Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 37 / Bezoekers Vandaag: 227
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 504
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bewerkings volgorde logische acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

henkvegter

Netherlands
24 berichten

Geplaatst - 11 nov 2024 :  19:56:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet iemand in welke volgorde door Koploper de logische acties worden geëvalueerd en dan op TRUE of FALSE worden gezet?
Is dat bv. de volgorde die je in het venster "Onderhouden logische acties" ziet? Die lijkt alfabetisch.

Ik stel de vraag omdat ik enkele logische acties afleidt van andere logische acties (dus met gebruik van EN/OF poorten). Daarbij valt me op dat niet alle afgeleide acties correct worden gezet. Hiervoor zou een verklaring kunnen zijn, dat deze afgeleide acties éérder worden bewerkt dan de input acties. Waardoor de EN/OF poort niet met de juiste input werkt.

Dank alvast.

hubertus

Netherlands
1997 Posts

Geplaatst - 11 nov 2024 :  21:04:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is logica, die kijkt puur naar een status, is iets waar of niet waar. Dan zou de volgorde afhandelingsvolgorde eigenlijk niks uit mogen maken, hoogstens dat een afgeleide actie net een cyclus later de status verandert. Maar dat zou niet merkbaar mogen zijn in wat je wilt bereiken.
Heb je een voorbeeld waar het volgens jou een probleem geeft?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

henkvegter

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 11 nov 2024 :  22:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Huub.
Ik zal de database meesturen. Het gaat om voorwaarden in de vaste routes.

Het gaat om het oprijden van het eerste blok van de vaste routes, vanuit blok 8, 9 en 17.
Met dat oprijden start dus de route.
Dat starten wilde ik op elkaar vergrendelen zodat er maar één tegelijk start.
Dat zijn namelijk lange treinen die ik niet tegelijk rond wil laten rijden. Ze beslaan (op de parade cirkel 5 --> 11 --> 1) meerdere blokken, ik heb maar een kleine baan.

Deze vergrendeling werkte aanvankelijk goed, toen echter alleen het starten vanuit blok 8 en blok 9 op elkaar vergrendeld waren, zoals in bijgaande database. Om vanuit blok 8 te kunnen gaan rijden (naar blok 16) moet in blok 9 een trein stilstaan. Om vanuit blok 9 te kunnen gaan rijden (naar blok 6) moet in blok 8 een trein stil staan. Zo wisselen ze elkaar heel netjes af! Die logische acties zie je in de lijst staan.

Toen wilde ik blok 17 in dit spel betrekken, maar die had al een voorwaarde om te vertrekken (naar blok 5) namelijk dat blok 11 vrij moet zijn.

Daarom had ik de vergrendelingen als volgt uitgebreid:
--> Een gecombineerde voorwaarde vanuit blok 17 (naar blok 5) namelijk "blok 11 is vrij EN in blok 8 staat een trein stil EN in blok 9 staat een trein stil".
--> Een gecombineerde voorwaarde vanuit blok 8 (naar blok 16) namelijk "In blok 17 staat een trein stil EN in blok 9 staat een trein stil"
--> Een gecombineerde voorwaarde vanuit blok 9 (naar blok 6) namelijk "In blok 17 staat een trein stil EN in blok 8 staat een trein stil".

De gecombineerde voorwaarden zie je ook in de "lijst logische acties staan". Maar toen ik die gecombineerde voorwaarden echt in de vaste route's opnam, starten er toch twee vaste vaste route's tegelijk. En dat was natuurlijk niet de bedoeling...

Dus toen kreeg ik het idee dat het aan de uitvoerings volgorde kon liggen. De info hoeft maar 1 programmacyclus achter te lopen en dan starten er toch twee route's (was mijn idee).

Lang verhaal, dank voor alle aandacht.
Vriendelijke groet Henk.


Download Attachment: Extrarangeersp_20241111_202056.zip
15,36 KB

Bewerkt door henkvegter op 12 nov 2024 15:56:33
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1997 Posts

Geplaatst - 12 nov 2024 :  19:46:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet helemaal zeker, er kan nog meer meespelen, maar ik denk dat het komt door de vertrekvertraging.
In die tijd is de logische actie trein 'staat stil nog' steeds waar. Pas als er een snelheidsstap naar de loc wordt gestuurd, is die logische actie niet meer waar.

Stel, in alle drie de blokken staat een trein stil.
De eerste trein waarvan de wachttijd is verstreken, kan dan vertrekken, want in de twee andere blokken staat een trein stil.
Als gedurende de vertrekvertraging van de eerste trein ook de wachttijd van een tweede trein is verstreken, zal die ook mogen vertrekken, want op dat moment geldt ook voor die trein dat in de andere twee blokken een trein stilstaat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

henkvegter

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 14 nov 2024 :  17:32:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Huub.
Het probleem deed zich voor als ik de vaste route's vanuit blok 17, blok 8 en blok 9 (qua starten) op elkaar wilde vergrendelen. Zodat er maar één van deze drie vaste route's tegelijk actief is (dat was het doel).

Zou het een optie zijn om rechstreeks vanuit deze drie route's één variabele (of een teller) te setten (en bij einde route te resetten) zodat voor de andere twee duidelijk is dat ze nog niet mogen starten. En hoe zou ik dat moeten bouwen in Koploper, heb je daarvoor hints?

Alvast dank.
Vriendelijke groet Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1997 Posts

Geplaatst - 14 nov 2024 :  20:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou een blokgroep aanmaken van blok 8, 9 en 17, met een minimale bezetting van 2 locs.
De niet inrijden-voorwaarden in het eerste blok van de vaste routes kunnen dan verdwijnen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

henkvegter

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 18 nov 2024 :  19:52:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Huub, ik ga dat proberen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina