvg woodymax

mvg woodymax
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  16:41:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
1) de bezet melder moeten helemaal geisoleerd worden dus ja ze moeten onderling ook gescheiden worden van elkaar

b.v.

----X----bezetmelder----X----Bezetmelder----X---
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
------------------------------------------------


2) met een S88 kan je inderdaad 8 blokken maken 16/2

M.v.G

Erik.




MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper

Bewerkt door balthazor op 08 mei 2007 16:43:45
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  17:01:08  Toon profiel  Reageer met citaat
woody,

Vanaf blok 1 loopt de de draad van de eerste bezetmelder bijvoorbeeld naar adres 6 en de draad van de tweede bezetmelder naar adres 7. Als je de blokken definieert, moet je die adressen ingeven. Koploper doet dan de rest. Strikt genomen maakt het niet uit op welk adres je een bezetmelder aansluit, in dit voorbeeld had adres 7 en adres 23 ook gekund. Dit is echter onoverzichtelijk en daarom af te raden, maar technisch kan het wel, als je het in Koploper maar goed invult.

Standaard gebruik je twee adressen per blok en met een s88 kun je dan acht blokken aansturen.

Een bezetmelder per blok kan in de praktijk alleen in een opstelspoor en drie of meer bezetmelders per blok kan zin hebben in een stationsspoor.
Ga echter uit van 2 bezetmelders per blok. Dat is ook nodig om Koploper goed te laten werken. Bezuinigen op s88 ers is niet slim. Als je wat verder bent, kun je in de handleiding eens kijken naar een gezamenlijke binnenkomstmelder van opstelsporen.
Als je iets aan het invullen bent in Koploper kun je het help actief window aanklikken. Daar staat de informatie die op dat moment relevant is voor dat onderwerp en is zeer bruikbaar. De handleiding zit er niet voor niets bij en is verhelderend. Verder kun je alles via het forum vragen natuurlijk.

Zorg dat je het simpele beheerst voordat je het moeilijke doet

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 08 mei 2007 17:04:09
Ga naar bovenaan de pagina

woodymax

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  17:57:31  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt jongens voor de info, weer een stap verder met voorbereiding voor computergestuurd rijden.

ik zal ff de blokken op de pc "bepaalen" zodat ik ook weet wat ik moet kopen en hoe veel.

als ik mijn baan in blokken heb verdeeld zal ik het hier posten om te vragen of het een goede indeling is.

mvg mark (woodymax)

mvg woodymax
Ga naar bovenaan de pagina

woodymax

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  18:43:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

kun je in koploper ook wagonnen afkoppelen m.b.v een ontkoppelrail ???

Hiervoor heb je toch een funtiedecoder nodig ??? (waar mee ik ook wissels ga aansturen)

En als die wagonnen dan in mijn station staan op 1 van de 6 sporen (2 doorij sporen en aan elke kant 2 parkeerplaatsen) botsen andere treinen daar dan niet op ??? ik werk met massa detectie (dus volgen mij wordt het blok waar die wagonnen staan bezet gemeld)

mvg mark (woodymax)

mvg woodymax
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 09 mei 2007 :  15:51:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt met behulp van koploper de ontkoppelrail aansturen. Hiervoor heb je dan een wisseldecoder nodig, aangezien de ontkoppelrail op dezelfde manier aangestuurd wordt als een wissel.
Wel zitten bij het ontkoppelen nog wat addertjes onder het gras, dus zoek even binnen het forum en in de handleiding naar wat voorbeelden. Ik zou hier voorlopig ook nog niet mee beginnen als ik jou was.

Wat betreft het bezet melden. Dit hangt ervan of of je het gehele blok detecteerd of alleen een inrijd- en stopmelder hebt. In het laatste geval kan het zijn dat de wagons na het afkoppelen tussen deze twee in komen staan. Hier moet je dus ff goed rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

woodymax

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 09 mei 2007 :  17:34:33  Toon profiel  Reageer met citaat
oke ik wil dus het hele baanvak - blok detecteren kan dit ook met s88 terugmelddecoder ???

En dan heb je dus maar 1 detectie en geen "inrij, uitrij" detectie.

Hoeveel draden moet je aansluiten op een baanvak-blok als je het hele blok wilt detecteren ??? (aangezien ik moet weten hoeveel decoders ik nodig heb)

mvg mark

mvg woodymax
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 10 mei 2007 :  06:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je het hele blok wilt detecteren hangt het aantal bezetmelders af van de rijrichting. Dit omdat de loc altijd direct zal stoppen bij het bereiken van de stopmelder.
Heb je een blok dat in 1 richting bereden wordt, kun je volstaan met 1 heel lange inrijdmelder, en 1 stopmelder.
Wordt het blok echter in 2 richtingen bereden dan gaat dit niet meer op omdat je dan als je via de korte melder het blok binnen komt, gelijk stil zou staan op de lange melder. Je zou dan met 3 melders per blok kunnen gaan werken. Eea trouwens ook terug te vinden in Paul zijn handleiding.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina