Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2024 : 11:15:49
|
Aan Dirk en Marcel. Wat betreft de Viessmannstekertjes, zou het geen oplossing zijn om deze te vervangen door de Marklinstekkertjes waar de gestripte draad met een vijsje in wordt vastgezet? Deze stekkertjes passen eigenlijk goed in de gaatjes van de Viessmannmodules. Dan heb je ook het voordeel dat het stekkertje rondom kontakt maakt met het buisje in de module, terwijl met de kunststof Viessmannstekertjes alleen op de plaats van de omgeplooide draad kontakt wordt gemaakt. Dan moet er niet veel gebeuren om minder goed of geen elektrische verbinding meer te verkrijgen.
Groeten,
Peter
|
|
|
phdirk
Netherlands
2556 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2024 : 17:11:45
|
Hallo Peter,
Ik gebruik inderdaad ook bijna altijd de Märklin stekertjes. Die zijn betrouwbaarder dan de Viessmann exemplaren. Wel kan bij de Märklin stekertjes de passing wat minder worden, doordat de vier segmenten wat worden samengedrukt. Ik haal dan even een mesje tussen de segmenten door, zodat de segmenten weer wat uit elkaar staan en de stekers weer stevig passen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2024 : 17:29:13
|
Aan Ben: Ik heb de wisselstraten aangepast. Dit klopte inderdaad niet. De reden is dat voorheen de trein langs de andere kant blok 17 inreed. Ik veranderde de inrijkant en vergat de wisselstraten aan te passen. Bedankt.
Groeten,
Peter |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2024 : 17:35:06
|
Aan Dirk, Marcel en Huub: Vandaag schakelde de wissel w41 weer enkele keren niet naar blok 49 maar bleef staan richting 50. Ik heb eerder al de aandrijving en de decoder vervangen. Nu heb ik ook de Viessmannstekertjes door Marklinstekkertjes vervangen. Nog steeds blijft het probleem zich voordoen. Ik zou niet weten waar ik nog moet zoeken. Het is wel steeds richting blok 49 die in de fout gaat. Als de wissel moet gericht staan naar blok 50 is het steeds correct. Morgen nogmaals testen met communicatielogging.
Groeten
Peter
|
|
|
Ben
Netherlands
924 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2024 : 19:07:15
|
K-rail wissel: kan het mechaniek onder de dwarsliggers vrij bewegen? En de schuifbalk in de dwarsligger? Wissel ligt mogelijk te vast op de ondergrond? Of een beetje getordeerd?
Wissel vervangen door een ander exemplaar, al is het maar tijdelijk?
Als het naar één kant altijd goed gaat is het geen Koploper probleem lijkt me. |
|
|
Bonaza
Belgium
767 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2024 : 19:27:11
|
Hey Peter,
Ik denk ook dat dit geen koploper probleem is zoals Ben vermeld. Inderdaad kan het ook een mechanisch probleem in de wissel zijn. Vervangen van de wissel heeft weinig zin want dat heb je reeds gedaan. Het beste zou zijn dat je de logging opvolgt dat daarin blijkt dat alles goed werkt en de wissel toch eens niet schakelt. Dan ben je zeker dat het een haperend mechanisch probleem is of een slecht elektrisch contact.
grts
Marcel |
Bewerkt door Bonaza op 03 jun 2024 19:39:02 |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2024 : 20:40:36
|
Dag Marcel en Ben, De wissel zelf heb ik nog niet vervangen, alleen de aandrijving. Een mechanisch probleem lijkt er niet te zijn want de wissel beweegt zeer soepel als ik manueel bedien. De schuifbalk werkt goed, alsook de mechaniek onder de dwarsliggers. Hij ligt ook niet te vast. Ik ga alles verder testen met de communicatielogging. Ik hoop dat er iets uit de bus komt. Alleszins al iedereen bedankt voor de tips.
Groeten,
Peter |
|
|
Ben
Netherlands
924 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 06:44:50
|
Ik zie in de Excel tabel "gebruikte decoderadressen" dat je decoderadres 40 niet in gebruik hebt in Koploper, niet bij wissels en ook niet bij seinen. Is daar een reden toe? |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 12:06:30
|
Aan Ben: Decoderadres 40 is niet gebruikt. Het is het laatste adres van een Viessmann 5213. Die bedient met bistabiele schakelaars continue stromen naar lichtseinen. (Dat zijn dus niet de oude Märklinseinen die een relais aangebouwd hebben.) Omdat er in de buurt geen ander lichtsein is dat gestuurd kan worden met die 5213 is dat adres niet gebruikt. De volgende decoder is een Viessmann 5211 waarmee aan 4 magneetartikelen een omschakelpuls gegeven kan worden. Het eerste adres van die decoder is 41 en stuurt de probleemwissel.
Groeten, Peter
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 13:56:08
|
Peter,
Het is gewoon het aloude probleem met de kwaliteit van de Marklin wisselaandrijvingen. Heeft helemaal niets met Koploper te maken. Over dit probleem zijn nu al zoveel draadjes op forums volgeschreven dat dit geen enkele verrassing hoeft te zijn als ook jij tegen dit probleem aanloopt. Aandrijving vervangen door bv. een servoaandrijving en je probleem is opgelost, niet vervangen door een andere aandrijving van bv. Marklin, want dat helpt niet. Zou zeggen welkom bij de club van wisselaandrivingsproblemen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 17:13:29
|
Aan Wim: Ik ken dat probleem en heb voorheen reeds de eindcontacten overbrugd. Bij een aantal wissels heb ik vroeger de Märklinaandrijving vervangen door een motortje van Conrad waarbij ik een stuurprintje heb gesoldeerd met enkele transistoren en weerstanden. Bij die wissels had ik nog nooit problemen. De probleemwissel nu heeft nog een Marklinaandrijving met overbrugde eindcontacten. Het probleem heeft niets met Koploper te maken, dat klopt. De communicatielogging loopt correct. Het is alleen als die wissel moet afbuigen blijft hij soms op rechtuit staan. Ik heb de wisseldecoder nogmaals vervangen en ook de aandrijving. Ik kijk nu toch goed na of er geen mechanisch probleem zou zijn onder de wissel door bv. te sterk vastgezet op de ondergrond of vuiltjes die de bewegende onderdelen belemmeren. Ik heb hem wat losser gezet want hij zat blijkbaar toch vrij sterk vastgeschroefd. Morgen verder testen…….
Groeten,
Peter
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 20:33:31
|
Hallo Peter,
Of het wissel fysiek betrouwbaar schakeld zul je zelf moeten bekijken. Wat Koploper betreft, nog wat om te controleren.
In de communicatie logging schakeld wissel 41 afbuigend bij rijden van blok 48>49. Bij rijden van blok 48>50 en hoger schakeld wissel 41 rechtdoor.
Als W41 een linksafbuigend wissel is, dan heb je het juiste wisselsymbool gebruikt. Is W41 een rechtsafbuigend wissel, dan heb je het verkeerde wisselsymbool gebruikt (onderhouden baanontwerp). Bovenstaande hoeft geen probleem te zijn, zolang de wissels op de baan maar de goede kant op staan bij iedere rijweg. Ook dit kan alleen jij controleren.
Groeten,
Jan |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2024 : 21:17:02
|
Aan Jan : Wissel W41 is inderdaad een linksafbuigende wissel. Het juiste symbool is dus gebruikt. De standen i.f.v. de rijrichting zijn zoals je zegt. Bedankt om dit na te kijken.
Groeten,
Peter
|
|
|
Ben
Netherlands
924 Posts |
Geplaatst - 05 jun 2024 : 09:28:09
|
Hoe een wissel getekend wordt doet er toch niet toe, het gaat er om dat de aandrijving werkt.
quote:
De probleemwissel nu heeft nog een Marklinaandrijving met overbrugde eindcontacten.
Linke soep, als er spanning op de aandrijving blijft staan vanuit je Motorola decoder leidt dat tot gevaarlijke situaties.
quote:
Ik heb hem wat losser gezet want hij zat blijkbaar toch vrij sterk vastgeschroefd.
Heel goed. Je was nogal stellig dat dat allemaal goed zat, nu maar hopen dat dat iets oplevert.
Gr, Ben. |
|
|
Petervw
Belgium
76 Posts |
Geplaatst - 05 jun 2024 : 13:15:38
|
Ben, Ja dat van die aandrijving waar eventueel spanning blijft op staan is juist. Ik overbrugde de meeste eindcontacten omdat er anders teveel problemen waren. Een deel wissels heb ik reeds opgebouwd naar aandrijving met een Conradmotortje waar ik een stuurprintje voor soldeerde. Die werken zonder problemen. Met de tijd ga ik dat voor alle wissels doen denk ik.
Nu nog verder testen hoe het gaat met de probleemwissel.
Groeten Peter
|
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|