Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 2037
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Koploper loopt compleet vast
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BigG76

Netherlands
53 berichten

Geplaatst - 31 dec 2023 :  17:07:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

De laatste dagen wat aan het stoeien met Koploper & Dinamo op een testbaantje.
Maar zo heel af en toe, weet ff niet waar het dan fout gaat, loopt het programma helemaal vast, afsluiten via het kruisje rechtsboven en voor "ja" kiezen is het enigste wat dan nog werkt.

Een schermafdruk van de foutmelding krijg ik op dit moment niet ge-upload, daarom even tekstueel de foutmelding:

Acces Violation at address 00404004 in module 'Koploper.exe . Read of Address FFFFFFF9


De database is wel bijgevoegd bij dit bericht.

Heeft iemand dit ook al eens gehad of weet iemand wat ik fout doe of er fout gaat!?

2023123117045_20231231GvKtestovaal.zip

Groet,
Gerard van Kemenade

Bewerkt door BigG76 op 31 dec 2023 18:26:48

Bonaza

Belgium
717 Posts

Geplaatst - 01 jan 2024 :  07:23:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Een Acces Violation is een fout die geslopen is in je backup van koploper. Probeer een oudere backup in te laden het probleem zou dan moeten verdwijnen. Het is geen fout in het programma koploper zelf.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 01 jan 2024 :  14:01:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag Marcel,

Bedankt voor de snelle reactie, je was er vroeg bij vandaag!

Ik ga de tip deze week eens proberen, misschien maak ik wel ffkes een nieuwe baanplan aan in Koploper, is ook weer een goede oefening.



Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 03 jan 2024 :  17:53:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Een Access Violation is een keiharde fout in het programma Kooper.exe zelf. Zo'n fout kan alleen door de programmeur zelf worden hersteld.
Veel voorkomnde programmeerfouten zijn buiten arraygrenzen lezen of schrijven en pointers die ten onrechte null zijn. Het programma gaat hierdoor volledig op zijn bek, of gaat op een gegevenn moment gekke dingen doen.
Er kunnen heel veel redenen zijn waardoor dit probleem optreedt.
Wat Marcel aangeeft (en misschien ervaring mee heeft) is een corrupte backupfile. Koploper zou fouten hierin moeten detecteren en afvangen. Maar als dat niet goed gebeurt kun je zomaar gekke dingen krijgen.
Zelf heb ik ooit een aantal Access Violation errors aan Paul gemeld. Die werden dan keurig opgelost. De Acces Violation errors hadden niets met backup files van doen.
Kortom, zelfs als je een oude backup file gebruikt is er geen garantie dat er geen Acces Violations meer optreden. Keep your fingers crossed.
De enige remedie is een nieuwe database opzetten. En dan nog is er geen garantie dat er geen Acces Violation meer optreedt.
Zelf heb ik weleens een database gehad waarin geen Accdss Violation optrad, maar na het toevoegen van een logische actie het groene spiegelei niet meer werkte. Geen Access Violation, maar wel duidelijk een fout in Koploper. Gooide ik de logische actie weer weg, dan werkte alles weer.

Succes,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 03 jan 2024 :  19:57:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond allen,

Ondertussen heb ik in Koploper een testpendelbaantje gemaakt en dit wil dus zeggen ook een nieuwe database.
Alles werkt zoals het zou moeten dus niets mis mee. Alleen wederom weer regelmatig de zelfde foutmelding en het enigste wat ik dan kan doen is Koploper afsluiten en opnieuw opstarten.

Ik heb nu wel even bijgehouden waar ik net voor de foutmelding mee bezig was, en dat was met het uitproberen van het gebruik van het testtraject bij: Onderhouden--> locomotieven--> Decoderstappen--> Wijziging modus activeren--> vinkje bij testtraject activeren.
Toch heb ik het testtraject diverse keren kunnen gebruiken (zowel bij de database van het testovaal & testpendelbaan) zonder dat er een foutmelding kwam bij het opslaan/uit de wijziging modus gaan.

Ook heb ik een paar keer de melding gehad dat er zaken niet of niet goed waren ingevuld. Nu bleek dat bij het tabblad Stamgegevens, vakje 'soort decoder' er niets meer stond en daar hoort te staan 'Analoog', nadat ik dat weer gekozen had was deze melding dus weer verdwenen en kon ik dus weer wel uit de wijzigingsmodus komen.

Voor de rest werkt Koploper gewoon goed en ben ik flink aan het uitproberen, dus dat is geen probleem! Misschien dat ik in het weekend Koploper een keer ga verwijderen en opnieuw ga installeren op de laptop, eens kijken of dat helpt.

Voor de liefhebbers, ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
Gerard van Kemenade

(Koploper & Dinamo)
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 03 jan 2024 :  20:56:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerard,

Access violation errors zijn heel vervelende fouten die soms pas optreden lange tijd nadat de code waarin de programmeerfout zit al is uitgevoerd. Als programmeur is het soms flink zoeken waar de fout zit.
Helaas is de programmeur overleden, dus zal de fout nooit meer worden opgelost. Om de kans te verkleinen dat de fout optreedt kun je proberen zo min mogelijk foute invoer te geven en deze dan te herstellen omdat de mainstream van het programma, dus de standaard werking vaak wel goed werkt en getest is, maar uitzonderingssituaties lang niet altijd, of allemaal.
Ik ben overigens bang dat opnieuw installeren van Koploper niet gaat helpen.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina